- Ad Fundum16 juli 2011 om 18:44
Hallo,
Al een hele tijd heb ik een vervelend probleempje met mijn ogen. Dichtbij kan ik alles goed zien tot zeg maar maximaal 30cm. Alles dat verder af staat wordt minder scherp.
Dichtbij (leesafstand) is dus geen probleem, maar verder weg is lastig. Dan zou je aan bijziendheid denken.Het probleem is echter iets gecompliceerder. Als ik tv kijk op een afstandje van 3 meter of verder, dan zie ik de ondertitels als het ware dubbel. Ze liggen half over elkaar heen.
Als ik me erg inspan, dan kan ik het soms wel scherp krijgen, maar met name als ik vermoeid ben of wanneer de licht omstandigheden niet ideaal zijn lukt dat niet meer.Dan komt er nog het volgende probleem overheen. Het accommoderen duurt bij mij erg lang. Wanneer ik in een collegezaal zit en naar een whiteboard kijk, om vervolgens even een blik op mijn noteblok te werpen bij het maken van aantekeningen, dan duurt het enige tijd voor ik scherp kan zien. Als ik dan weer terugkijk naar het whiteboard duurt het ook weer een tijd voor ik het scherp kan zien. Die schakeltijd is gewoon veel te lang en hindert mij.
Inmiddels heb ik wel een trucje ontdekt door eerst naar een object te kijken dat iets verder weg is dan het bord en dan tijdens het accomoderen (wat lang duurt) mijn blik naar het bord te verschuiven dat dan wel bijna goed is. (het lijkt er dus op alsof mijn focus iets te ver voor het object ligt of zoiets)Vorig jaar heb ik mijn ogen laten meten en daar kwam slechts een minieme afwijking van -0,25 uit ofzo.
Denken jullie dat bovenstaande problemen aan elkaar gerelateerd zijn? Zou het kunnen worden opgelost?
Ik kan me voorstellen dat een lichte bril zou kunnen helpen voor het zien van veraf, maar hoe zit dat met accommoderen, gaat dat dan ook sneller?4 reactiesReagerenThijs16 juli 2011 om 21:51Ik vind dat je hiermee naar de huisarts dient te gaan. Zijn deze klachten ineens ontstaan, of waren de symptomen en met name het langzame accommoderen langzaam progressief en lijkt het ernstiger te worden?
ReagerenAnita16 juli 2011 om 23:35Ik denk dat je je klachten prima neer kunt leggen bij een oog-medisch centrum.
Reageren
Je hebt daarvoor geen verwijsbrief nodig.Ad Fundum17 juli 2011 om 08:26De klachten zijn eigenlijk jaren geleden al ontstaan. Het is wel enigszins achteruit gegaan, maar ik kon me altijd wel redden. Nu loop ik echter tegen de vervelende consequenties aan tijdens de colleges bijvoorbeeld.
Ik weet niet of het veel erger is geworden of dat de omstandigheden zo zijn veranderd, waarschijnlijk een combinatie van die twee. Feit is dat het me nu gewoon hindert in mijn functioneren. (in de collegebanken, het volgen van objecten, diepte inschatten tijdens sporten, etc.)Ik weet niet of het relevant is, maar ik doe veel beeldschermwerk.
ReagerenMo8 maart 2017 om 22:28Ik heb daar ook last van. Heb een leesbril +2 als ik een tijdje gelezen heb zie ik alles wazig en duurt lang voordat ik scherper zie.
Oogarts geweest deze adviseerde mij om na het lezen een +1 bril op te zetten dit helpt wel. Ik heb ook vaak hoofdpijn
Reageren