Wie heeft er een enkelarthrodese gehad?

Hallo

Op 9 oktober 2025 heb ik een triple artrodese ondergaan aan mijn voet/enkel.
    Eerst 6 weken gips waar ik niet mocht op lopen, daarna 4 weken gips waar ik mocht op lopen met ondersteuning van krukken.
    Volgende week donderdag normaal uit het gips.
    Iemand ervaring hoe het nadien verloopt ivm het stappen.

Groetjes,
    Trixie

Reageren

Mag ik vragen waar u deze operatie hebt laten doen en door wie aub?

Reageren

Dag Whizylin,
    Ik heb deze operatie laten doen in Torhout (België) omdat ik in België woon (west-vlaanderen)
    Deze operatie heb ik laten doen door Dr Mark Van Dijk

Groetjes,
    Trixie

Reageren

Hallo lotgenoten,

Ik heb op 27/10/25 een subtalaire arthrodese gehad. ( ik woon in België en ben 68 jaar)
    De operatie is goed verlopen en ben nu volop aan het revalideren. Ik kreeg uitermate veel pijnstillers voorgeschreven. En ik begreep niet waarom, ik had nauwelijks 1 keertje wat pijn na de uitwerking van de verdoving. Ik kreeg dan een gips voor 6 weken en mocht gedurende die tijd niet steunen op die voet. Nadien kreeg ik voor 4 weken een walking boot en mocht ik beginnen steunen en stappen samen met de kine. Dan begon het zwaarste deel in feite en begreep ik waar al die pijnstillers moesten voor dienen. Het was zeer zwaar en vooral pijnlijk !! Ook mentaal en daar had niemand me voor gewaarschuwd.
    Intussen mag ik ook de walking boot achterwege laten en stap ik in een stevige sneaker. Stappen moet ik absoluut doseren. En dan nog, tegen de avond aan is mijn voet erg gezwollen en pijnlijk. Een coldpack brengt een beetje verlichting.
    Doordat ik eigenlijk verkeerd stap, heb ik nu ook veel last in de heup. Ik wil mijn voet ontzien , ik ga dan een beetje manken ,maar dat wreekt zich in de heup.
    Ik heb al een moeilijke weg afgelegd, maar ik ben er nog niet. Het wandelen / stappen moet opgebouwd worden. Nog tot 6 maanden/ 1jaar na de operatie wordt het aanpassen, doseren en dus beperkt zijn in het mobiel zijn.
    De pijn van vòòr de operatie is er niet meer, in de plaats is er een immer stijve voet gekomen. En daar zal ik moeten mee leren leven. Zijn er in dit forum mensen die al verder staan in dit proces , bv al 1 jaar verder zijn na de operatie?

Reageren

Mijn moeder heeft het zelfde gehad artrodese enkel gebroken bij vallen op straat op 3 plaatsen in mei geopereerd vorig jaar en is nu 8 maanden verder en heeft nieuwe schoenen aangepaste gekregen en is pijn vrij nu. Ik heb mijn moeder verzorgt heel veel in huis eten en drinken maken want ze mocht niet veel lopen in begin met hips rn daarna verband op de po storl en elke week en daarna maanden steeds wat beter veel pijn altijd hele tijd. En nu kan ze alles weer wat ze deed ooit.

Reageren

Is dit -nu er bijna 10j voorbij zijn- zo positief gebleven?

Reageren

Hallo Nele,
    Ik heb bijna 2 jaar geleden een triple Atrodese gehad, de voet is op 3 plaatsen vast gezet.
    Zat 12 weken in het gips, en nooit spijt van gehad, dat ik het heb gedaan.
    Kan nu alles weer ,zonder pijn .
    Het lopen gaat goed.

Reageren

Hoi,
    Na 7 jaar pijn 31 okt. Triple artrodese gehad, na 8 weken gips kreeg ik een walker maar na 1 uur al mijn oude pijn terug en het werd per dag erger. Dus weer terug in t gips gezet, sinds gister gips eraf, helaas nog geen volledige consolidatie van het bot. Weer een walker gekregen, na een uur weer mijn oude pijn terug. Ik zit er behoorlijk doorheen heb echt rekening gehouden met alles, herstel van 12 maanden en langer maar wel altijd met het idee dat mijn pijn dan weg zou zijn. Ik begin te denken dat die pijn tussen mn oren zit dat het een soort pijnherinnering is die aangaat als ik ook maar iets voel in dat gebied. In het gips had ik geen pijn en kon ik heel goed lopen en belasten liep rustig 1,5 km zonder krukken. Vanmiddag beoordeling door de chirurg. Zijn er anderen die hun oude pijn weer voelden na de gipsperiode? Moet ik toch gewoon een paar weken door de pijn heen voordat ik resultaat merk? Ben van mezelf een positief persoon en keek juist enorm uit naar de operatie ging er echt vol goede moed in, maar begin mezelf een beetje kwijt te raken.

Reageren

Hi allemaal,

Op 18 december heb ik de artrodese van het bovenste spronggewricht + een verlenging van 5 cm van mijn achillespees laten uitvoeren.
    Heb sinds afgelopen vrijdag loopgips gekregen na 6 weken onbelast gips.
    Ook ik maakte me zorgen omdat ik nog exact dezelfde pijn voel als voor de operatie. De arts heeft tegen mij gezegd dat deze pijn binnen een half jaar tot een jaar weg zou moeten zijn. Dus ik ben benieuwd over 6 weken hoe het dan gaat zonder het gips met de pijn etc.
    Ik vind het heel spannend als ik soms de ervaringen terug lees, want je weet nooit wat je persoonlijk te wachten staat.

Voor de andere die in hetzelfde schuitje zitten nu, succes en hou vol!

Groetjes Kelly

Reageren

Hoi Kelly,
    Vandaag bij de arts geweest enorm gerustgesteld.
    Hij legde uit dat je hersenen gewend zijn elk botje en spiertje op een bepaalde manier aan te sturen en doordat door de operatie deze bewegingen deels niet meer uitgevoerd kunnen worden krijgt je voet "error" daar reageerd hij op met bekende signalen zoals de oude pijn. Bij de een heel heftig en de ander heeft geen last. Afhankelijk van voortraject, herstel en duur van de gipsperiode.
    Klinkt logisch en voel me een beetje dom/ naief dat ik hier nooit ovet nagedacht heb😊 ik dacht spieren zijn slap, enkel is stijf daar is dat jaar herstel voor bedoelt, aansterken. Nooit over deze neurologische/ psychologische kant gedacht.
    Ik ben enorm gerustgesteld! Hopelijk heb je er wat aan en geeft het je ook een geruster gevoel. Sterkte!

Reageren

Ook ik sta voor de artroseoperatie, ik wil ook nog meer info maar nu over artsen en/of ziekenhuis (al wel veel info gekregen via deze site waarvoor dank). Zijn er ook mensen die bv zich in Isala kliniek Zwolle of Meppel hebben laten opereren (of juist niet) en wat zijn jullie ervaringen ?
    BVD , Gerard

Reageren

Hallo allemaal,
    Na enkelarthrodese links nu een walker.
    Wil graag weer autorijden! Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft, ik rijd in een automaat dus heb de bewuste linkervoet niet nodig…….

Reageren

Goedemorgen,
    Ik ben bij de opvolger van Doktor van Dijk geweest,Doktor Stukens.

Nu 2 haar geleden.

Ik kan de dagelijkse werkzaamheden weer uitvoeren .

Autorijden,supermarkt,fietsen,huishouden van parkeerplaats naar binnenstad lopen,yoga ,pilates ik en lichte krachttraining.

Ik daarvoor op een kapperskruk door het huis.

IIk ga niet bewust een stuk lopen,alleen het noodzakelijke wat nodig is voor het dagelijkse leven.

Af en toe een beetje stijf en wat lichte pijntjes nog.

Daar valt mee te leven.

Dat is draagelijk

Reageren

Hoi hoi,
    Ik lees nu pas deze berichten, ik heb namelijk net een triple artrodese gehad. Nu net 4 weken gips gehad en sinds vandaag loopgips. Ik was even benieuwd hoe gaat het nu met je? Zoveel jaren verder?

Groetjes Kim

Reageren

Super fijn om dit te lezen, ik ben 23 jaar oud en heb 4 weken geleden een triple artrodese gehad. Nu net loopgips. Dat is even wennen ook met lopen vind ik dit spannend. Ik vind het zo fijn om te horen dat het voor jou geholpen heeft! Hopelijk voor mij ook. Dan kan ik hopelijk weer normaal door het leven 😉

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Wie heeft er een enkelarthrodese gehad?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe