- Jeroen23 mei 2018 om 16:03
Hallo,
Ik weet dat je bij een koortslip altijd goed je handen moet wassen na het behandelen met eventueel zalf. Nu doe ik dat meestal met een wattenstaafje en was ik mijn handen alsnog, echter is bij mij nu de angst dat ik zojuist tijdens het plassen mijzelf daar beneden heb geïnfecteerd, door bijvoorbeeld per ongeluk mijn lip of mond aan te raken. Ik heb overigens voor de zekerheid tijdens het plassen (terwijl ik zat) mijn handen even afgespoeld onder water. Echter had ik toen al wel mijn penis aangeraakt toen ik hem uit mijn broek haalde.
Acht u de kans groot dat ik mijzelf daar beneden heb geïnfecteerd?
13 reactiesReagerenJeroen23 mei 2018 om 16:17Vergeten erbij te zetten: Na het plassen heb ik mijn voorvel naar achter gehaald en een beetje vuil (lekker fris verhaal) weggehaald met mijn handen. Dit was nadat ik mijn handen met water had gewassen. Hier ligt voornamelijk mijn angst
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2018 om 16:37Dat zal niet zo’n probleem zijn
ReagerenJeroen23 mei 2018 om 16:43Een kort maar krachtig bericht. Als ik vragen mag: Is het eenvoudig om jezelf te besmetten met herpes genitalis, terwijl je herpes type 1 in je lichaam hebt?
En waarom denkt u dat dit niet zo’n probleem zal zijn, zou het water dat al voorkomen kunnen hebben?
ReagerenJeroen23 mei 2018 om 16:45Met name de eerste vraag vind ik een lastige, aangezien ik nu wat ouder ben en informatie hierover heb verzameld. Vroeger was ik hier totaal niet mee bezig en niet zo kritisch op de hygiene, ik durf ook wel te stellen dat ik er vroeger veel aan ging pulken en lang niet altijd mijn handen heb gewassen. Heb overigens nooit herpes genitalis ervan gekregen.
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2018 om 16:47Omdat je niet eens zeker weet of je aan de koortslip bet geweest voordat je ging plassen….
ReagerenJeroen23 mei 2018 om 16:50Dat klopt haha, ik ben er ook wel vrij zeker van dat ik mijn koortslip zelf niet heb aangeraakt, wellicht per ongeluk een ander deel van mijn mond.
Wat is uw mening mbt het zelf infecteren? Hoe snel zou dat al kunnen gebeuren met bijvoorbeeld vingers?
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2018 om 17:01Dar kan ik zo ook geen antwoord op geven, Het komt niet zo heel vaak voor
ReagerenJeroen23 mei 2018 om 17:06Oké dankuwel. Ik las ergens dat er om herpes genitalis te veroorzaken via een koortslip wel degelijk sprake moet zijn van contact met het vocht uit de blaar. Wanneer mensen oraal seks hebben is de kans groter dat een dergelijke blaar open gaat en het vocht in contact komt met de slijmvliezen in het genitale gebied.
Als ik vragen mag: Wat vindt u van deze stelling?
Dit is mijn laatste vraag hoor, beloofd 😉
ReagerenJeroen23 mei 2018 om 17:08Oftewel dat direct contact van de mond met de genitalen nodig is.
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2018 om 18:02Herpes zou zo wel kunnen worden overgedragen. Maar je wist niet eens of je de koortslip wel had aangeraakt
ReagerenJeroen23 mei 2018 om 18:10Nee dat klopt. De koortslip zeer waarschijnlijk niet, maar wellicht een ander deel van mijn mond wel… Ook dat weet ik niet zeker maar het is wel erg lastig.
Uit uw berichten acht u de kans dus klein?
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2018 om 18:34Ik denk dat die kans inderdaad erg klein is
ReagerenJeroen23 mei 2018 om 19:14Dankuwel. Ik ga daar ook vanuit. Zoals u merkt ben ik best wel zenuwachtig hierover, dus de kans is klein dat ik überhaupt aan mijn mond heb gezeten; Laat staan aan mijn koortslip.
Reageren