- Anoniem8 augustus 2014 om 17:05
Hallo,
Ik heb een vervelende klacht, namelijk dubbelzien.
Er is bij mij vastgesteld dat mijn rechteroog niet ver genoeg naar mijn neus toe kan (vroeger heeft dat oog scheel gekeken. Ben daar voor geopereerd, maar de spier is nog steeds wat zwakker) draaien en bij het lezen van lange stukken tekst werd het lezen dan ook steeds moeilijker, omdat het oog niet gefixeerd kon blijven.Voor de opleiding die ik wil gaan doen is het belangrijk dat je goede ogen hebt en ik dacht er toen aan dat ik op korte afstand, zoals bij lezen, dubbel zie.
Ik heb PDD-NOS en daardoor maak ik me soms iets te druk. Het dubbelzien gaf eigenlijk geen problemen, maar door die eis van het hebben van goede ogen ben ik dus gaan letten op het dubbelzien. Ik ben het eigenlijk op de korte afstand telkens gaan opzoeken.
Nu zie ik dus ook op grotere afstanden dubbel wat ik voorheen niet had. Kan het ermee te maken hebben dat dit door dat continu opzoeken van het dubbelzien is ontstaan of is dit gewoon toeval?
Door mijn PDD-Nos ben ik ook snel bang dat er iets met mijn lichaam aan de hand is. Zelf denk ik ook dat het mijn klacht is verergerd door het continu opzoeken van het dubbelzien, maar nu kwam ik dus op internet tegen dat het ook een hersentumor of iets dergelijks kan zijn. Zelf denk ik ook dat het geen hersentumor is, want op het dubbelzien na heb ik geen andere klachten.
Volgens de orthoptist die mij behandeld is er niks aan de hand, maar in mijn hoofd spookt de gedachte dan weer rond “Wat als zij het fout heeft?”
Mijn vraag is dus of het dubbelzien erger kan zijn geworden doordat ik er telkens mee bezig was. Dit ben ik zelf aan de orthoptist vergeten te vragen en daarom vraag ik het hier maar even. Aankomende donderdag moet ik weer naar haar toe, maar door mijn vraag alvast hier te stellen krijg ik wel meer zekerheid en heb ik iets meer rust in mijn hoofd tot mijn volgende afspraak bij de orthoptist.
Alvast bedankt. 🙂
10 reactiesReagerenJohn (moderator)
8 augustus 2014 om 17:23[quote]Mijn vraag is dus of het dubbelzien erger kan zijn geworden doordat ik er telkens mee bezig was.[/quote] Dat is heel goed mogelijk. Omdat je je er teveel op focust, ga je iedere keer je oog checken en corrigeren.
ReagerenAnoniem10 augustus 2014 om 08:28Bedankt voor je antwoord.
ik kan mijn ogen wel corrigeren, maar om dan één beeld te krijgen moet ik echt inspannen en als ik dat doe zie ik wel één beeld, maar dan wazig. Mijn rechteroog, vroeger mijn schele oog, blijft niet gefocust en draait ietsje naar buiten (van mijn neus af). Door goed te kijken kan een ander het oog ook zien bwegdraaien.
Kan dat dan ook door mijn constante focus op het dubbelzien zijn gekomen?
ReagerenAnoniem10 augustus 2014 om 08:30*Het oog draait niet echt naar buiten, maar gaat zeg maar in de ruststand staan. Het rechteroog kijk dan recht naar voren i.p.v. op het punt waar het linkeroog op focust.
ReagerenJohn (moderator)
10 augustus 2014 om 14:07Heel goed mogelijk dat er toch iets met je oogspier spier aan de hand is.
Reageren
Daar kun je natuurlijk alleen maar achter komen door naar de oogarts te gaan.Anoniem10 augustus 2014 om 14:29Ik ben inmiddels al een klant van de orthoptist. Mijn rechteroog is al gecheckt door de oogarts. (linker oog ook, maar daar is niks mis mee). Met dit oog was op zich niks mis, behalve het feit dat het een lui oog is en dat oog heeft ook last van astigmatisme (cilindervormig hoornvlies), maar dit gaf beide tot op heden geen problemen.
Ik stelde mijn vraag hier, omdat die vraag rondspookte in mijn hoofd. Bij de orthoptist zelf was ik dit vergeten te vragen namelijk. Aankomende donderdag moet ik weer naar haar toe en kan zal ik het wél vragen. 😀
Nogmaals bedankt voor je reactie.
ReagerenJohn (moderator)
10 augustus 2014 om 15:56Nou geef je zelf dus de meest waarschijnlijke verklaring:
Reageren
[quote]behalve het feit dat het een lui oog is[/quote]Anoniem10 augustus 2014 om 16:21Maar een lui oog heeft niks met de oogspieren te maken, toch? Het is toch alleen een probleem met de signaalverwerking van dat oog in de hersenen?
ReagerenJohn (moderator)
10 augustus 2014 om 16:29Je oogspieren zouden een optie kunnen zijn. Maar het luie oog ook. duidelijkheid daarover kan alleen de oogarts je geven
ReagerenAnoniem10 augustus 2014 om 17:44Hmm, ik zal het aankomende donderdag wel even vragen aan de orthoptist of het luie oog er iets mee te maken heeft. 🙂
ReagerenAnoniem15 augustus 2014 om 18:01Gisteren ben ik bij de orthoptist geweest en zij vertelde me dat het dubbelzien vrijwel zeker komt omdat ik het ben wezen opzoeken.
De samenwerking tussen mijn ogen is niet wat het moet zijn, maar ik kom met de prismalatten al verder dan voorheen én ik kan niet meer expres scheelkijken. Dit kon ik eerder wel. Als ik naar mijn neus keek en niet inspande bleef mijn rechteroog recht vooruit kijken.
Over drie maand heb ik weer een afspraak staan en zij denkt dat het dubbelzien dan wel weg is. 1 september begin ik met mijn studie en heb ik weer afleiding waardoor het dubbelzien een beetje naar de achtergrond komt en dat zou volgens haar ook moeten helpen om het probleem weer te verhelpen.
Tot die tijd wacht ik af en blijf ik de oogspieroefeningen doen. 🙂
Reageren