- deorder20 januari 2018 om 10:17
Heb sinds 2 weken geleden last van mijn mond en nu mijn keel. Het begon met een zoete smaak achterin mijn mond. Al snel veranderde dit in een wit beslag op mijn tong, een constante droge mond en metaalsmaak. Vooral in de avond in de nacht heb ik er het meeste last van. Sinds eergisteren heb ik ook een branderig gevoel in mijn keel en begin slokdarm.
Tijdens het nemen van de hieronder bijgevoegde foto’s kwam ik erachter dat er op sommige foto’s, ook die ik een half uur eerder heb genomen, een witte knobbel te zien is (zie 2e foto).
Ik was vandaag naar de dokter gegaan (deze witte knobbel had ik toen nog niet gezien) en hij vertelde mij na een snelle inspectie dat er niks aan de hand is en noemde het een milde tongbeslag.
Wat achtergrondinformatie: Ik heb sinds begin vorig jaar na een periode van stess last van regelmatige obstipatie en af en toe een weem met alleen maar diaree. Urine, feces en bloedonderzoek lieten niks ernstigs zien behalve een tekort aan vitamine-D waarvoor ik inmiddel supplementen slik. Vandaag had ik het met de dokter erover en noemde het nu vooe het eerst IRS (prikkelbare-darmsyndroom).
Sinds vorig jaar eet ik al een stuk gezonder en drink elke dag gemiddeld 5 grote glazen met water, minder suiker, yoghurt (zonder smaak), bijna geen koffie meer etc. Ik heb deze week een aantal dingen die ik op Internet kon vinden geprobeerd: kokosolie op tong, spoelen met zoutwater, geen graanproducten, tong schrapen etc. Niks heeft tot nu toe echt geholpen.
Zie ook de bijgevoegde foto’s.
Hoop dat iemand mij advies kan geven.
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 januari 2018 om 10:42Ik kan niks bijzonders aan je tong zien. Het is idd een mild tongbeslag. De witte knobbel zal een amandelsteen zijn. Die zou kunnen proberen weg te halen met een wattenstaafje
Reagerendeorder20 januari 2018 om 11:00Okay. En de constante metaalsmaak? Was nog vergeten te vermelden dat ik het niet alleen proef maar ook ruik.
ReagerenJohn (moderator)
20 januari 2018 om 11:10dat kan door de amandelsteen veroorzaakt worden
Reagerendeorder20 januari 2018 om 11:19Bedankt. Nog een laatste vraag. Kan dit dan ook voor die constante droge mond zorgen?
Ik ga nu proberen deze te verwijderen. Zit helaas wat dieper in mijn mond.
ReagerenJohn (moderator)
20 januari 2018 om 11:28deorder20 januari 2018 om 16:26Helaas heeft het verwijderen van de amandelsteen niet geholpen. Heb gekeken of er nog meer waren, maar niet kunnen vinden. Ik heb het gevoel, aangezien het tongbeslag er dan toch gewoon goed uitziet, dat de smaak en geur toch van dieper komt. Dit vooral omdat mijn ontlasting al maanden een geur heeft die er erg op lijkt (die zoete geur/smaak, wat vooral ’s Avonds meer metaalachtig is). Dat verklaart dan alleen nog niet waarom mijn mond steeds droog is en ik een constante brandering gevoel in mijn keel en slokdarm heb (anders dan hoe ik een reflux ken, dus dat zal het niet zijn). Ik denk dat ik misschien mijn vraag ook op de MDL forum moet stellen.
ReagerenJohn (moderator)
20 januari 2018 om 17:19Misschien dat het dan goed is, om bij de huisarts een verwijzing te vragen voor de MDL-arts
ReagerenBibi27 maart 2018 om 22:36