Zoeken Vraag het forum

Bij vlagen slechter zien

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anomien_01

Ik heb al enige tijd last van mijn ogen (aantal jaren). Echter de laatste tijd wordt het erger en vraag me af wat het zou kunnen zijn.

Ik zie bij vlagen slechter met beide ogen. Ik zie dan wazig. Zo zie ik dan bijvoorbeeld iemand op 3 meter afstand al niet meer scherp. Alles wat verder weg is zie ik nog waziger. Dit houd meestal een aantal uren aan.
    Op momenten dat ik geen last heb, zie ik alles echter haarscherp! Soms heb ik dágen geen last en soms ineens een halve dag wel.

Reden dat ik me nu een beetje zorgen ga maken is dat de klachten heviger lijken te worden. Toen het ooit begon zag ik alleen in heel de verte onscherp/ wazig, nu echter al vanaf een aantal meter. Ook heb ik steeds vaker die momenten dat ik slechter zie.

Ik heb mijn ogen in het verleden meermalen laten opmeten maar deze waren altijd goed. Daarbij moet ik wel zeggen dat op het moment van de metingen ik ook geen klachten had.

Heeft iemand een idee wat er zou kunnen zijn?
    Ik draag dus geen bril of lenzen. Ik ben een vrouw begin 20.

11 reacties
    Reageren
    Tara

Hoi ik las je bericht hier, ik heb net de mijne geplaats, nu ik die lees , herken ik veel ervan , de dokter zegt dat het spannign of stress is , ik twijfel, omdat ik steeds slechter ziet

Tara

Reageren
    Marc

Kennen jullie de uitdrukking “ergens de ogen voor sluiten”?

Als je veel zorgen hebt en een aantal zaken op je netvlies hebt staan waarvan je het liefst zou hebben dat het niet zo is, of dat het er tijdelijk even niet zou zijn, dan kun je daar letterlijk de ogen voor sluiten.
    Het mooie aan het menselijk lichaam vind ik dat deze beslissingen soms onderbewust worden genomen. Om even pauze te hebben, even rust, even geen moeilijkheden.
    Zo`n periode met rust en er even niet mee bezig zijn, kan als gevolg hebben dat je dezelfde zaken later in een “ander daglicht” beziet.

Dus waarom zou je je druk maken en zorgelijk zijn als de huisarts gekeken heeft en niets ernstigs gevonden heeft, en er alle reden is om meer rust te hebben. Laat het even zijn eigen gang gaan, en pak het weer op als jij de tijd rijp acht.

natuurlijk moet je bij acute zaken je ogen god openhouden, maar je alertheid helpt je daar wel een handje bij. Vertrouw wat meer op jouw eigen visie, dan zal het vast goed komen.

Reageren
    Anomien_01

Dank voor de reacties!
    Misschien een goed idee om er dan eens mee naar een dokter te gaan. Nog nooit gedaan eigenlijk. Komt misschien vooral omdat het bij vlagen is. Dan denk je steeds ‘het is over’, maar niet dus..haha.

Reageren
    anoniem_visje

Hoi hoi,

zijn je klachten al verminderd? Wat bedoel je precies met vager zien, over het hele oog of alleen de zijkant? Of misschien ben je al weer eens tijdens de klachten naar de huisarts of oogarts geweest.

Ik ben benieuwd.

Groetjes!!

Reageren
    Anomien_01

[b]anoniem_visje schrijft:[/b]
    [quote]Hoi hoi,

zijn je klachten al verminderd? Wat bedoel je precies met vager zien, over het hele oog of alleen de zijkant? Of misschien ben je al weer eens tijdens de klachten naar de huisarts of oogarts geweest.

Ik ben benieuwd.

Groetjes!![/quote]

Nee de klachten zijn niet verminderd. Als ik vager zie op die momenten, heb ik last van het gehele oog (allebeide ogen).

Reageren
    anoniem_visje

En ook nog niet weer bij de huisarts of oogarts langs geweest? Als ik jou was zou ik wel gewoon een afspraak maken ook al is het bij vlagen. Je moet op je eigen gevoel afgaan. En wie weet moet je gewoon een bril of lenzen, dat kan ook natuurlijk.
    Ik wilde zelf vorig jaar mijn afspraak bijna afzeggen omdat mijn klachten wat verminderden maar heb dat toch niet gedaan gelukkig, ik kreeg toen te horen dat ik geopereerd moest worden aan mijn oog.

groetjes

Reageren
    Anomien_01

Helaas nog steeds last van mijn ogen.
    Wat wel opvalt is dat mijn linkerpupil soms duidelijk groter is dan de rechter.

Toevallig een tijdje terug op het station met een vriendin en kon de reistijden op de hangborden niet lezen. Ze vond dit heel vreemd want zij kon het prima lezen?! Ik zag echt niks, behalve vaag zwart ‘ iets’ . Vandaag op het station las er ook ieiemand alle stations op en ik stond echt met verbazing te kijken (kon er werkelijk niks van zien). Of zien die mensen misschien meer dan 100%?

Misschien een rare vraag maar, zou het zo kunnen zijn dat je jezelf ’taint’ in woorden herkennen? Ik betrap mezelf er nu soms op dat ik iets niet kan lezen/zien, maar dat ik wel kan ‘ raden’ wat er staat. Weet niet hoe ik het anders uit moet leggen.

Reageren
    Janette

Blijkbaar neem je je klachten zelf niet al te serieus. Verschillen in pupil grootte zijn niet normaal.

Reageren
    Visje09

[b]Janette schrijft:[/b]
    [quote]Blijkbaar neem je je klachten zelf niet al te serieus. Verschillen in pupil grootte zijn niet normaal.[/quote]

Janette je hebt helemaal gelijk!! Je ogen zijn erg belangrijk, je kunt er beter maar op tijd bij zijn! Ik zou echt even langs de huisarts gaan hoor anoniem_01!!!! Veel succes!!

Reageren
    Anomien_01

Ik ben afgelopen zomer toch maar naar de optometrist gegaan omdat mijn klachten aahielden. Deze bemerkte een prisma van 5 (geen idee wat het zegt, geloof dat je linker- en rechteroog dan niet centraal op 1 middenpunt vallen)en slechts een minimale afwijking van -1. Een vriendin zei dat prisma vaak onzin was en niet door een optometrist te beoordelen is, dus oke ik een afspraak gemaakt bij een oogkliniek (omdat ik toch behoorlijke hinder ondervond) en deze kwam tot dezelfde conclusie. Advies was om er niets mee te doen omdat correctie zorgt dat de afwijking alleen maar toeneemt en je steeds meer correctie nodig hebt. Prima..ik zie het wel aan.

Nu merk ik sinds een aantal maanden ineens dat ik bij het opzij kijken, een witte wazige vlek in mijn zicht krijg, zowel bij het snel naar links als naar rechts kijken. Ik weet niet goed in welk oog dat ‘probleem’ zit. Mijn vraag is wat dit nu weer zou kunnen zijn….?? Moet ik hier alsnog meer mee naar een dokter?

Alvast bedankt!

Reageren
    Henri

Met vlagen slecht zien doe ik dus ook , en ik heb dit sinds het verlies van mijn andere oog bij een ongeval , ik heb last van wazig zien en en kan dit minderen door stevig mijn oog dicht te te doen en weer open dan zie ik beter maar wazig zien komt telkens weer terug ,dit heb ik nu 15 jaar , en het verminderd niet , soms lijkt het meer te worden .
    Ik heb alle onderzoeken gehad
    die er zijn denk ik , maar niets gevonden , naar huis gestuurd met de boodschap dat je niet alleen met je ogen ziet maar dat je hersenen daar ook een rol in hebben .
    maar zo ik al schreef , ik heb het 15 jaar , en het verontrust mij niet meer zo .
    Bij mij is het dus geen vermoeidheid en zeker geen stress

Reageren
Reageer op: Bij vlagen slechter zien
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.