- Strontje aan de knikker15 februari 2020 om 17:50
Goedemiddag,
Eind december heb ik een strontje (hordeolum) opgelopen bij mijn rechter ooglid. Er trad een grote zwelling op en er vormde zich een grote witte puist op mijn bovenste rechter ooglid. Het strontje is behandeld met antibioticazalf, waar ik drie weken geleden na een volledige kuur (iets langer zelfs) mee gestopt ben. De witte puist was doorgekomen en de zwelling was volledig verdwenen.
In de drie weken die daarop volgden bleef het oogvocht in mijn rechter ooglid roder dan in mijn linker ooglid en bleef het ooglid zelf er ook nog ietwat rood uitzien, al was het niet meer gezwollen. Ik ben vorige week naar mijn huisarts gestapt met de vraag wat ik kan doen om dat te doen verdwijnen. Hij gaf aan dit de laatste fase van het strontje is en dat ik het het beste met rust kan laten en het binnen maximaal drie maanden verdwenen moet zijn
Een week later – nu dus – zie ik echter dat er zich opnieuw een witte puist vormt op de bovenkant van mijn rechter ooglid, al gaat deze (nog) niet gepaard met een zwelling. Wat is het meest zinninge te doen om dit aan te pakken; onmiddellijk weer beginnen met het smeren van antibioticazalf en weer de volledige kuur afmaken?
Zijn er verder manieren om het herstelproces te versnellen? Mijn huisarts gaf aan dat allerlei opties die ik opnoemde niet zouden helpen, maar om eerlijk te zijn zit hij er geregeld naast met zijn adviezen en ideeen en lijk ik aan een andere huisarts toe.
Vriendelijke groet,
Strontje aan de knikker