- Christel11 november 2025 om 14:01
Ik heb Algotra 10 dagen genomen wegens nachtelijke pijn in men voeten, ik moest stoppen , ik voelde mij neerslachtig, emotioneel, huilerig, depressief, totaal geen eetlust, in hoop dat dit vlug stopt.
Linda23 november 2025 om 10:26Gebruik nu 7 maanden tramado retard 2x 100 mg per dag. Begon mij na een tijd ineens neerslachtig te voelen en kwam oud zeer nasr boven dat steeds erger is geworden en nu zo’n beetje mijn dagelijks leven beheerst. Ik slik ook al meer dan zes jaar paroxetine. Last van wisselende stemmingen en huilbuien. Ben gaan lezen over tramadol en zag tot mijn schrik dat deze rotzooi effect kan hebben op anti depressiva. Huisarts drong tijd geleden al aan op afbouwen, maar werd in het diepe gegooid. Probeer maar af te bouwen naar 2 x per dag werd er gezegd.
Reageren
Tramadol doet niks meer voor de pijn aan de pols, dus wil inderdaad stoppen. Ben 1 x 50 mg per week gaan minderen.
Zit nu op 2x 50 per dag.
Nog steeds wisselende stemmingen en huilbuien. Hoop dat dit voorbij gaat als ik stop.
Gisteravond kreeg in ineens fluittoon in oor, is nu veranderd in ruis in het oor en heb een raar wattenhoofd alsof je griep hebt.
Ga ik te hard met afbouwen?Linda23 november 2025 om 10:26Gebruik nu 7 maanden tramado retard 2x 100 mg per dag. Begon mij na een tijd ineens neerslachtig te voelen en kwam oud zeer nasr boven dat steeds erger is geworden en nu zo’n beetje mijn dagelijks leven beheerst. Ik slik ook al meer dan zes jaar paroxetine. Last van wisselende stemmingen en huilbuien. Ben gaan lezen over tramadol en zag tot mijn schrik dat deze rotzooi effect kan hebben op anti depressiva. Huisarts drong tijd geleden al aan op afbouwen, maar werd in het diepe gegooid. Probeer maar af te bouwen naar 2 x per dag werd er gezegd.
Reageren
Tramadol doet niks meer voor de pijn aan de pols, dus wil inderdaad stoppen. Ben 1 x 50 mg per week gaan minderen.
Zit nu op 2x 50 per dag.
Nog steeds wisselende stemmingen en huilbuien. Hoop dat dit voorbij gaat als ik stop.
Gisteravond kreeg in ineens fluittoon in oor, is nu veranderd in ruis in het oor en heb een raar wattenhoofd alsof je griep hebt.
Ga ik te hard met afbouwen?Tom18 januari 2026 om 17:51Hoi,
Ik ben vreselijk bang voor mogelijke bijwerkingen, maar moet nu stoppen van voorschrijfent arts.
En ik dacht in één keer maar en toen had ik na 30 uur na laatste inname geen duidelijke ontwenningsverschijnselen.
Alleen een beetje trillerig en nerveus, maar ja. Dat kan ook komen van de stress/angst.Kan ik na 30 uur zonder en geen duidelijke ontwenningsverschijnselen iets zinvols zeggen over of ik überhaupt later nog wel ontwenningsverschijnselen krijg?
Bij voorbaat dank!
ReagerenWout Jr5 maart 2026 om 13:13Ik ben deze zomer in 1x gestopt na 8 maanden gebruik , 400-500mg per dag en gewoon cold turkey gestopt , nergens last van gehad !
ReagerenWout Jr5 maart 2026 om 14:07Mijn vorige klopt niet , het was na het stoppen een hell van minimaal 6 maanden om weer een beetje normaal te worden!
Neem geen Tramadol! En als je er wel aan verslaafd bent geraakt , neem dan contact op met professionele klinieken waar ze je medicatie kunnen geven om de ontwenningsverschijnselen te bestrijden!
En neem tijd , houd er rekening mee dat je nog maanden last kan hebben van angst , depressies en ruminatie.
ReagerenCisca23 maart 2026 om 10:44Hallo,
Reageren
Ongeveer 1 jaar heb ik tramadol dagelijks gebruikt, 50mg. Voor het slapen gaan. Had gisteravond het besluit genomen om te stoppen. Ben cold turkey gestopt. Hele slechte nacht gehad. Kan dit komen door het stoppen? En zo ja,
heeft iemand advies om het anders/verstandiger/beter te doen?
Voor het slapen gaan slik ik ook antidepressiva in hele lichte dosis.Alias24 maart 2026 om 07:47Begin januari heb ik een nieuwe knie gekregen, operatie geslaagd en met medicatie naar huis. De oxycodon stopte na een week maar met tramadol kon ik goed uit de voeten. Sinds afgelopen donderdag ben ik hiermee gestopt, kreeg vrijdag een raar gevoel in mijn maag, zaterdag heel verdrietig en lusteloos. Zondag met zware hoofdpijn en heel verkouden op bed gelegen, ’s nachts geen oog dicht gedaan. Gisteren, maandag, gehangen en gelegen, voelde me ziek. Vannacht liggen trillen, rillen, draaien en hoesten, buikpijn. Ben toen gaan zoeken op internet en op deze site beland. Ben om 7 uur wakker geworden en dat vervelende gevoel is uit mijn benen en armen. Buikpijn is er nog.
Reageren
Zou dit het afkicken zijn waar iedereen het over heeft, en zou dit voor mij nu al klaar zijn? Zie op tegen de dag.Manon18 april 2026 om 06:00Een beetje laat op deze topic, sorry daarvoor!
Ik kwam hier terecht en las allemaal heel interessante verhalen over afbouwen van tramadol, iets waar ik binnenkort ook voorsta waarschijnlijk. Ik neem het +- 9 jaar, met tussenperiodes waarin ik het ook niet nam voor langere tijd.
Het helpt enorm met mijn rugklachten en spanningshoofdpijn, ik heb veel andere pijnstillers geprobeerd, maar tramadol was het enige wat echt helpt, maar mijn arts gaan op pensioen, en ik vrees dat een andere arts dit niet zo makkelijk zal voorschrijven. ( België trouwens) Ik nam wel de laagste dosis, meestal 1 tabletje van 50mg, af en toe eens 2-3 als het echt onhoudbaar was. Nu had ik ook wel een lichte verandering van eetlust, vooral direct na inname, maar ik kon alsnog normaal eten. Nu ben ik bang, dat wanneer ik stop hiermee, dat ik plots heel veel eetlust ga krijgen, of mijn metabolisme of stofwisseling veranderd en ik dus ga bijkomen in gewicht ( dit is best een gevoelig punt voor mij, daarom dat ik dit specifiek aanhaal ) heeft iemand hier ervaring mee ?Alvast bedankt!!
ReagerenMano18 april 2026 om 06:05Een beetje laat op deze topic, sorry daarvoor!
Ik kwam hier terecht en las allemaal heel interessante verhalen over afbouwen van tramadol, iets waar ik binnenkort ook voorsta waarschijnlijk. Ik neem het +- 9 jaar, met tussenperiodes waarin ik het ook niet nam voor langere periode.
Het helpt enorm met mijn rugklachten en spanningshoofdpijn, ik heb veel andere pijnstillers geprobeerd, maar tramadol was het enige wat echt helpt, maar mijn arts gaan op pensioen, en ik vrees dat een andere arts dit niet zo makkelijk zal voorschrijven. ( België trouwens) Ik nam wel de laagste dosis, meestal 1 tabletje van 50mg, af en toe eens 2-3 als het echt onhoudbaar was. Nu had ik ook wel een lichte verandering van eetlust, vooral direct na inname, maar ik kon alsnog normaal eten. Nu ben ik bang, dat wanneer ik stop hiermee, dat ik plots heel veel eetlust ga krijgen, of mijn metabolisme of stofwisseling veranderd en ik dus ga bijkomen in gewicht ( dit is best een gevoelig punt voor mij, daarom dat ik dit specifiek aanhaal ) heeft iemand hier ervaring mee ?Alvast bedankt!!
ReagerenIkje,ik26 mei 2026 om 19:28Hebben jullie bij afbouwen/stoppen ook last gehad van “brainzaps” want die vind ik momenteel het vervelends voelt ook gewoon eng. Het grieperige is mega irritant en pijnlijk maar daar kan ik wel doorheen! Maar die brainzapps zijn echt heel naar en ik vraag me ook af of het gevaarlijk is? Voor de onrust slik ik extra magnesium en dat helpt aardig!
ReagerenFem26 mei 2026 om 19:35Hoi, ik zit er hetzelfde bij als jij! Mag ik vragen of je ook brainzapps hebt ervaren bij het stoppen? En hoe je die hebt opgevangen? Super sterk hoe je dit doorstaat! En zeker omdat we de weg weten langs de dokter heen… maakt het stoppen vele malen moeilijker he?
Reageren
Heel veel succes nog!!!Fem26 mei 2026 om 19:37Hoj hoi,
Reageren
Mag ik vragen of je ook brainzapps hebt ervaren en hoe je die doorstaan hebt? Ze maken me angstig en ik weet ook niet of het gevaarlijk is! Ik wil het liefst ook cold turkey stoppen dat heb ik eerder ook gekund maar toen had ik die brainzapps niet!
Heel veel respect voor jou en je eerlijke verhaal!