Hai allemaal nog 4 dagen a.s. donderdag gaat het loopgips eraf ben benieuwd hoe het dan gaat vanmiddag bij mijn moeder vast een looprek opgehaald ik vraag me alleen wel af of ik oefeningen mee krijg om de spieren te versterken groetjes daar.
Beste mensen,
Ik heb in februari 2023 een enkelartrodese (bsg rechts) gehad bij XpertClinics Utrecht. Operatie prima gegaan, eerste dagen wel zware pijnstillers nodig gehad en door zwelling (ondanks echt continu omhoog zitten) lang ook paracetamol geslikt. Verder 6 weken gips onbelast, daarna 7 weken gips belast en vervolgens nog ongeveer 2,5 maand met krukken gelopen. Met fysiotherapeut gewerkt aan herstel, maar schoot niet erg op. De pijn in de enkel zelf is gelukkig weg, maar continu pijn in mijn voet en heel lang last gehad van dikke enkel en voet. Moeite om schoenen aan te doen en langer dan 20 minuten lopen moest ik daarna wel bezuren. Daarom in mei 2024 op advies van orthopeed 3 van de 5 schroeven laten verwijderen. Omdat ook dat niet hielp hebben ze begin augustus een echo van mijn voet gemaakt. Blijkt flinke ontsteking tussen mijn middenvoetsbeentjes te zitten door overbelasting (enkel staat niet helemaal goed in 90 graden, daardoor hangt mijn voet naar buiten en iets naar beneden), dus spuit erin. Nu gaat het een stuk beter. Binnenkort ook naar podotherapeut voor een zooltje. Hopelijk helpt dit en kan ik weer wat langere wandelingen maken. Advies was ook hardloopschoenen met een carbonplaat erin, om zo mijn voet zelf te ontzien, dus dat ga ik ook met de podotherapeut bespreken.
Al met al ben ik blij dat ik van de helse pijn af ben, maar ik ben nog niet zo blij met hoe het nu gaat. Ik vond het wel tegenvallen dat ik fysiek echt een jasje heb uitgedaan: geen conditie meer, weinig spierkracht over. Werk aan de winkel dus, zodra ik een go van de arts krijg ga ik weer naar de sportschool (advies was steeds: rust). Maar na 1,5 jaar nog steeds vol goede moed, het wordt vast wel beter dan dit!
Voor iedereen die nog geopereerd moet worden of net geopereerd is: heel veel sterkte, heb geduld (heel lastig, weet ik) en een heel goed herstel gewenst!
Gisteren terug geweest voor de wondcontrole het ziet er niet best uit.
De wond staat helemaal open de schroef is zelfs te zien en dit door de enterobacter cloacae complex bacterie zijn er mensen die deze bacterie toevallig ook hebben opgelopen/behandelt zijn? Nu is er een heel programma gestart wekelijks terug naar het ziekenhuis een flinke dosis antibiotica en om de dag wondzorg thuis
Ik ben erg benieuwd naar de reacties
Gr sabina
Hallo allemaal,
Jeetje Lisette, klinkt pittig!
Ik ben zelf ook weer in gesprek met de orthopeed. Mijn voet / enkel blijft dik, en ik wilde bespreken of het materiaal eruit mag. Mijn orthopeed staat daar niet negatief tegenover maar wil pas beslissen na X-foto, echo en ct-scan.
Op de X-foto (die gelijk gemaakt kon worden) is wel wat artrose zichtbaar bij een stukje wat niet is vastgezet. Daar krijg ik dan gelijk stress van, maar goed, eerst maar alle onderzoeken afwikkelen. Wordt vervolgd.
Jantine, ik heb verschillende soorten X-Sensible schoenen gekocht: sommige met bredere zool (voor iets meer stabiliteit) en sommige met slankere zool (oogt wat minder lomp).
Ben over beiden tevreden.
Uiteindelijk hebben ze allemaal zo’n blokje eronder wat je nodig hebt.
Ben benieuwd naar jouw operatie, wanneer ga jij praten bij St. Maartenskliniek?
Groetjes Anne
Even een update gister is het loopgips er definitief vanaf gegaan de botaangroei zag er netjes uit hij gaf aan dat er schroeven in waren gekomen met een diameter van 7 mm en dat het volgens de foto's goed uit ziet.
Prognose komende 3 tot 6 maanden lopen en kijken hoe het aanvoelt
De chirurg gaf aan dat de enkel van mijn voet door de veranderde stand 2 en halve cm omhoog was gekomen kijken hoe het de komende dagen gaat.
Dag Sabine
Jeetje je geduld wordt ernstig op de proef gesteld he ppfff. Ik kan je alleen maar heel veel beterschap toewensen heb zeker aan je gedacht. Sterkte en behoud vertrouwen!
Herman alle succes met revalideren.
Anne bedankt voor informatie schoenen. En ook jij alle succes. Voelde met je mee toen je schreef over de stress die je overkwam. Stond vroeger in werk en vriendenkring bekend als de rust zelve maar daar heb ik toch wat bij ingeleverd...Maar wie weet komt dat weer terug op termijn. Uiteraard alle goeds en succes aan iedereen op deze site. Fijn om te kunnen delen. Groetjes Sabine
Hoi allemaal, had ff niet meer op het forum gekeken, maar ik schrik er van, wat jullie allemaal meemaken, jantine sterke met de komende operatie, sabina, hoop echt dat de antibiotica aanslaat, en dat de enkel snel geneest, en lisette, dat je al 1 1/2 jaar tobt, verschrikkelijk zeg, dat duurt echt lang voor je, en Herman, dat de fysio je kan helpen dat je voet 2 1/2 cm omhoog staat.
Durft het bijna niet te zeggen, het gaat bij mij heel goed, doe alles weer, en heb geen pijn. De dagelijkse dingen gaan goed, maar als ik jullie verhalen leest, vind ik dat heel erg, allemaal sterke ,van mij, hoop dat ik straks lees, dat het bij jullie iedere keer beter gaat.👍👍👍👍👍👍.
Om bot aangroei te verspoedigen heb ik extra vitamine d en selicium gebruikt groetjes
Hier een berichtje nadat ze een ziekenhuisbacterie hadden ontdekt
Het gaat goed maar ik heb slechte weken gehad.maar nu gaat de wond eindelijk dicht de operatie is nu 8 wk geleden maar helaas nog geen loopgips eerst moet de wond volledig gesloten zijn.maar goed we gaan de goede kant op dat is het belangrijkste
Gr sabina
Dag Sabina wat ben ik blij voor je dat het nu de goede kant opgaat heb zeker aan je gedacht.
Heel fijn voor je. Nelly hopelijk gaat de revalidatie naar wens zo ook bij Herman. Lisette ook alle succes. Anne ben je al wat wijzer nav je bezoek aan de arts? Ik heb vorige week telefonisch consut gehad. Het gesprek verliep niet helemaal soepel maar dat lag aan mezelf. Ik was wat nerveus en dacht ik moet goed voor mezelf opkomen en zodoende werd het niet helemaal een succes. Wel is het zo dat ik over 1 maand naar de poli ga om te bespreken wanneer er evt tripelartrodese kan plaats vinden. Ik laat het weten. Wens jullie allemaal op deze site heel veel succes en een goed herstel.
Hartelijke groet Jantine
Oh Sabina, wat ontzettend ‘klote’’!
Dit kan inderdaad een risico zijn maar je verwacht nooit dat het jezelf overkomt. Dat stelt jouw geduld wel op de proef!
Probeer hoop te houden, het komt uiteindelijk goed!
Jantine, ik zie de arts 2 oktober maar heb mijn uitslagen al ingezien en besproken met de revalidatiearts (ik werk zelf in een revalidatiecentrum).
Er is inmiddels ook wat artrose te zien bij het begin van de middenvoetsbeentjes. En wat meer artrose bij het begin van de grote teen.
Volgens de revalidatiearts is dat nog niet zo spannend. Zij vindt de Xsensibel schoenen prima voor kleine afstanden maar zij vindt de zool tóch te soepel wat maakt dat de tenen en middenvoetsbeentjes toch teveel belast worden.
Zij adviseerde mij om te gaan zoeken naar schoenen met een harde stugge zool (categorie C). Ook moet mijn enkel wat meer gestut worden, dus een hogere schoen.
Kortom : ik ga weer op zoek.
Ik merk bijv. dat mijn fiets schoenen (keiharde zool) prima zit voor mij.
Ik vrees dat ik uit zal komen op hoge zware bergschoenen…. mocht iemand nog tips hebben? Wil er ook nog een beetje charmant bijlopen.
Wat ging er mis in het gesprek?
Groetjes Anne
Dag Anne
Ik zag dat xsensibel.najaarscollectie hoog model heeft uitgebracht. Zag eerder alleen laag model schoenen van dat merk. Misschien heb je daar toch iets aan....
Wat het gesprek betreft. Ik ervaar geen goede klik met de orthopeed maar heb wel vertrouwen in zijn kennis en kunde. Hij komt gehaast over. En ik ben zelf ook niet de ideale patient. Voel me regelmatig wat lastig onder de omstandigheden. Probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Mocht ik nog leuke en charmante schoenen tegen komen categorie C laat ik het weten.
Hartelijke groet Jantine
Even een update doordat 22 aug het loopgips eraf is gegaan begon daar ook de revalidatie.
De eerste weken was echt lastig 4 weken geleden begonnen met fysio een die ook bekend is met drynadeling zijn heeft ook de pezen en spieren van de voorvoet losgemaakt zodat het afrollen van de voet beter gaat.
Daarnaast is het wel heftig om de andere ervaringen te lezen.
Voor de operatie wordt het wel mee gedeelt maar als het je overkomt is dat een tegenvaller.
Groetjes en succes
Het is al even geleden dat ik wat van mij heb laten horen .
Maar er is weer genoeg gebeurd na 14 wk zit ik nog steeds in het gips.
Ik ben in de tussentijd gevallen en heb ook nog het scheenbeen gebroken
Dus al bij al heb ik dikke pech de open wond na de ziekenhuisbacterie is zo goed als dicht en hopelijk is het scheenbeen ook weer weer genezen we zullen het a.s woensdag horen. Dan gaat het gips eraf en worden er röntgenfoto's gemaakt
Dus dat word een spannende dag🤞hopelijk mag ik dan gaan revalideren en kan ik na al deze maanden mijn leven weer wat gaan oppakken
Lieve groet sabina
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!