Home / Incontinentie / Fosfaturie?
Dus ik heb al maandenlang 'last' van troebele urine en soms zelfs wit dat tegen het einde van de plasbeurt komt. In dit laatste geval ligt het vaak aan veel te weinig water drinken.
Ik ben hiervoor al een aantal keer naar de huisarts geweest. Zelfs naar een uroloog maar deze vond absoluut niets. Alles was in orde volgens de urine test + sweep.
Wat ik wel opmerk is dat het troebele vaak na het eten is. Ik ben veganist maar betwijfel of het hier echt aan ligt.
Na wat op internet gescrolld te hebben, vond ik iets over fosfaturie. Ik heb dan wat urine opgevangen in een potje en er een scheutje azijn bij gedaan. De urine werd helemaal helder.
Hoewel over de behandeling vind ik bitter weinig. Wat is een stap die ik kan zetten nu of eventueel terug naar de huisarts?
Fosfaturie zou kunnen. Maar het is een bekend verschijnsel bij vegitarianisme/veganisme. Voorzaakt door onevenwichtigheid in de voeding, omdat er voeding wordt gebruikt met hogere fosfaatwaarden. Er zijn nog andere oorzaken. Maar dat zou dan onderzocht moeten worden.
de huisarts kan de onderzoeken laten doen.
Wat moet ik dan net tegen de huisarts zeggen? Ik heb al 3-4x urineonderzoeken laten doen waar alles perfect op leek zei hij?
Eventueel vragen specifiek om naar fosfuterie te kijken ?
Inderdaad. Ik zou die optie gewoon bespreken
Volgens mij is fosfaturie niet zo erg. Ik heb het soms ook hele tijden, vooral als ik vis eet. Misschien kun je proberen om je vitamine D of calcium hoeveelheid die je uit je voeding haalt te veranderen. Google maar eens bij afbeeldingen phosphate vitamin d calcium. Er zijn wel makkelijke plaatjes met hoe dit werkt. Als het niet over gaat kun je misschien je dokter vragen om je PTH vit. D of calcium te laten checken om te zien of je iets aan je bijschildklier of nieren mankeert, maar dat zal wel niet als je verder geen klachten hebt.
Nu 2 maanden verder en heb er nog steeds last van. Ik plas minimum 1x per dag troebel en af en toe ook gewoon wit (vaak pas tegen het einde van de plasbeurt).
In totaliteit heb ik dit nu al meer dan een jaar lang (ik denk ook dat ik het al had voor ik veganist was, maar heb dan even gekampt met een schimmelinfectie), toch verder ervaar ik geen enkele klachten.
De laatste keer dat ik mijn urine liet testen bij mijn huisarts, ving ik deze op in een potje en was hij wel helder. Nogmaals (voor de zoveelste maal) niets gevonden. Ik weet ook niet of het invloed zou hebben op de resultaten indien hij nu wel helder is of niet?
Heb m'n nieren ook niet laten testen, de huisarts sprak hier eigenlijk ook niet echt over.
Ongeacht ik geen verdere klachten ervaar (buiten wat irritatie indien ik troebel of wit plas), breek ik m'n hoofd hier soms wel over. Kan ik nog iets doen om (hopelijk of eventueel) te achterhalen wat dit net is?
Vraag een verwijzing voor de uroloog voor verder onderzoek
Ik heb de uroloog een half jaar geleden al eens bezocht. Moest twee maal in een potje plassen, toen was hij ook weer helder.
Niets gevonden, wat nu?
Het enige wat ik dan kan bedenken, is om een keer de troebele urine op te vangen en die dan naar de huisarts te brengen voor LAB onderzoek
Wat als ze dan nog niets vinden? Of zou ik vragen om op iets specifieks te controleren?
Al ze in het LAB dan nog niets vinden, is er niets te vinden. Maar dat lijkt me sterk als je troebele urine hebt.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!