Zoeken Vraag het forum

Te sterke cillinder

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Floor

Ik heb net begin van de middag mijn bril nieuwe bril opgehaald en ik heb het idee dat die niet goed is. In 2010 had ik een bril met sterkte R. -11 met cilinder 0,50 en L. -11,50 met cilinder van 0,50. Door deze bril kan ik nog steeds uitstekend zien. In 2014 had ik een nieuwe bril nodig. Montuur was stuk. Omdat ik toen 47 zei elke opticien dat ik aan de leesbril moest. Ik zit de hele dag met mijn neus in de boeken en ik kan met de bovenstaande bril prima lezen. Ook op de computer. Maar omdat ik in de toekomst een leesbril nodig zou hebben hebben ze mijn bril minder sterk gemaakt. Ik kon er niet goed mee zien. Ze hebben er  toen R.  -10 en L. – 10,50 in gezet. Ik kon in de winkels niet eens de grote borden goed lezen. Ik ben toen teruggegaan. Ze hebben de bril toch wat sterker gemaakt en R. -10,50 en R. -11.00 erin gezet. Hoewel ik nog steeds niet scherp zag, zeiden ze  dat ik moest wennen en dat het prettiger zou zijn voor mijn ogen. En ik zou beter kunnen lezen. Het resultaat was dat ik ruim twee jaar niet goed heb gezien. Voor tv kijken zetten ik vaak mijn oude bril uit 2010 op. Nu was onlangs mijn bril uit 2014 kapot gegaan (oortje afgebroken en veertje niet meer te maken) dus ik draag mijn bril uit 2010 waar ik goed mee zie.

Ik heb mijn ogen laten opmeten omdat ik dus een nieuwe bril nodig heb. Nu zeggen ze dat ik R. -10 met een cilinder van -2,00 hebt en L. -11,50 mt een cilinder van -1.00. Ik heb  gevraagd of ik daar wel goed mee kan zien omdat ik met mijn bril uit 2010 (R. -11.00 en L -11,50 met beiden een cilinder van 0,50) heel goed kon zien. Ze zeiden dat ik met de hogere cilinder scherper kon zien. Ik heb een zicht van 60 procent zeggen ze (dat heb ik wel vaker gehoord) maar met een hogere cilinder krijg ik 70 procent zicht. Nu heb ik de bril opgehaald en ik zie niet scherp. Ik heb ze opgebeld maar ze willen mij 14 dagen laten wennen. Ik heb gezegd dat ik die ervaring had van de vorige keer.

Hoewel het lastig is, zal ik proberen uit te leggen wat ik zie met de nieuwe bril. Ik zie dus niet scherp. Het is net alsof ik door een waas of door een mist kijkt. Met mijn oude bril uit 2010 kan ik de tv goed lezen, zelfs als ik bij de keuken sta. Met deze bril zie ik geen scherpe randen om de letters heen. Het is net of er met een bevende hand een lijn getrokken is. Ik zit nu aan de computer en tegen dezelfde muur staat de tv. Met mijn oude bril uit 2010 kon ik de tv goed lezen als ik mijn hoofd naar de tv draaide. Met deze bril kan ik de tv niet lezen. Ik merk dat ik mij met tv kijken, maar ook met lezen op de computer erg moet concentreren. Het lijkt wel of er een druk op mijn ogen komt en ik knijp mijn voorhoofd als het ware samen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd. Maar ligt dit aan de cilinder die te hoog is? Is het normaal dat een cilinder van -0,50 naar -2,00 en -1,00 gaat. Ik ben nu 49 en ik heb sinds mijn 8e een bril, maar ik heb nog nooit eerder een hoge cilinder gehad. De opticien zegt dat ik moet wennen en dat ik straks goed ga zien. Ik denk het niet. Wat denken jullie?

Alvast hartelijk dank

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Wacht even een paar dagen en als het zo blijft ga dan terug.

Je kunt ook naar een andere opticien gaan en daar een meting laten doen… de metingen zijn toch gratis.

Reageren
Reageer op: Te sterke cillinder
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.