- Rik3 mei 2025 om 20:46
Dag, ik heb de laatste tijd last van een aantal klachten. Soms gaat het eventjes goed en dan heb ik uit het niets weer bepaalde dingen. De dingen waar ik voornamelijk last van heb:
– benauwd
– druk op borst links/midden
– kortademig/door een rietje ademen denk ik?
– soms dan last van armen/spieren zwaar gevoel
– soms gespannen gevoel in schouders erbij
– licht gevoel in het hoofd
– beklemmend gevoel rond het voorhoofdHerkent iemand dit?
Groeten Rik
22 reactiesReagerenSuus3 mei 2025 om 21:37Het klinkt of je hyperventileert, een zéér herkenbaar iets hier op het forum.
Reageren
Een fysiotherapeut kan je helpen er mee om te gaan.Rik3 mei 2025 om 21:44Ik heb niet het gevoel dat ik hyperventileer? Het gaat soms dagen goed en dan ineens heb ik last van deze klachten. Hoe kan dat dan. Moet er dan geen aanleiding zijn? Een aanval etc?
ReagerenJohn (moderator)
3 mei 2025 om 22:00Het aanvalsgewijs optreden en dan is er in de regel ook een aanleiding. Stress bijvoorbeeld of verkeerd ademhalen
ReagerenRik3 mei 2025 om 22:04Ja maar ik bedoel dat het bij mij juist geen aanval is, maar meer constant. Dus ik voel mij dan echt dagen zo benauwd, druk op me borst, rietje gevoel. licht in me hoofd, heel vermoeid, vermoeide ogen en pijnlijke spieren. Is hyperventilatie niet meer een aanval van korte duur?
ReagerenSuus3 mei 2025 om 22:06Je kunt onbewust, chronisch lange tijd hyperventileren.
Reageren
Dat wordt dan jou “normale ” manier van ademhalenRik3 mei 2025 om 22:11Chronisch? Ik wist niet dat dat kon. Krijg je daar dan veel en constant klachten van?
ReagerenJohn (moderator)
3 mei 2025 om 22:12Suus3 mei 2025 om 22:16Scroll eens hier door het forum, ikdenk dat 75% van de topocs over klachten veroorzaakt door chronische hyperventilatie gaat. Het komt dus héél vaak voor!
ReagerenRik3 mei 2025 om 22:24John (moderator)
3 mei 2025 om 22:30Ook dat zou dan in de mail moeten staan. ls het goed is staat er dat wanneer je 6 of meer vragen soms, vaak of heel vaak moet invullen, je dan hyperventileert
ReagerenRik3 mei 2025 om 22:32Dus ik kan hieruit concluderen dat ik dan soort van chronisch hyperventileer?
ReagerenJohn (moderator)
3 mei 2025 om 22:32Op de pagina’s die je stuurde staat al 8 x vaak of heel vaak
ReagerenRik3 mei 2025 om 22:37Wat zijn oorzaken voor chronisch hyperventileren?
ReagerenJohn (moderator)
3 mei 2025 om 22:37In onderstaande link staat een lijst met de meest voor komende klachten bij hyperventilatie
Heb je veel stress/spanningen? Of angsten mbt ziekten?
https://www.zorgprofessionaljohn.com/klachten-bij-hyperventilatie-en-angsten/
Reageren