Aantal weken blaaskatheter na urineretentie

Hi allemaal,

Ik ben nieuw hier op de forum en ik heb een prangende vraag: Moet een blaaskatheter minimaal 4-6 weken blijven zitten na een urineretentie?

De situatie is als volgt: Mijn vader is in de tachtig en heeft lichtelijk last van dementie. Dit is bekend bij de huisarts en is ook expliciet aan de huisarts doorgegeven. Mijn vader heeft onlangs een urineretentie gehad en dit werd opgelost met een blaaskatheter die werd ingezet bij de eerste hulp. Na ontslag bij de eerste hulp met de blaaskatheter naar huis kreeg mijn vader een verwijzing naar de huisarts voor verder onderzoek en coordinatie. De huisarts heeft op zijn beurt vervolgens op advies van de uroloog het volgende medegedeeld aan mijn vader: blaaskatheter 4-6 weken laten zitten om blaas te herstellen en dan aansluitend starten met het onderzoek naar de oorzaak van de urineretentie. Maar mijn vader heeft lichtelijk dementie en heeft al één of twee keer 's-nachts geprobeerd de blaaskatheter uit te trekken omdat hij even was vergeten waarom een blaaskatheter bij hem was geplaatst. 4-6 weken een blaaskatheter laten zitten bij mijn vader is naar mijn mening geen optie. Is het niet gewoon mogelijk om een onderzoek de oorzaak van urinretentie direct te laten starten?? Moet een blaaskatheter persé 4-6 weken in blijven?

Graag een antwoord want ik weet het echt niet meer...ik zit waarschijnlijk te denken aan een second opinion.

Reageren

De blaas zal even nodig hebben om te herstellen voordat er zo'n onderzoek gedaan kan worden. 4-6 weken is geen uitzondering, maar ik begrijp natuurlijk dat het wat moeilijk is in dit geval.  Overleg het in ieder geval met de huisarts.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Aantal weken blaaskatheter na urineretentie

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe