Home / Medicijnen / Stoppen met venlafaxine (effexor) op lange termijn
Ik heb Venlafaxine 10 jaar geslikt, ik ben na 6 jaar 225 mg naar 150 mg gegaan en toen naar 75 mg, dit ging niet goed dus weer terug naar 150 mg. Na bijna 3 jaar toch weer afbouwen, eerst 75 mg en toen 37,5 mg en na een maand gestopt. Dit was echt even 3 weken een hel met alle in eerdere berichten genoemde verschijnselen maar ik was erdoorheen. Maar nu na 3 maanden alleen maar huilbuien, ik kan niet meer lachen, heb nergens meer fut/zin in. Ik kan niet meer genieten, voel me zo rot,onrustig, depressief. Hoelang gaat dit nog duren? Ik ben met Venlafaxine begonnen door een angst en paniekstoornis. Ik weet niet wat ik moet doen.
Dag Tos,
Zoals je wellicht ook in eerdere berichten of andere topics hebt kunnen lezen, is de stap van 37 naar 0 het meest lastig. Wat ik vaak heb gehoord is dat het voor mensen redelijk goed verloopt, maar als nog een aantal weken of maanden later in een 'put' terrecht komen. Dit heeft wellicht nog steeds te maken met de periode waarin venlafaxine te snel is afgebouwd.
Je kunt proberen om vol te houden. Waarschijnlijk zal uiteindelijk de lucht wel klaren, alhoewel geen zekerheid is geboden. Mocht je hiervoor toch kiezen, begin dan met :
-veel water drinken
-regelmatig buiten (matig) bewegen of sporten
-vers fruit eten
-optijd rust nemen en slapen
-vis olie capsules slikken met hoge concentratie EPA en DHA.
-ik raad ook voor ontspanning aan passiflora druppels (gebruik volgens aanwijzingen)
-magnesium citraat (200 - 400 MG) per dag.
Neem ook contact op met the road back. Zoek op Google.
Mocht je er niet uitkomen kun je ook terug naar de laatste genomen dosis venlafaxine, maar natuurlijk in overleg met de arts!
Ik zou dit zelf afraden.
Heb zelf korte periode venlafaxine gebruikt en heb afgebouwd korrel voor korrel. Met boven genoemd schema ter ondersteuning.
Inmiddels zijn er tapering strips deze worden vergoed.
Hier 12 jaar Venlafaxine gebruikt, 225mg eerst en later 150 mg de laatste 9 jaar. Vooral vanwege angst maar ook een neiging naar depressies.
Eerder 3 afbouwpogingen gedaan welke te zwaar waren (geestelijk). Dit jaar in stappen van 20 weken afgebouwd met taperingstrips, prijzige maar goede oplossing.
Nu ben ik er 1,5e maand helemaal vanaf. Ik merk dat de bijwerkingen (droge mond, bevangen door de hitte) afgenomen zijn wat fijn is. Helaas zit ik in een wat minder fijne situatie nu, dus ik weet niet of het daardoor komt, maar ik ben constant moe. Ervaar soms wel wat meer stress, onzekerheid en voel me nog steeds lusteloos. Het slapen gaat wel goed. Is het normaal dit nawerkingen zijn na zo'n lange tijd Venlafaxine gebruikt te hebben?
Het kan nog van de ontwenning zijn. Maar dus ook van de stress
Ik heb 13 jaar venlavaxine gebruikt. Daarvoor gebruikte ik andere anti depressieva. Ik ben begin mei gestopt omdat een nieuwe psychiater vond dat ik iets anders kon proberen omdat het niet meer werkte. Op dat moment ging het ook niet goed. Maar na het stoppen was inmiddels 37.5 begon de ellende. Ik dacht dat ik in de bodem was van mn donkerste periode. Blijkt de bodem nog een bodem te hebben. Ik leef in een hel. Afgelopen maanden waren de een van de moeilijkste tijden van mn leven nu bij bijna 3 maanden lang. Ik heb elke avond en nacht gehuild van pijn en verdriet en onmacht. Door de fout die de psychiater heeft gemaakt wilde ik niet meer met haar in gesprek. Ik zit ook nog eens zonder hulpverlening. Ik praat niet zo snel met anderen. Ik ben chronisch ziek. Ik ben ten einde raad. Ik weet niet hoe lang het gaat duren.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!