- Nina16 mei 2025 om 20:01
Hoi,
Ik heb sinds een maand 4 keer een strontje bij mijn oog gehad: boven ooglid, onderooglid, binnenkant hoek oog en nu is het na een week weer raak in mijn onder ooglid rand. Ik begrijp niet zo goed wat dit ineens is.
Ik was bij de HA voor wat anders en vroeg ernaar maar eigenlijk reageerde hij er niet zo op en zei dat dit gewoon kan.Toch vind ik het raar dat ik dit plotseling krijg sinds een maand. Voorheen nooit gehad. Het doet ook pijn. Ik heb al mijn oog make-up al vervangen en draag met die bultjes al steeds minder vaak mascara. Het is alleen mijn rechteroog.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben nooit ziek of verkouden. Ik sport en eet gewoon gezond en gevarieerd. Wat kan dan toch de reden zijn? Ik ben een beetje radeloos. Wat kan ik het beste doen?
Bedankt, Nina.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 mei 2025 om 20:20Een strontje, ook wel hordeolum genoemd, ontstaat door een ontsteking van een talg- of zweetklier in het ooglid. De meest voorkomende oorzaak is een infectie met de stafylokokbacterie, die zich kan ontwikkelen tot een abces wanneer de uitgangen van de kliertjes verstopt raken door vuil, olie of make up. En als de infectie er eenmaal is kan die zich over het ooglid verspreiden
ReagerenNina16 mei 2025 om 20:28Ok bedankt. Het is dus gebruikelijk dat dit maar bij één oog gebeurd? Het gaat wel binnen een week weg maar het begint best pijnlijk. In mijn boven ooglid zat hij erg hoog dus niet in de rand.
Kan het ook allergie zijn? Of is dat niet waarschijnlijk omdat het telkens één oog is. Wat adviseer je om te doen? Kan ik hier wat tegen krijgen? Ik doe namelijk niks anders dan normaal qua make-up en reiniging.
Reageren
Ik voelde mij niet heel serieus genomen door de HA. Toch vind ik het erg vervelend….. Ik doe nu een warme washand en masseren.
Al mijn oog make-up en reiniging heb ik dus al weggegooid en vervangen…John (moderator)
16 mei 2025 om 20:35Een strontje verdwijnt meestal vanzelf binnen een paar dagen tot twee weken, maar je kunt de genezing versnellen met een paar eenvoudige methoden:
Warm kompres: Leg een warm, vochtig washandje op je ooglid gedurende 10-15 minuten, meerdere keren per dag. Dit helpt de verstopping los te maken en de pus af te voeren.
Niet uitknijpen: Probeer het strontje niet uit te drukken, want dit kan de infectie verergeren.
Goede hygiëne: Was je handen regelmatig en vermijd het aanraken van je ogen.
Geen make-up of lenzen: Draag tijdelijk geen oogmake-up en contactlenzen om verdere irritatie te voorkomen.
Kamille-theezakjes: Een warm theezakje met kamille kan helpen om de ontsteking te verzachten.
Aloëvera: Breng een beetje aloëveragel aan op het strontje om de genezing te bevorderen.Als het strontje erg pijnlijk wordt of steeds terug blijft komen, zou ik toch terggaan naar de huisarts
ReagerenNina16 mei 2025 om 20:37Bedankt, ik zal de HA bellen maandag. Ik heb nu elke 1,5 week een strontje. Als de een even geneest, dan paar dagen erna komt de volgende.
Vreselijk irritant dit. Normaal nooit en nu al 4 keer.
ReagerenJohn (moderator)
17 mei 2025 om 09:21Het is niet zo vreemd dat het maar aan een oog is. Je zou in ieder geval even moeten stoppen met het gebruik van make-up. Zoals ik al schreef kunnen de uitgangen van de kliertjes dus daardoor verstopt raken.
ReagerenNina17 mei 2025 om 11:51Ja erg vreemd.. Ik draag nu geen oogmake-up maar wel gezichtsmake-up. Moet ik daar dan ook mee stoppen?
ReagerenJohn (moderator)
17 mei 2025 om 12:01Heet gaat dan vooral om de oog make-up, in iedere geval niets rondom je ogen aanbrengen
Reageren