Zoeken Vraag het forum

Wat is dit

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sara

Hi, ik ben Sarah ben 30 jaar oud. Ik heb de laatste tijd best wel wat angst en stress om lichamelijke klachten.
    Ik heb de volgende klachten en vroeg me af of iemand zich hierin herkent en wat dit kan zijn:
    – benauwd
    – druk op borst, vol gevoel op je borst en hoge ademhaling
    – gevoel van door rietje ademen
    – geen eetlust omdat je borst ‘vol’ zit?
    – last van boeren
    – soms beklemmend gevoel rechts onder de ribben. Beklemmend/druk/ strak
    – licht in me hoofd hierdoor
    – tintelingen soms
    – slap gevoel in lichaam soms
    – soms gevoel van neervallen/slap/zwak echt willen liggen
    – bang zijn dat het niet meer goed komt.

Ik hoor graag of iemand dit herkent?

23 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het lijkt erop dat je hyperventileert door angst en stress. Zo kun je dus een angststoornis ontwikkelen. Ga met de klachten naar de huisarts

Reageren
    Suus

Lees eens wat topics over angst, stress en hyperventilatie hier op het forum door.
    Dan zie je dat zo ongeveer 80% van de mensen hier vergelijkbare klachten daardoor heeft.

Reageren
    Sara

Kan ik daardoor continu een benauwd gevoel ervaren? Want het zit echt bijna constant en soms ineens een aanval dat het erger wordt licht in me hoofd. Ik kan ook niet eten want het lijkt alsof m’n borst vol zit. Ik heb geen hyperventilatie aanvallen denk ik?

Reageren
    John (moderator)

De klachten passen er in ieder geval wel bij. Je schrijft zelf: en soms ineens een aanval dat het erger wordt
    Maar hyperventilatie hoeft niet altijd in aanvallen te komen.
    Doe eens de test op:
    https://ademlab.nl/hyperventilatie-test/

Reageren
    Sara

Dit is de uitslag:

Bijlagen:
    Reageren
    John (moderator)

Als het goed is staat er nog meer bij de uitslag..

In ieder geval geeft de test aan dat je hyperventileert. Ga dus met de klachten naar de huisarts

Reageren
    Sara

Bedoel je dit?

Bijlagen:
    Reageren
    John (moderator)

Ja daar staat dus dat wanneer je 3, 4 of 5 bij 6 vragen of meer scoort, er dus sprake is hyperventilatie. Jij scoort dat 25 x

Reageren
    Sara

Dus alle klachten die ik benoemd heb horen daar goed bij? Kan het kwaad? Omdat ik continu zo’n druk en benauwdheid voel

Reageren
    Suus

En voor de hyperventilatie zou je naar een fysiotherapeut kunnen gaan, dan pak je zowel de oorzaak (angst/stress) als het gevolg (hyperventilatie) aan

Reageren
    Suus

En nee, die klachten zijn erg vervelend, maar kunnen geen kwaad

Reageren
    John (moderator)

Op bijgaande link staat een lijst met mogelijk voorkomende klachten bij angst en hyperventilatie.
    Ik zou er in ieder geval iets aan doen. Ze zijn dan wel niet gevaarlijk maar je kunt een heuse angststoornis ontwikkelen.
    https://www.zorgprofessionaljohn.com/klachten-bij-hyperventilatie-en-angsten/

Reageren
    Sara

Hoort beroerd voelen er ook bij? En soms zo’n rare sprong of hartoverslag?
    Kan een fysio helpen bij angst/stress? Op welke manier

Reageren
    Sara

Ik zie dat ik zei dat ik het beklemmende gevoel rechts onder mijn ribben heb. Maar dat is niet zo, het zit links het komt en gaat. Of maakt dat niet uit? Is dat het zelfde.

Reageren
Reageer op: Wat is dit
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.