Ik heb sinds een aantal maanden last van tintelingen in handen en voeten, de huisarts nam dit niet serieus dus ging ik zelf maar op onderzoek en kwam ik uit op een b12 tekort. Zelf bloed laten testen en mijn actief b12 was hoog. Een paar weken verder begon ik mij intens beroerd te voelen dus toch maar weer naar de huisarts voor een bloed onderzoek. Hb was getest en bleek een hb te hebben van 6.2, hier heb ik nu dan ijzerpillen voor gekregen. Nu na 4 weken begin ik mij eindelijk weer een beetje normaal te voelen, maar de tintelingen in handen en voeten blijven (vooral snachts in bed).
Nu is mijn vraag, heb ik daadwerkelijk een ijzergebrek? Mijn ferritine is namelijk niet getest, en hb kan ook laag zijn door b12 dacht ik? En alleen mijn actieve b12 is getest, die dus erg hoog was maar ik was uit mijzelf al begonnen met een hoge dosering b12 te slikken voor ik daar op getest werd. Zou dit het hebben beinvloed?
Ik heb mij zo ontzettend ellendig gevoeld de afgelopen weken en wil dit nooit meer voelen, daarom wil ik zeker weten dat het echt mijn ijzer was of toch de b12, zodat ik door kan gaan met extra b12 in te nemen of niet.
Ik ben trouwens een vrouw van 31 jaar die vegetarisch eet en normaal gesproken toch wel zeker 2 keer per week aardig wat biertjes nuttigt. Weet niet of dit echt invloed heeft op mijn b12. Ik heb ook 4 jaar geleden al eens ijzerpillen gehad omdat mijn ferritine te laag was, mijn hb toen niet.
Het vegetarisch dieet kan vitamine tekorten veroorzaken en dat met name B12 en ijzer, afhankelijk van de dingen die je eet.
Laat je bloed opnieuw door de huisarts testen. Maar stop dan wel met supplementen anders geeft een bloedonderzoek een verkeerd beeld