Gestopt met Sertraline

  • #16

    Jaaren lang heb ik lichamelijke en geestelijke klachten, na veel onderzoek was het diagnose dat ik complexe traoma heb PTSS. Ik ben geadviseerd om naar EMDR te gaan behandelen en dit heeft ongeveer meer dan een jaar tijd tot dat ik beter geworden. Gelukkig heeft dit mijn geholpen en mijn leven is totaal veranderd. Vanaf het begin dat de diagnose vastgesteld ben ik begonnen met Sertraline gebruiken. Ik heb opgebouwd tot 100mg. Ik heb Sertraline ongeveer twee jaar gebruikt. Daarna ben ik geadviseerd om af te bouwen door mijn huisarts. Gelukkig heb ik geen last gekregen van tromatishe problemen alleen heb ik last van licht gevoel in mijn hoofd dat was heel vervelend maar duurde niet lang. Heel veel last van vermoeidheid en van het begin van afbouwen en ook  spierpijn en gapen. Ik merk dat smaak van het eten ook veranderd. Ik ben aantal kilo aangekomen sinds ik ging af bouwen. Verder gelukkig alles goed.

    Reactie
    #17

    @Michael Antidepressiva remmen de heropname van serotonine, in plaats van wat te doen aan de aanmaak van dit stofje. Daardoor wordt ook de aanmaak van melatonine verminderd. Ook zorgen medicijnen voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Antidepressiva onder andere aan Q10, vitamine B en magnesium. Je lichaam ondersteunen met onbewerkte voeding en wat voedingssupplementen die de aanmaak van allerlei neurotransmitters verbeteren kan helpen.

    Reactie
    #18

    Lieve mensen,

    Helaas ben ik zelf ook in een depressie terecht gekomen. Ik slik nu dagelijks 50 mg Sertraline. In het begin was het verschrikkelijk omdat je en had ik veel bijwerkingen. Ik was er eigenlijk tegen om AD te gaan gebruiken, maar op gegeven moment werd het allemaal te veel. Ziek gemeld op werk en direct naar de huisarts gegaan etc...

    Ook ik wil op gegeven moment af van de medicatie omdat deze middelen daadwerkelijk iets met je hersenen doen. Ik heb helaas veel ervaring met familieleden die hun hele leven al deze medicatie gebruiken. Op gegeven moment zijn je hersenen er zo aan gewend dat ze niet meer zonder kunnen.

    Het afbouwen kan een verschrikkelijke trip worden als je deze niet goed voorbereid. Neem de tijd en probeer door te zetten op momenten dat je het even niet meer ziet zitten. Praat er met geliefden over en laat je begeleiden door je psychiater of behandelend arts. Voor meer info over afbouwen hier een site met goede info:

    https://www.survivingantidepressants.org/topic/1024-why-taper-by-10-of-my-dosage/?gopid=16335#entry16335

    Zet hem op!

    Reactie
    #19

    Hoi ik slik nu 4 jr sertraline 50mg,dit ivm met PTSS en overlijden van mijn man.

    Ik wil ervan af,ik merk dat ik mezelf niet meer ben,ik geniet nergens meer van het lijkt inderdaad of er een ander mens de regie over mijn leven heeft ingepikt.

    Mijn vraag is hoe kan ik het beste afbouwen,ik wil het heel rustig doen omdat ik met het opbouwen ook door een hel bent gegaan.Ik hoop dat iemand mij goede raad kan geven,ik weet dat het in vloeibare vorm is dat heet Zoloft.Maar ik ben zo bang en angstig om aan het afbouwen te beginnen maar ik wil echt van die troep af.

    Reactie
    #20
    • Mona, goede reactie!
    Reactie
    #21

    Hoi iedereen,

    Heel herkenbaar wat iedereen hier zegt. Ik ben sinds anderhalve week gestopt met Sertraline (10 jaar geslikt en ooit eens eerder kort gestopt). Ik heb het over meerdere maanden (ik denk 3) afgebouwd. Eerst van 100 naar 50 en toen naar 25 mg. Van 50 naar 25 mg heb ik twee weken gedaan en toen gestopt. Ik ervaar ontzettend veel last van duizeligheid en rare elektrische 'shocks' door mijn hele lichaam, vooral als ik beweeg. Dat maakt me op zijn beurt weer heel erg misselijk. Maar ik ben ook verdrietig, somber en emotioneel en voel me soms zelfs wat achterdochtig. Alsof mensen het slecht met me voor hebben ofzo, heel bang dat ik iets verkeerds doe of zeg en bang voor reacties van mensen. Herkent iemand dit? Ik ga maandag bellen met de huisarts om dit te bespreken, want ik heb erg echt heel veel last van.

    Reactie
    #22

    Ik herken dit. Een bekende van me zat ooit heel wat jaren aan deze meds. Hij vertelde me, dat je heel stevig in je schoenen moet staan als je stopt. Niet terugdeinzen voor de gevoelens die op je afkomen en ze doorstaan. Zelf heb ik dit middel ook korte periode gebruikt. En het klopt. Doorstaan van alles, en een bepaald punt accepteren, en tegen jezelf zeggen: dit is het nu eenmaal. Dan kun je ook iedere kleine verbetering zien. Ik zou voorzichtig zijn, want je zit zo weer aan de medicatie.

    Reactie
    #23

    Sertraline. Huisartsen volgen de richtlijnen, en die zijn helaas lang niet voor iedereen goed. Ik moest na een start met 50mg in twee weken naar 100mg, 2 weken later naar 150mg. Ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld, en kreeg na een dag atriumfibrilaties, met ziekenhuisopname tot gevolg. Was dus ineens hartpatiënt, met 14000 Extrasystolen per dag. Heb zelf de dosis verlaagd naar 50mg, en de Hartproblemen namen af. Later verlaagd naar 25mg, en de Extrasystolen verdwenen. Ben gestopt, maar dat ging fout. Een psychiater raadde me aan te starten met 25mg, omdat 50mg veel te veel is bij angstpatienten... Dat had ik zelf ook al ondervonden... Zit nu al twee jaar op 12,5mg per dag. Minderen lukt domweg niet, maar de bijwerkingen zijn bijna acceptabel.

    Reactie
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #24

    Bedankt Mona!

    Precies verwoord wat ik nodig had 🙂

    Nog even paar dagen en het laatste restje is uit mn systeem.

    Bedankt voor de woorden!

    Reactie
Reageer op: Gestopt met Sertraline
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief