Zoeken Vraag het forum

Ontwenningsverschijnselen tramadol

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Junkie:(

Goedemorgen, Ik heb geen nabestaande die mij kunnen helpen bij het cold turkey afkicken van 4 weken intens gebruik van tramadol 8x50mg en dan in 1 keer 4 of 6 tegelijk ik heb geen rem. Ik heb in mijn leven al meerdere malen af moeten kicken van medicatie waaronder opiaten ivm 21 operaties. Nu slikte ik het voor nek en hoofdpijn. Als ik een half jaar Vrij ben geweest en krijg het dan weer dan boem dan denk mijn lichaam lekker lekker! Ik kan dit nooit meer innemen! Ik ben al 2 jaar ziek en wil zo graag medicatie Vrij zijn . Mijn omgeving denk dat ik vanaf december nisk meer slik maar nu al een maand weer. Ik kan hun dit echt niet vertellen want dan valt mijn gezin uit elkaar. Ik hoop hier steun te krijgen van het cold turkey stoppen want ik moet stoppen. Dan maar weet pijn. Ben nu 2 dagen gestopt. Morgen de 3e dag . Ik hou me zo groot. Ik heb niks meer in huis maar het logt klaar bij de apotheek. Ik wil dit tot maandag aanhouden en hopelijk voel ik mij dan beter. Maar als ik jullie verhalen lees heb ik nog wel even te gaan.

SU

Hi,

Ik ben op dit forum terecht gekomen door mijn zoektocht op google.
    Ik wil na 1 jaar licht gebruik na een operatie door het cauda syndroom (1 of 2 tramadol 50mg per week) en 2 jaar zwaarder gebruik na een tweede rug operatie (1 tot 3 tramadol 50 mg per dag het laatste jaar) stoppen.
    Ik heb de eerste week nu achter de rug en door het lezen van jullie verhalen begrijp ik nu beter dat het voelt alsof ik door een vrachtwagen overreden ben, dit is erger dan een stevige griep. Krijg het bijna niet getypt maar dit is denk ik gewoon afkicken. Verschrikkelijk.
    Ook omdat ik weet dat het komt door een middel dat ik zelf steeds weer heb ingenomen (tegen zenuwpijn door beschadigde zenuwen in mijn geval).
    Ik kan daar erg verdrietig van worden en mezelf zo’n rot gevoel bezorgen dat ik bijna weer Tramadol zal willen nemen. Naast het pijnstillend effect van Tramadol kreeg ik namelijk ook een enorme aangename dosis energie en een lekkere positieve vide waardoor ik veel meer uit mijn dagen kon halen en me mentaal beter voelde.
    Dat dit tijdelijk was, dat het een chemische reactie in mijn hoofd was, dat ik woorden vergat, half high werd, raar ging ratelen, jeuk kreeg, hoofdpijn en het contact met anderen niet echt aanging etc nam ik voor lief.
    En dat ik nadat de capsules uitgewerkt waren, geïrriteerd, half depri, mijn libido verdwenen was, duizelig en rusteloos was, negeerde ik en/of loste ik op met een volgende capsule.
    Doordat de zenuwpijn nog te heftig was, is stoppen nu pas een optie, de pijn wordt minder en dragelijker. En in mijn hoofd wilde ik al heel lang kappen met deze zooi, want dat is het. Fijn om heftige pijn op te kunnen vangen wanneer nodig, maar als ik wist dat je er zo moeilijk vanaf komt, nooit aan begonnen. Maar goed, achteraf is altijd makkelijk praten.
    Ik moet, als ik het zo lees, nog een week of weken, hier doorheen, en ik hoop met heel mijn hart dat dat gaat lukken want ik wil net als jullie, echt van deze zooi af. Ook voor mijn dierbaren. Als een van mijn gezinsleden dit elke dag in zijn mond zou stoppen zou ik slapeloze nachten krijgen.
    Ik wens jullie allemaal de kracht en vooral de mogelijkheden om te stoppen. Of cold turkey nou het beste voor je werkt, of met een afbouw schema. Niemand verdient het om zich zo te voelen, na alle ellende die je hebt gehad (want er is altijd een aanleiding voor het gebruik natuurlijk). Het raakt me om jullie verhalen te lezen en de worstelingen en wanhoop die er soms doorheen klinkt te zien.
    Zet jezelf even op de eerste plaats om van deze troep af te komen, iets anders kan je er gewoonweg denk ik even niet bij hebben. Misschien kan de gedachte ‘wat is een paar weken op een heel leven’ hierbij helpen, ook al voel je werkelijk vreselijk (maar echt).
    En deel het idd met dierbaren, kan ook 1 persoon zijn, dat is al genoeg. Ga ervoor want je bent het waard, en de wil is er (anders zat je niet op dit forum) en dan ben je denk ik al 80% op de goede weg. Take care.

Reageren
    Ach

Dag 3 cold turkey gestopt
    Alleen pijnlijke benen en soms de neiging om weer tramdol te gaan zoeken na 8 maanden 200-250 mg elke dag
    Nu loopneus en lichte pijn in benen en onderrug
    Oxazepam helpt bij mij om de scherpe kantjes eraf te halen en gewoon blijven werken (je gaat het voelen ) maar een extra motivatie om van die rotzooi af te blijven .
    Weet dat elke pil die je pakt je normale leven uitstelt

Reageren
    Ach

Mensen zijn lichamelijk zwakke schepsels maar de geest is ongelimiteerd sterk .dus in plaats van je focus op je lichaam te zetten gebruik je geest. Ik zelf ben erachter gekomen na een filmpje op youtube heet most beauttiful recitation of the quran. Gaf mij na 10 minuten een algehele rust en motivatie om te stoppen(ik probeer niemand te bekkeren😂) baat het niet schaadt het niet

Reageren
    Ach

Dag 5
    Nergens pijn alleen hunker naar tramadol momenten dat ik eraan denk zijn steeds kleiner en had vandaag beetje verhoogde hartslag voor 1-2 uurtjes.als ik met iemand praat of een wandeling maak vergeet ik totaal dat ik ontwenningsverschijnselen heb

Reageren
    Truus

Hallo,

Ik gebruik nu 2x dgs 100 mg en gebruikte veel meer. Ik heb best last van afkick verschijnselen . Zoals zweten, onrustig zijn, paniek aanvallen, last van de buik tot niks kunnen doen en vooral niet kunnen slapen . Het liefst wil ik dan meer gebruiken wat ik niet doe. Wat kan gebruiken dat die verschijnselen verminderen of weg zijn.

Groetjes Truus

Reageren
    Truus

Hallo,

Ik gebruik nu 2x 100 mg tramadol en gebruikte veel meer. Maar die afkickverschijnselen zijn het ergst zweten, angst, net alsof je huid erg gevoelig is, paniek aanvallen, last van de maag niet kunnen eten, en vooral niet kunnen slapen door die klachten. Wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken??? Zodat het verminderd of weg is. Ja ik weet daar moet je doorheen maar dat lukt me haast niet dat ik meer wiil gebruiken wat ik niet doe.

Reageren
    Robina Hood

Sinds 2022 aan de combo Paracetamol/Tramadol (Zaldiar) voor rugklachten en zenuwpijn. Nooit nam ik ze dagelijks, maar wel 2-3 keer per week en dan meteen een te hoge dosis om mezelf zogezegd te gunnen dat ik even afstand kon nemen van de pijn. Je max max 8 tabletten per dag nemen en in principe 4 tot 6 uur tussen een pil wachten, maar ik nam ze al jaren standaard per 3 ’s morgens´. Daarna nog eentje in de loop van de dag. Eventueel nog een allerlaatste daarna.

Vreemd genoeg heb ik mezelf zo lang wijsgemaakt dat ik niet verslaafd ben aan die rommel. Maar dat ben ik wel …
    Intussen sinds gisteren voorgoed komaf gemaakt met die pillen. Vandaag een stevige migraineaanval (de eerste ooit) en zo misselijk als wat … Ik weet wat volgt, want heb eerder enkele weken met het middel gekapt. Maar het is voor de goede zaak. Ik wil mezelf terugvinden. Als ik pillen nodig heb om mijn leven weer haalbaarder, minder pijnlijk en vrolijker te maken, is dit echt een probleem. Beter inzetten op psychologische ondersteuning en het aanvaarden van het feit dat de pijn waarschijnlijk nooit zal verdwijnen. Hoe groot kan de waarschuwing zijn om beter naar je lichaam te leren luisteren?!

Veel goede moed, mensen … Het wordt écht beter. Dit is een bittere pil om te slikken. Al zijn de andere pillen op korte en lange termijn bitterder.

Reageren
    Siem

Hoihoi ik denk dat je er toch doorheen moet … zit momenteel zelf in de afbouw fase tis vreselijk he?
    Ik neem eind van de dag soms wel ff een oxazepam, dat helpt maar uitkijken zijn ook verslavend.
    Ik ben 3 jaar geleden afgekickt van oxycodon dus weet helaas hoe afkicken is maar t word beter echt…..
    Neem die trouwens nooooooit daar is tramadol peanuts bij.
    Succes 👍

Reageren
    Emmy

Na een zware nek operatie aan mijn 27ste kreeg ik voor het eerst het medicatie voorgeschreven.
    De pijn bleef waardoor ik mijn job als verpleegkundige die nachtshiften deed moest loslaten.
    Toen zijn de rusteloze benen en armen gekomen, niet in de vorm van ongemakkelijk maar echte pijn die dagen lang aanhield.
    Toen ben ik bij een neuroloog terecht gekomen waar we bijna alle medicatie hebben geprobeerd. Teveel bijwerkingen van alles ik liep als een zombie rond, verloor 15kg en slikte nog steeds tradonal. Hij schreef het voor als snoep soms 6 dozen in 1 keer.
    Dit was het enigste middel die helpte tegen de pijn en mijn RLS.
    3 jaar heb ik dit genomen soms 6 of 8 x50 mg, tot dit mijn leven zwaar begon te beinvloeden ik kon niet functioneren zonder medicatie.
    Continu moe, pijn, ziek het gevoel van de griep ik kon niets meer.
    Als begin dertiger was uitgaan, vrienden opzoeken, iets leuks doen niet meer haalbaar.
    Tot ik in een burn out viel tijdens het werk, mijn lichaam zei stop.
    Nu 3 jaar later wil ik mijn leven terug en heb beslist dit cold turkey te doen.
    Het is zwaar maar de motivatie is er, ik heb geen drang naar de pillen. Maar de afkickverschijnselen zijn hel, het nachtelijk zweten dan weer koud en warm.
    Niet kunnen eten, niet slapen alles in mijn lichaam doet pijn en terug mijn zware vorm van RLS.
    En het ergste is dat ik mezelf verwijt als verpleegkundige, dat ik wist wat ik in mijn lichaam stak.
    Maar nooit dat dit zo verslavend en zo zwaar ging zijn.
    Emotioneel ben ik op,vandaag is dag 5 zonder medicatie.
    Ik hoop dat ik ooit terug het leven zal hebben die ik voordien had.
    Ik steek mezelf een hart onder de riem door hier mijn verhaal te delen en ik weet dat de storm zal gaan liggen.

Veel moed iedereen🍀

Reageren
    Vos

Hallo ,

Ik dacht ik doe ook even mijn verhaal. Ik slik al 3 jaar tramadol, tot een korte tijd geleden nam ik 8 x 100 mg.
    Ik kocht dit zelf online want van de dokter kreeg ik het allang niet meer. Dure hobby trouwens.
    2 weken geleden ben ik er achter gekomen dat ik ADD heb dus mijn arts schreef mij ritalin voor, dit doet ook iets met je dopamine waardoor je je ook beter zou voelen.
    Ik voelde me zo veel beter na een week dat ik dacht hee laat ik die tramadol is weg laten kijken wat er gebeurd.
    Ik neem dus nu elke dag mijn ritalin en daarbij nog maar 3x 100 mg tramadol. Dus eigenlijk in een korte periode van 2 weken, van 8x naar 3x gegaan. Zonder ziek te zijn.
    Terwijl ik normaal nog geen 1tje minder kon missen dan begon ik al te zweten en me ziek te voelen.
    Dus ik hoop er zo snel van af te zijn want ik HAAT die troep.

Reageren
    Vos

Heel veel succes Emmy! Houd vol , het word een keer beter en dan ben je blij dat je de stap hebt genomen.
    Ben benieuwd hoe het nu met je gaat ?

Reageren
    Diamond

Ik slikte 8 x 37,g mg tramadol maar moest even overgaan op oxycodon en stoppen met de tramadol na 7 dagen stoppen met de oxycodon, er werd niks gezegd over de tramadol dus die heb ik ook niet meer ingenomen.

Klachten : erg moe zijn , wil slapen maar dat lukt niet, raar gevoel in mijn hoofd, beetje gevoel dat alles een beetje aan me voorbij gaat.

Reageren
    Xensi

Ook ik ben twee keer cold turkey’ afgekickt. Vreselijk ik werd rusteloos. Mijn benen schopten ik werd geageerd en kreeg vreselijke nachtmerries.
    Dit alles was omdat ik dacht dat mijn enige nier het niet meer zo trekken.
    Ik heb een rot periode meegemaakt, vreselijk. Ik zag mijn eigen begrafenis terwijl ik nog leefde. Zo nog veel engere dingen.
    Nu moet ik het weer slikken om de pijn te verzachten van de fibromyalgia.
    Sterkte ik weet nu hoe rot het is af te kicken.

Reageren
    Xensi

Ook ik ben twee keer cold turkey’ afgekickt. Vreselijk ik werd rusteloos. Mijn benen schopten ik werd geageerd en kreeg vreselijke nachtmerries.
    Dit alles was omdat ik dacht dat mijn enige nier het niet meer zo trekken.
    Ik heb een rot periode meegemaakt, vreselijk. Ik zag mijn eigen begrafenis terwijl ik nog leefde. Zo nog veel engere dingen.
    Nu moet ik het weer slikken om de pijn te verzachten van de fibromyalgia.
    Sterkte ik weet nu hoe rot het is af te kicken.

Reageren
Reageer op: Ontwenningsverschijnselen tramadol
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.