hoe besmettelijk is herpes? koortslip

Ik weet dat herpes besmettelijk is. Dus niet zoenen etc.

maar kan het ook overgedragen worden via spullen?

bv ik raak met wattenstaafje de herpes aan en gooi deze in prullenbak. deze raakt deksel aan met ingooien.

Als ik verwissel haal ik deksel eraf. en raak mogelijk de plek aan....

en als ik dan iets aanraak? oog bv

Hoe lang blijft herpes virus buiten je lichaam leven???

Reageren

Dat is allemaal wel wat ver gezocht....

Reageren

hmm maar enig idee hoelang herpes buiten het lichaam overleeft?

ik vind op internet uren?

Reageren

"uren"  klopt wel.

Reageren

Als het uren buiten het lichaam leeft dan zit het overal zou je zeggen?

op deurklinken? tafels? openbare telefoons? wc's

dus lijkt me sterk??

Reageren

Je moet het vocht uit een blaasje dan toch echt versmeren. Het is zoals ik eerder al schreef erg ver gezocht

Reageren

Dus stel ik heb een gesprek met iemand, die heeft een koortslip. Die raakt zijn mond aan en daarna de deurklink, waarna ik de deurklink aanraak.

Ik kom erna per ongeluk aan mn oog/ bij mn oog.

Is de kans dan groot? of moet je veel vocht uit blaasje erin "smeren" of is een druppel genoeg?

Bv met handen wassen en dan een druppel water met herpes naar je oog?

Reageren

Dit is toch eigenlijk te gek voor woorden.  Ga eens naar de huidarts met die overdreven angst voor herpes.

Reageren

zijn gewoon vragen hoor

weet iemand het?

Reageren

ik vraag me hetzelfde af en ben ook wel benieuwd of iemand meer weet (incl. Bron)

Reageren

Hoe zit het als iemand in je gezicht dichtbij praat en die heeft herpes?

Iemand kwam dichtbij en ik voelde  warmte van zn adem.

niezen en hoesten kan besmettelijk zijn? maar praten?

dan kun je straks met niemand praten van dichtbij  :-/

Reageren

Zo raak je niet besmet

Reageren

90% van de volwassen bevolking heeft antistoffen tegen herpes in z'n bloed. Dus blijkbaar komt iedereen er wel in kleine mate mee in aanraking, maar doorgaans is je immuunsysteem sterk genoeg om die paar virusdeeltjes op te ruimen.

Als iemand een vochtig koortsblaasje heeft dan moet je daar natuurlijk wel mee oppassen, want daar zit veel virus in. Uit hetzelfde glas drinken of een lippenstift delen lijkt me dan geen slim plan.(zoenen en orale seks al helemaal niet natuurlijk) Maar besmet raken doordat je dezelfde deurklink vastpakt lijkt me wel heel erg klein. Er is ook een hele kleine kans dat je buiten op straat geraakt wordt door een komeet die de dampkring is binnengekomen, maak je je daar ook zorgen over?

Trouwens, zelfs al zou je zoenen met iemand die herpes heeft, dan is de kans dat jij ook regelmatig herpes uitbraken zal krijgen vrij klein hoor. Er zijn gewoon een paar pechvogels die erg gevoelig zijn voor t virus.

Bij baby's moet je trouwens wel extra voorzichtig zijn met herpes. Zij hebben nog geen afweer opgebouwd tegen dit soort ziektes. Dus als die een keer geknuffeld worden door een tante met koortslip kunnen ze er wel ernstige complicaties van krijgen.

Bij volwassenen verloopt herpes meestal vrij mild.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: hoe besmettelijk is herpes? koortslip

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe