Zoeken Vraag het forum

Tongbeslag, vieze smaak en reukverlies

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Xander

Beste,

Sinds ongeveer 8 weken heb ik last van wit/gele aanslag achter op mijn tong, dat niet echt weg te krabben is. Onder die witte laag zitten wat hele kleine rode bultjes.. In de ochtend is het minder en gedurende de dag lijkt het met voeding erger te worden. Mijn smaakpapillen zijn vergroot en ik heb continue een vieze weeige smaak in de mond (omschrijf het als zoet, amandel soms fruitig) en ik ruik bijna niets meer. Geen parfum, deo of eten. Vreemd genoeg wel de rook van een houtkachel. Soms heb ik ook een pijnlijke keel en zijn mijn klieren wat opgezwollen.
    Na 3 huisartsbezoeken en 2 tandartsbezoeken verder staat einde maand een afspraak met de kno arts. De tandarts heeft gecontroleerd of er wellicht een bacterie zat onder een recente kroon/kies, maar ondanks wat last van tandvlees was er niets te zien. De HA vond het in eerste instantie niets, maar ging met mijn idee mee dat het de meeste symptomen had van een candidaschimmel. Hiervoor heb ik eerst een kuur Nystatine gekregen en vervolgens een kuur Fluconazol. Helaas zonder echt effect. Nu ben ik 2 dagen gestopt met de Fluconazol en alhoewel het er niet mee oploste heb ik wel het idee dat het nu meer aanwezig is.
    Ook de huis, tuin en keukenmiddeltjes heb ik al geprobeerd; dagelijks tongschrapen met Julibrite, appelazijn spoelen, zoutoplossing spoelen, zout en baking soda spoelen, maar niets heeft echt effect.
    Bij de HA is diabetes uitgesloten. Ziekte van Pfeiffer leek al veel langer geleden te zijn bekend in het lichaam dus lijkt nu onwaarschijnlijk. Ontstekingswaarden van het bloed waren zeer laag dus wellicht ook geen bacterie.
    Gezien de symptomen denk ik nog steeds aan een hardnekkige schimmel die resistent is tegen bv Fluconazol oa candida krusei, auris of glabrata, maar dit moet de kno arts dan wellicht beoordelen.
    De kno arts wou iig niet op voorhand een uitstrijkje maken (beetje vreemd dacht ik, kan nooit kwaad) en ze gaf aan of het wellicht kan komen door reflux, maar ik heb niet echt last van brandend maagzuur of pijn rond het borstbeen.
    Wellicht heeft iemand nog ideeen, want ik vind het met name frustrerend dat het al zo lang duurt en we nog steeds niet weten wat het is. Enkele foto’s bijgesloten
    Al vast dank voor de reactie!

9 reacties
    Reageren
    Henk

Stress > haartong

Reageren
    Xander

Zojuist een aantal zelftesten gedaan en ben positief getest op de helicobacter pylori bacterie.
    Hoewel mijn symptomen slechts deels overeenkomen is er een grote kans dat deze bacterie de klachten veroorzaken.
    Toevallig was ik al begonnen met Omeprazol en merkte lichte verbetering. Nu weer terug naar de HA voor hertest en anti biotica kuur

Reageren
    Henk

Heeft er denk ik niets mee te maken. Lijkt op haartong. Heb je veel stress?

Reageren
    Henk

Kun je mij laten weten of het helpt? En waarom denk je dat er een verband is tussen de bacterie en de tong?

Reageren
    Xander

Ik vond het wel opmerkelijk dat de kno arts zonder mij gezien te hebben refereerde aan reflux. In principe kan reflux ook ontstaan door deze bacterie. Doordat zuur terug je mond in stroomt krijg je een vieze smaak en last van tongbeslag.
    Mijn broers hebben deze bacterie ook gehad en herkenden eea.
    Vandaar dat ik deze in een rondje zelftesten had meegenomen.
    Ik laat mijn bevindingen toetsen door de HA en tegen deze bacterie is sowieso een kuur nodig dmv 2x antibiotica en omeprazol oid.
    De kans is aanwezig dat deze bacterie de boosdoener is. Zo niet, dan ben iig hiertegen behandeld. De bacterie kan (alhoewel de kans klein is) namelijk een verhoogde kans op maagkanker geven.
    Symptomen door H. pylori
    Vieze smaak & Tongbeslag: Door de ontsteking en verhoogde bacteriële activiteit, en mogelijk reflux van maaginhoud, ontstaat een vieze smaak en beslag op de tong.
    Pijnlijke strot: Maagzuur dat door de ontsteking omhoog komt (reflux) kan de keel irriteren en pijn veroorzaken.
    Heesheid: Chronische reflux kan ook de stembanden irriteren, wat heesheid veroorzaakt.
    Vermoeidheid: H. pylori kan leiden tot bloedarmoede en algemene malaise, wat vermoeidheid en een verminderde conditie (ademnood bij inspanning) verklaart.

Alleen is reukverlies niet direct een logisch gevolg.
    Ik zal updaten als ik meer weet.

Reageren
    Henk

Je hebt geen last van stress?

Reageren
    Xander

Tsja, iedereen heeft stress, maar hoe meet je of je klachten voortkomen uit (te veel) stress? Fysio zegt ook geregeld dat als oorzaak niet gevonden kan worden dat het door stress komt. Vind het lastig tastbaar/aantoonbaar.
    Extra onderzoek naar bacterie gestart. Wordt vervolgd

Reageren
    Xander

2e test helicobacter P. positief en actief. Per 1 jan starten met dubbele anti biotica kuur.
    Morgen staat afspraak met kno arts.

Reageren
    Xander

Update
    KNO arts geeft aan vaak tongbeslag te zien bv als gevolg van verstoorde zuurproductie. Geen vorm van candida of neuspoliepen geconstateerd.

Meest aannemelijk was mijn eigen analyse:
    Een actieve helicobacter Pylori infectie zorgt voor maagontsteking. Hierdoor meer maagzuur of ontregelde zuurproductie en dus reflux. Reflux zorgt voor irritatie in keel en mond oa tongbeslag vieze smaak.
    Na gebruik protonpompremmers (tegen maagzuur) worden klachten minder.
    Per 1 januari begonnen met dubbele anti biotica kuur tegen maagbacterie. Hierdoor weer vieze smaak in mond, maar kan bijwerking zijn van de kuur. 2 weken na afronding kuur kan ik opnieuw testen of de bacterie weg is en hopelijk de rest van de klachten ook.
    Sterk verminderde reuk kan nog niet helemaal geplaatst worden. Ook dit wachten we af tot na de afronding van de kuur.

Reageren
Reageer op: Tongbeslag, vieze smaak en reukverlies
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.