Zoeken Vraag het forum

Citalopram stoppen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik ben inmiddels 2 maanden gestopt met Citalopram. Ik heb het medicijn 15 jaar gebruikt. Merk dat ik weer veel last heb van angst, stemmingswisselingen, depressie met afkickverschijselen en zo hoe lang blijven die aanwezig? Of kan ik niet zonder het medicijn? De artsen die ik heb gesproken lijken het ook niet precies te weten. Kan iemand helpen?

24 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Daar kan ook niemand zo 1-2-3 antwoord op geven. Het zou heel goed kunnen, dat de oorspronkelijke klachten toch terug komen.

Waren de klachten wel helemaal weg toen je het middel wel nog gebruikte?

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je reactie. Ja alle klachten waren weg. Niemand kan mij vertellen hoe lang nu precies deze afkickverschijnselen kunnen duren en of deze überhaupt bij het afbouwen horen. Ik ben hier daarom erg onzeker over. Vooral ook omdat ik het zo lang heb gebruikt. Ik hoop dat jij of anderen hier meer over weten/ ervaring mee hebben. Alle reacties welkom en bedankt alvast

Reageren
    John (moderator)

Ben je in 1 x gestopt of heb je afgebouwd?

Reageren
    Catootje

Het kan schelen als je wat doet aan de oorzaken. Naast emotionele achtergronden zijn lichamelijke factoren ook belangrijk. Op de eerste plaats zorgen voor volwaardige voeding met complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler, wat belangrijk is voor je neurotransmitters en hormonen. Dus beter bijvoorbeeld een maaltijdsoep, maaltijdsalade of omelet met een beetje brood dan stapels brood met een dun plakje beleg.

Verder kunnen bepaalde voedingssupplementen helpen ondersteunen. Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen de aanmaak van allerlei neurotransmitters als serotonine, melatonine en dopamine. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B, C en D, omega 3 en tryptofaan. Verder aanvullende middelen als colloïdaal of homeopathisch goud. Gebruik zelf natuurlijke progesteroncrème. Goed voor de cyclus en ook voor je humeur.

Bij vrouwen kan (vroeger) pilgebruik een boosdoener zijn en zorgen voor tekorten in je lichaam.

Daarnaast natuurlijk zorgen voor voldoende lichaamsbeweging, liefst al voor het ontbijt, voldoende daglicht en zeker ook zorgen voor regelmaat en op tijd gaan slapen.

Reageren
    Anoniem

@ Tandor: Ik heb 2 maanden afgebouwd. Eerste weken heb ik ook veel last gehad van lichamelijke klachten. Die hebben dus nu plaats gemaakt voor de mentale, ook al ben ik nog steeds vreselijk moe.

@ Catootje: Bedankt voor je tip! Ook hier ben ik inderdaad aan begonnen. Ik slik allerlei vitaminen B12, Magnesium, van alles. Ook had ik inderdaad gelezen dat angst met voeding te maken heeft. Eet heel zorgvuldig. Ook ben ik begonnen met sport en meditatie en krijg ik hulp bij mijn angst. Ik sta elke dag om 8 uur op en ga om 22.00 naar bed. Weinig alcohol en koffie. Ik doe er echt alles aan om me beter te voelen.

Het lijkt of het allemaal niet wil helpen en de klachten helemaal de overhand nemen. Ik heb alles zo zorgvuldig voorbereid. Ik kan gewoon niet inschatten en aanvoelen of deze emoties, depressie en stemmingswisselingen te maken hebben met het herstel van mijn lichaam. De artsen en psychologen kunnen mij hier ook (gek genoeg) geen antwoord op geven. Ik hoop hier zo graag achter te komen voordat ik uit wanhoop toch weer besluit om het medicijn te gebruiken. Ik geloof echt in mijn eigen kracht, maar dit is zeer ontmoedigend.

Reageren
    John (moderator)

Dat is best lastig.. niemand kan  je daar antwoord op geven… Het zou kunnen dat je oorspronkelijke klachten weer terug komen, en je toch medicijnen nodig hebt.

Reageren
    Serafina

Beste,

Ik zou zeggen houd vertrouwen in uw eigen geest/kunnen/kracht.

Het feit dat u zich continu bewust bent van het feit dat u ‘afgebouwd’ hebt en ‘zonder’ bent kan onbewust ook angst oproepen ‘kan ik dit wel aan’ etc. Ook adviseer ik om bij uw wanhoop te blijven en deze wanhoop, al is het maar 1 seconde, te voelen. De angst wil gevoeld worden en dan zal hij verdwijnen. Hoe langer u deze wegduwt, hoe sterker deze zal terugkomen. Hiervoor in de plaats zal vertrouwen komen in uw eigen kunnen. En als u vindt dat u slechter functioneert dan eerst, wie veroordeelt u dan over het feit dat u dit spul nog zou gebruiken? Als u het er heel goed op doet? Kortom, wat u ook doet, er zijn geen ‘falers’ of verliezers. Het gaat ten slotte om uw welzijn.

Ik wens u veel sterkte tijdens dit proces!

Mvg

Serafina

Reageren
    Lilian

Mijn advies: bouw de Citalipram af met kleine stapjes. Ik ben van 20 naar 0 gegaan door elke zes weken met 5 te minderen. Ik heb gebruik gemaakt van een pillensplitser om van 10 naar 5 te gaan. Mijn ontwenningsverschijnselen waren licht: dagen dat ik wat vaag was, dagen dat ik een lichte hoofdpijn kreeg, dat was het wel. Ik ben tegen het advies van mijn huisarts ingegaan, die zei dat ik meteen zou kunnen stoppen. Ik heb daar geen spijt van gekregen en heb inmiddels een andere huisarts.

Reageren
    Catootje

SSRI’s zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen en mineralen in je lichaam. Tevens remmen ze de aanmaak van melatonine. Dit alles kan het afbouwen/stoppen bemoeilijken. Zorgen voor wat extra stofjes kan schelen in de afkickverschijnselen. Beter wel de eigen aanmaak van melatonine bevorderen door de juiste voedingsstoffen dan melatoninepilletjes te slikken.

Reageren
    Hb

Geachte Tondor….ik slik nu 4 dagen citalopram 5mg…bijwerking zijn verschrikkelijk …van droge mond tot diaree, zweten, maagpijn, niet slapen enz….huisarts gebeld, moet gewoon  doorgaan. …mijn vraag aan u is kan ik gewoon gelijk stoppen na 4 dagen 5mg of moet ik het toch afbouwen?

B.v.d Hb

Reageren
    John (moderator)

na 4 dagen kun je gelijk stoppen

Reageren
    Hb
    • Geachte  Tondor
    • Heel erg bedankt voor uw snelle reactie.

Vriendelijke groeten,

Hb

Reageren
    Hb

Geachte Tandor

Zie dat ik beide keren uw naam verkeerd heb geschreven. Mijn excuses daar voor.

Hb

Reageren
    John (moderator)

Geen probleem hoor 😉

Reageren
Reageer op: Citalopram stoppen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.