Wie heeft er een enkelarthrodese gehad?

Beste mensen,
    Een optimistisch verhaal. Op 2 juni jl een enkelartrodese gehad, bovenste spronggewricht. Tevens grote teen rechtgezet met schroeven, 2e teen met metaaldraad, 3e teen pees ingekort.
    Voorgeschiedenis: jaren geleden teen gebroken zonder het te merken, teen scheef gaan groeien waardoor scheefstand voet. Geen last tot 8 jaar geleden, door scheefstand voet kraakbeen schuin afgesleten -> pijn bij lopen. Met orthopedische schoen kon ik wel lopen, maar op het laatst maar op mijn hiel. Lang geaarzeld of ik het enkel vastzetten wel zou doen vanwege leeftijd, 83 jr. Je spieren en conditie gaan achteruit door het langdurig moeten stilzitten.
    Operatie erg goed gelukt, met name geen pijn. Nu heb ik net de Walker brace gekregen, en weet je wat, ik loop volledig normaal, ook trap op en af. Ik had weliswaar een goede conditie, ik fietste en ging 2x per week een uurtje sportschool, maar ik heb ook thuis gedurende oefeningen gedaan, zittend, met elastiek en gewichten, en zodra ik het loopgips gekregen heb ben ik op de hometrainer in de kamer gaan fietsen . Bij elkaar een uurtje per dag. Ik denk maar dat het herstel en de botgroei goed geholpen heeft.
    Dus ik kan het aanraden!
    HGr Toon
    .

Reageren

Goedenavond allemaal!
    Blij dat ik dit forum heb gevonden!!
    Ik heb een volledige ruptuur van de tibialis posterior.
    Vandaag bij de chirurg geweest en heb 2 opties. Het vastzetten van de voet of eerst proberen met orthopedische schoenen. Het lijkt me doodeng dat vastzetten. Hoe gaat het met lopen daarna? Kan je weer normale schoenen aan?
    Ik zit echt in dubio.
    Langer dan.10 minuten kan ik nu niet lopen en pijn is altijd aanwezig.
    Wat raden jullie aan?
    Alvast bedankt!!

Reageren

Geen seconde spijt
    In september 2023 heb ik na jaren enorme pijn door artrose, mijn linkerenkel vast laten zetten.
    Ik zag enorm tegen de operatie op en heb expres niet gegoogeld.
    Wel heel goed de orthopeed gecheckt (van Laar, Leiderdorp) en een second opinion gevraagd.

Ik was eind vijftig en wilde heel graag weer pijnvrij kunnen lopen.
    De eerste dagen na de operatie voelde de enkel pijnlijk maar dat ging snel beter en ik slikte alleen paracetamol.
    Mijn voet was ook niet erg gezwollen, ik moest vooral geduld hebben. 12 weken gips in totaal vond ik lastig maar het was het allemaal waard.

De fraxiparine prikken elke dag tegen trombose was ook niet leuk, maar alles voor het goede doel.
    Het moment dat ik mijn voet ging belasten en geen pijn voelde was heel bijzonder.

Ik had wel even moeite met opnieuw leren lopen en sporten.
    Met een enkel die vastzit kun je niet meer door je knie zakken met je voet plat op de grond.
    Maar ik heb het met fysio snel geleerd. Nog steeds moet ik de eerste minuut na het opstaan, er ‘even inkomen’ en ik loop nu sneller en met kleinere passen omdat ik via mijn voorvoet afwikkel

Iedere dag ben ik blij dat die vreselijke pijn weg is. Ik heb stedentrips gemaakt en ben naar popconcerten geweest.
    Het kan allemaal weer. Heb wel een iets dunnere kuit maar is niet extreem. Ik draag vaak sneakers of redelijk platte schoenen maar af en toe ook een laars met een hak van 4 cm. Maar alleen wanneer ik naar het theater ga 😉

Groet,
    Elisabeth

Reageren

Hoi Elisabeth, wat fijn om te horen zeg!
    Ik ben 62 en eigenlijk nooit wat gehad. Was altijd aan het draven en niks was teveel en nu zo beperkt.
    Bedankt voor je reactie dat doet me echt goed.
    Dankjewel!
    Groetjes Elske

Reageren

Dag Elske,

Ik ben blij dat ik een beetje kan helpen met mijn ervaring delen. Ik was ook altijd in beweging maar de artrose was op het laatst zo invaliderend dat ik niets meer kon.

Wanneer ik voor mijn operatie op dit forum had gezeten had ik het waarschijnlijk niet aangedurfd. Het is natuurlijk zo dat slecht nieuws eerder wordt eerder gedeeld dan goed nieuws. Maar slechte ervaringen blijven zo hangen.

Heel veel succes met het nemen van een beslissing.

Reageren

Hoi Elisabeth, bij mij wordt volgens mij m'n achtervoet vast gezet. Ik had gister het gesprek gister en was een beetje ontdaan van de uitslag. Ga sws nog een keer een gesprek aan voor ik echt beslis. Maar op zich zijn de ervaringen wel positief.
    Wel fijn zo'n groep op ervaringen te delen.
    Groetjes Elske

Reageren

Hoi Elisabeth, bij mij wordt volgens mij m'n achtervoet vast gezet. Ik had gister het gesprek gister en was een beetje ontdaan van de uitslag. Ga sws nog een keer een gesprek aan voor ik echt beslis. Maar op zich zijn de ervaringen wel positief.
    Wel fijn zo'n groep op ervaringen te delen.
    Groetjes Elske

Reageren

Beste,
    Ik ben 61 jaar en hem vanaf ongeveer 2 jaar geleden heel erg pijn met het lopen aan mijn enkel.
    Inmiddels aangepaste schoenen, vele oefeningen, maar de klachten worden steeds erger.
    Bij onderzoek is gebleken dat mijn rechter enkel door artrose niet meer kan functioneren. Ik heb al 2 artsen gehad welke unaniem zeggen dat vastzetten de enige oplossing is.
    Maar ik wil meer weten na de behandeling, ervaringen van mensen welke de operatie hebben ondergaan;
    1. Kan ik weer normaal wandelen.
    2. Kan ik nadien weer lopen zonder te manken?
    3. Kan ik weer Skieen en golven

Vr gr John

Reageren

@John

Als je dit topic even doorleest, kun je de antwoorden op je vragen en ervaringen van anderen daar vinden.

Reageren

Hoi allemaal,

Even een update vanaf hier. Aankomende vrijdag is het zover en wordt mijn onderste sprongewricht vastgezet aan mijn hielbeen. (een subtalaire artrodese) Ik vind het superspannend allemaal. Ik ben de eerste die dag op deo’s operatielijst en dat vind ik wel superfijn. Gelukkig ben ik nog redelijk jong (44) en hoop ik dat dit mijn herstel makkelijker maakt. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

Reageren

Voorgaand bericht was ook van mij. En heb eerder in juli/augustus ook een bericht geplaatst.En dan nu een update:
    Inmiddels zijn we op dag 4 na de operatie en ik moet zeggen op de nacht van zaterdag op zondag na valt het me allemaal tot nu toe erg mee. Ik heb weinig pijn. De pijn die ik heb is goed ondercontrole met naproxen en paracetamol.

Vrijdag heb ik dus een subtalaire artrodese gehad aan mijn rechter enkel, tijdens deze operatie is ook mijn achillespees verlengt en de superior longus pees weer strakker en vastgezet met klammers aan m’n bot.

Al met al ben ik 3 uur onder zeil geweest.
    De wonden lekten direct na de operatie wel hevig en daarom moest ik na de opartie nog 3 nachtjes blijven zodat ze het verband maandag dus konden verwisselen en de gipsspalk weer goed vast.

Zaterdagmiddag begon de verdoving van de zenuwblokkade uit te werken, kon mijn tenen zaterdagochtend weer langzaamaan bewegen. Zaterdagmiddag een oxycodon gehad en dat werkte prima. Helaas werd ik zaterdagnacht om 0.00 wakker van de pijn dus toen weer één oxycodon gekregen en heb toen aangegeven dat ik mijn tenen minder goed voelde. Ik moest het nog even een half uur aankijken maar helaas geen verandering. Dus is er besloten het verband om de gipsspalk los te knippen. Deze knelde wat te veel aan de zijkant en in de wreef. Daarna knapte het op. Heb toen 3 uurtjes kunnen slapen.

Gisteren ben ik thuis gekomen en dat is wel even wennen. M’n conditie is eigenlijk in 1 klap weg, maar denk nog door de narcose. Ik heb een bed in huis staan zodat ik de trap niet op hoef en douchen kan ik bij m’n schoonouders.

Volgende week vrijdag moet ik weer voor verwisselen spalk en hechtingen verwijderen en een afspraak bij m’n orthopeed. Dan zal ik ook weer even een update geven. Voor wie het “leuk” vind ik stuur foto’s mee van de plekken welke ik heb over gehouden aan de operatie. Ik dacht kleine sneetjes maar ze waren dus toch iets groter haha Tot nu toe hoor je mij nog niet klagen.

Groetjes Mirjam

Bijlagen:
    Reageren

Blijkbaar lukt maar 1 foto tegelijk

Bijlagen:
    Reageren

Hoi ben al een hele tijd niet meer op dit forum geweest.
    Moest even een flink stuk terug lezen.
    Las over je schoenen ik heb naar mijn werk de xensible schoenen aan .
    En thuis loop ik heel veel op de Hi- Tec schoenen.
    Zelf vind ik ze misschien nog wel fijner dan xensible.
    Voor de rest gaat het redelijk goed heb alleen last van een wat stijvere voet en veel last s avonds van krampen in mijn voet en tenen.
    T lijkt wel of je overal weer aan went.
    En tegelijkertijd weet je ook dat nooit weer zo was als voorheen.
    Maar ik klaag niet de pijn is voor 80%weg...
    Vind het wel leuk om af en toe even mee te lezen hoe t gaat.
    Maar voor jou wel balen zeg dat dit nu al zo snel er achteraan komt.

Sterkte ....
    Groetjes Jacolien

Reageren

Hallo allemaal na 18 jaar orthopedische schoenen dragen heb ook ik heb een artrodese operatie achter de rug ook6 weken onbelast gips en daarna loopgips de 4 weken met de walker leverde pijn op in mijn linkerbeen heb daar na 2 weken nog erg last van ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben .
    Met mijn voet gaat het redelijk goed ben geholpen in het sint maartenskliniek erg vriendelijke mensen daar ook de gipskamer vriendelijke en deskundigen mensen .
    Ben nu aan het revalideren op gewone schoenen wat voor mij een nieuwe ervaring is het bot is overigens goed aangegroeid na een dag erop lopen is er savonds wel zwelling maar niet noemenswaardig
    Mvg johan

Reageren

Een goede 5 maanden na de BSG artrodese in de Maartenskliniek. De orthopeed was tevreden, en ik ook. Ik heb een steunzool gekregen voor een lichte kanteling van de achtervoet. Ik kan normaal lopen en trappenlopen ( met behulp van de leuning).
    Ik heb een vraag met betrekking tot autorijden. Ik
    kan normaal autorijden en remmen. Maar de voet is eigenlijk een natuurlijke snelheidsbegrenzer geworden. Hij is door het vastzetten van het bovenste gewricht half zo bewegelijk. Het gas flink intrappen is moeilijk. Ik rijd op de snelweg prettig met zo’n 90/92 km. Maar als je 120 mag rijden is dat inspannend. Moet ik mijn voet naar beneden forceren, en dat is pijnlijk.
    Wat is de ervaring van anderen met pittig autorijden en snel optrekken?
    HGr
    Toon

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Wie heeft er een enkelarthrodese gehad?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe