Home / Mond & lippen / Koortslip gaat niet over, maar blijft groeien na 2 week
Hoi,
Ik lees overal dat de koortslip vanzelf overgaat (zich terug trekt in een zenuwknoop)
Maar ik heb nu 2 weken een koortslip en was net blij dat het bijna weg was, zie ik dat er precies naast mn oude koortslip 5 nieuwe blaasjes ontstaan.
Hot kiss werkt niet, en ik ben heel erg hygiënisch. Was mn handen 50x per dag. (Heb een kind, dus better safe than sorry). En de vorige keer toen ik een koortslip had zat ik er ook 3 weken mee. Toen zat mijn voorhoofd ook helemaal vol met hele grote groene blaren. (Alles positief getest op Herpes1) Terwijl ik toen ook zo hygiënisch was en mezelf daar zeker niet besmet heb. Ik plak letterlijk alles af om besmetting te verkomen. Volgens de dokter circuleert het virus door het lichaam en zoekt het willekeurig een zwakke plek op.
Zoals je begrijp word ik hier moedeloos van. Waarom gaat het niet weg na 7-10 dagen zoals bij anderen? Wat kan ik doen behalve Lycine, hotkiss, cremes voor mijn lippen en mijn weerstand verhogen. Geen van allen werkt!
Een herpes infectie kan wel tot 3 weken duren. Dat is mede afhankelijk van het afweersysteem. Al;s je er vaak en veellast van hebt, vraag dan aan de huisarts een kuur met een anti-viraalmiddel.
Moest het afwachten van de huisarts, maar zit inmiddels op 4 weken en de koortslip blijft maar groeien. Hij zit nu ook aan de binnenkant van mijn lip en mijn tong....
Is er een middel die ik zelf kan halen? Dit lijkt me niet normaal?
4 dagen geleden. Toen zat ik dus al op 3,5e week. Geen enkele vorm van verbetering 4 weken na de uitbraak!
Ga komende week terug naar de huisarts. Het lijkt er toch op dat je meerdere uitbraken achter elkaar hebt of het is geen koortslip...
Ik zal dan nog maar eens gaan, maar kreeg 4 dagen geleden de indruk van de dokter dat er weinig aan te doen valt? Is dat niet waar?
Het is wel zeker weten een koortslip. Net weer een nieuwe blaas erbij gekregen... Het is in de tussentijd niet 1 dag rustig geweest hoor, dus lijkt het mij 1 grote uitbraak die nu al 4 weken duurt? Elke drie dagen een paar erbij. Voordat de oude geheeld is, is er weer iets nieuws..
Als je er zoveel last van hebt kan de huisarts je een antiviraal middel voorschrijven.
Ok, toch wel dus! Kan je dat middel ook blijven gebruiken? Want de koortslip aan de binnenkant van mijn lip is wel bijna chronisch geweest sinds ik ben geinfecteerd vorig jaar. Die vind ik wel iets minder erg dan die op mijn lip (die heb ik tot nu 2x gehad dus), maar is toch wel heel vervelend met eten, en ik heb continue angst dat ik mezelf of mijn zoontje infecteer.
De dokter zegt dat er weinig aan te doen is, en dat virus remmers alleen bedoeld zijn voor type 2 en dat virusremmers alleen zin hebben als je er heel snel bij bent. In mijn geval na zoveel weken zouden ze dus niets meer voor me doen.
En dit was een andere dokter dan de vorige keer, dus beide willen niets doen.
Inmiddels zit ik bijna op 5 weken en vanochtend zijn er weer nieuwe blaasjes erbij gekomen. Mijn mond is helemaal dik, tandvlees ontstoken en mijn klieren zijn nu dus ook al 5 weken pijnlijk en opgezet.
Het ziet er dus écht niet naar uit dat deze koortslip van plan is te stoppen met verspreiden. Is er nog iets anders wat ik kan doen??
Zorg dat je afweersysteem optimaal kan functioneren. D.w.z. dagelijks verse groenten en vers fruit. Zorg dat je genoeg drinkt. Daarnaast zou je Lysine kunnen gaan gebruiken.
Doe ik allemaal al... Er is dus echt niks wat ik er aan kan doen verder?
Helaas niet....
Als je er verder last van blijft houden, ga dan toch terug naar de huisarts en vraag een verwijzing naar de dermatoloog
Hey! Ik heb er ook enorm last van, elke maand is het wel weer feest want ik ben een enorme stresskip. Het gaat bij mij het snelste weg door:
Ik ben meestal met 2/3 dagen van af. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!