Hi, ik ben Sarah ben 30 jaar oud. Ik heb de laatste tijd best wel wat angst en stress om lichamelijke klachten.
Ik heb de volgende klachten en vroeg me af of iemand zich hierin herkent en wat dit kan zijn:
- benauwd
- druk op borst, vol gevoel op je borst en hoge ademhaling
- gevoel van door rietje ademen
- geen eetlust omdat je borst ‘vol’ zit?
- last van boeren
- soms beklemmend gevoel rechts onder de ribben. Beklemmend/druk/ strak
- licht in me hoofd hierdoor
- tintelingen soms
- slap gevoel in lichaam soms
- soms gevoel van neervallen/slap/zwak echt willen liggen
- bang zijn dat het niet meer goed komt.
Ik hoor graag of iemand dit herkent?
Het lijkt erop dat je hyperventileert door angst en stress. Zo kun je dus een angststoornis ontwikkelen. Ga met de klachten naar de huisarts
Lees eens wat topics over angst, stress en hyperventilatie hier op het forum door.
Dan zie je dat zo ongeveer 80% van de mensen hier vergelijkbare klachten daardoor heeft.
Kan ik daardoor continu een benauwd gevoel ervaren? Want het zit echt bijna constant en soms ineens een aanval dat het erger wordt licht in me hoofd. Ik kan ook niet eten want het lijkt alsof m’n borst vol zit. Ik heb geen hyperventilatie aanvallen denk ik?
De klachten passen er in ieder geval wel bij. Je schrijft zelf: en soms ineens een aanval dat het erger wordt
Maar hyperventilatie hoeft niet altijd in aanvallen te komen.
Doe eens de test op:
https://ademlab.nl/hyperventilatie-test/
Dit is de uitslag:
Als het goed is staat er nog meer bij de uitslag..
In ieder geval geeft de test aan dat je hyperventileert. Ga dus met de klachten naar de huisarts
Bedoel je dit?
Ja daar staat dus dat wanneer je 3, 4 of 5 bij 6 vragen of meer scoort, er dus sprake is hyperventilatie. Jij scoort dat 25 x
Dus alle klachten die ik benoemd heb horen daar goed bij? Kan het kwaad? Omdat ik continu zo’n druk en benauwdheid voel
En voor de hyperventilatie zou je naar een fysiotherapeut kunnen gaan, dan pak je zowel de oorzaak (angst/stress) als het gevolg (hyperventilatie) aan
Op bijgaande link staat een lijst met mogelijk voorkomende klachten bij angst en hyperventilatie.
Ik zou er in ieder geval iets aan doen. Ze zijn dan wel niet gevaarlijk maar je kunt een heuse angststoornis ontwikkelen.
https://www.zorgprofessionaljohn.com/klachten-bij-hyperventilatie-en-angsten/
Hoort beroerd voelen er ook bij? En soms zo’n rare sprong of hartoverslag?
Kan een fysio helpen bij angst/stress? Op welke manier