Dagboek stoppen met Citalopram 20 mg

  • #46

    Fijn om eindelijk eens te lezen hoe verschrikkelijk moeilijk het afbouwen kan zijn. Ik slik 7 jaar escitalopram en al zo'n 4 jaar maar 5 mg. Die laten mij dan wel goed leven. Een paar keer geprobeerd af te bouwen, want het is toch rotzooi. Maar iedere keer lukte het niet doordat ik weer enorme stemmingswisselingen kreeg waar ik van schrok.

    Nu sinds een paar maanden thuis met vermoeidheid en na bloedonderzoek verhoogde leverwaardes. Ik drink niet, de enige reden kan de escitalopram zijn. Dus de leverspecialist heeft afbouwen aangeraden. Samen met de huisarts een schema opgesteld om iedere 2 weken een kwart af te bouwen. Ik slik nu sinds een week dus drie kwart tabletje van 5 mg en merk toch weer veranderingen. Eerst dacht ik nog dat het kwam omdat ik ongesteld moet worden, maar vandaag is het echt veel erger. Huilen, emotioneel, kort lontje, angstig, stijve spieren. Het maakt me bang. Het voelt als moeten kiezen tussen een gezond lijf en een gezonde geest. Volgende week evaluatie met mijn huisarts. Maar als ik jullie verhalen lees vrees ik het ergste. Ik wil niet terug naar een emotioneel wrak met depressies, angstaanvallen e.d. Juist met dit middel is mijn leven zo sterk verbeterd. Het geeft me rust, stabiliteit en maakt me vrolijker, ik kan weer genieten. Ik ben zo bang dat de verliezen. Als ik al zo sterk reageer op het afbouwen van 1,25 gram .....

    Ik zal proberen mijn ervaringen bij te houden. Het helpt anderen ook om erover te kunnen lezen, zoals het mij helpt jullie ervaringen te lezen.

    Reactie
    #47

    @Mo

    Probeer positief te denken. En niet te denken aan de lichamelijke klachten die je ervan hebt.

    Het is moeilijk,maar doe het stap per stap !

    Reactie
    #48

    Ik denk dat ik nu aan 28 dagen,zonder citolopram, zit. De lichamelijke "afkickverschijnselen" zijn zo goed als weg. Wel heb ik regelmatig last van hoofdpijn en alle dagen buikloop. Dus lichamelijk lukt het me nu wel goed. Mentaal is het wat anders. Ik begin meer en meer te piekeren en na te denken over alles. Iets wat ik medicatie niet meer deed. Ik moet ook opletten om bepaalde opmerkingen(bv.op het werk) niet persoonlijk op de nemen. Dat was vroeger ook het geval en daardoor zag ik alles somber in,al is dat nog maar licht uitgedrukt. Dinsdag was een rotdag !!! Ik voelde me mentaal op en kon helemaal niets uitstaan. Ik gaf op alles en iedereen commentaar. Zelfs de lach van mijn zoon werd mij teveel. Maar het besef dat dat al teveel was vond ik verschrikkelijk want ik hou zoveel van hem. 's Avonds heb ik al mijn gevoelens verteld aan mijn man. Gelukkig heb ik veel steun aan hem en is hij altijd positief ingesteld. Ik was er die moment zeker van dat ik terug medicatie ging nemen en dat ik nooit zonder kon. Na ons gesprek voelde ik me beter en probeer ik mezelf iedere dag moed in te praten. Het is niet makkelijk,en het zal nog een tijdje zo blijven.

    Reactie
    #49

    @Melissa, antidepressiva zorgen ervoor dat je tekorten krijgt aan allerlei vitaminen en mineralen, waaronder magnesium, Q10 en vitamine B. Ook remmen ze de aanmaak van melatonine. Het kan voor je mentale gesteldheid dus schelen om te zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon en wat vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Zelf kan ik ook weinig hebben als ik stofjes als magnesium, vitamine B en 5htp niet slik. 5htp helpt de aanmaak van serotonine en melatonine.

    Reactie
    #50

    Ik ben van de 20 mg nu helemaal niets. Ik heb huilbuien, negatief nergens zin in. Ik heb zelf afgebouwd en te snel denk ik. Ik slik nu seratoninebooster

    Reactie
    #51

    Ik ben misschien niet zo'n volhouder, maar na een week heb ik eigenlijk al besloten dat stoppen geen optie is. Ik heb het al eerder geprobeerd en loop altijd tegen dezelfde dingen aan. Die 5mg die ik slik houdt me stabiel, zorgt dat ik kan genieten, dat ik niet constant uit de slof schiet en kan relativeren en noem maar op. Ik herken mezelf niet als ik ga minderen. Nu al niet. Volgende week een afspraak met de huisarts en een week later met de leverspecialist. Op dit moment is niet gezegd dat die leverwaardes afwijken door de escitalopram. Maar als ik moet kiezen tussen een gezond lijf en een gezonde geest dan kies ik voor dat laatste. Dan kan ik dat lijf ook beter aan.

    Reactie
    #52

    @Catootje

    Ik neem inderdaad vitaminen. De dokter vond dat niet nodig omdat mijn bloed goed was maar ik ben er toch mee begonnen. Het is pas vandaag dat ik aan 28 dagen zit. Buiten die ene dag is het deze week al vrij goed gedaan. Elke dag zeg ik tegen mezelf dat ik weer een dag verder ben.

    Reactie
    #53

    @Mo

    Goed bezig. Volhouden !!!

    Reactie
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #54

    Bedankt iedereen die zijn/haar verhaal deelt. Persoonlijk ondervind ik hier steun aan, terwijl ik niemand ken. Maar de herkenning is prettig.

    Ik ben na diverse mislukte pogingen HEEL langzaam gaan afbouwen. Anderhalf jaar geleden van 20mg naar 15mg. Vorige zomer naar 10mg en in december 2017 naar 5mg.

    Nu sinds 2 weken gestopt. Ik heb heel veel lichamelijke  klachten; schokjes in t hoofd, trillen, zweten, intense spierpijn en met dit prachtige weer al 2 dagen met koorts en griep thuis. Maar mentaal gaat het goed! Elke dag wel een huilbui, maar die lucht ook op en kan ik ook plaatsen.

    Ik heb het idee dat ik hier goed doorheen kom, ondanks de lichamelijke klachten. Ook omdat ik onder begeleiding supplementen gebruik. Ik gebruik 2x per dag een capsule Saffraan, deze werkt op de neurotransmitters (en helpt dus ook bij de opbouw van serotine). Daarnaast een goede multivitamine en visolie. Ik gebruik de supplementen van vitakruid, die vind ik van zeer hoogwaardige kwaliteit. Onderschat niet hoe belangrijk gezonde voeding is, het helpt je écht. En uiteraard steun en begrip vanuit je omgeving.

    Ik heb respect voor iedereen die hier zijn verhaal heeft en wil jullie heel veel sterkte wensen. Zet 'm op!

    Reactie
    #55

    afbouwen moet zo laag en zo lang mogelijk trek er maar 2 of 3 jaren voor uit.

    de natuurlijke biochemische huishouding (zonder medicatie) van het brein moet

    weer in evenwicht worden gebracht. iedereen veel succes!

    Reactie
    #56

    afbouwen moet zo laag en zo lang mogelijk trek er maar 2 of 3 jaren voor uit.

    de natuurlijke biochemische huishouding (zonder medicatie) van het brein moet

    weer in evenwicht worden gebracht. iedereen veel succes!

    probeer te lopen hoeft niet hard  of te fietsen. het lichaam natuurlijk moe maken, zodat

    natuurlijke slaap terug komt. minder of geen slaap medicatie en fitter (ik heb lekker geslapen)is het gevolg.

    gym oefeningen thuis of een gymclubje is heel goed voor het skelet, minder mensen achter een rolator.

    Reactie
    #57

    @Melissa, bloedonderzoek zegt niet zo heel veel over tekorten en niet alles is meetbaar in het bloed. bovendien wordt niet op alle voedingsstoffen getest. Een magnesiumtekort is niet meetbaar op bloedniveau.

    @Kimster, antidepressiva zorgen voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen en ze remmen de aanmaak van melatonine. wat voedingssupplementen nemen kan dus schelen. In een Multi zit alleen van bepaalde stoffen als magnesium en vitamine C te weinig. En zorgen voor voldoende eiwitten omdat de neurotransmitters worden opgebouwd uit allerlei aminozuren, zoals tryptofaan en carnitine. Carnitine helpt de aanmaak van melatonine. De schokjes in het hoofd had ik vroeger tijdens het gebruik van een antidepressivum. Denk dat dat te maken heeft met het tekort aan melatonine. Op internet kan je vinden hoe stoffen als serotonine en melatonine worden opgebouwd uit tryptofaan en andere voedingsstoffen.

    Reactie
    #58

    Hoi allemaal, ik ben zes weken geleden in een keer gestopt met Escitalopram 20mg. Dat was ik eigenlijk helemaal niet van plan, maar ik was door mijn voorraad heen en door wat feestdagen kon ik niet direct een herhaalrecept regelen. Ik gebruikte al zeker 20 jaar antidepressiva.

    Ik voel me erg slecht, voornamelijk heel emotioneel (huil om het minste geringste) en schrik van mijn gedrag: ik ben zo kwaad op iedereen, maak ruzie; ben echt een super bitch. Verder constant negatieve gedachtes, heel onzeker en heel down. Ook ben ik vreemd genoeg direct wat kilo's aangekomen. Verder heb ik mijn libido wel weer terug. Ik probeer vol te houden.

     

     

    Reactie
    #59

    Hallo allemaal,

    Ik ben nu na 4 jaar citalopram 20 mg af aan het bouwen. Sinds maart op 10 en nu sinds een dag op 5 mg. Huisarts weet ervan.

    Pieker meer, onzekerder weer maar ook veel leuker voor mijn partner, merk ik. Gekke tegenstellingen. Veel zweten en heel gevoelig voor plotselinge geluiden en zo.

    Ik vind het dood- en doodeng en weet niet of ik het volhoud maar wil er zo graag vanaf. Ik geloof dat ik het, net als jullie wel fijn vind om het te delen met ervaringsdeskundigen 😉

     

    Reactie
    #60

    Ondertussen hou ik niet meer exact bij hoe lang ik gestopt ben maar ik gok op 10 weken. Het gaat goed. Iedereen heeft wel eens een dag dat het niet goed gaat en het is net dan dat ik mezelf probeer te overtuigen dat het niet aan de medicatie ligt of depressie,maar gewoon een slechte dag. Mijn huisarts heeft me gezegd dat ik echt moet leren relativeren en daar ben ik volop mee bezig. Ik was 10 kg bijgekomen maar daar is er,jammer genoeg,nog niet van afgegaan. Maar dat komt wel.

    Reactie
Reageer op: Dagboek stoppen met Citalopram 20 mg
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief