Zoeken Vraag het forum

Citalopram afbouwen na 2 maand gebruik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mier

Goedemiddag,

Ik heb citalopram sinds 1 nov. j.l. geslikt, 20 mg. Nu heb ik erg veel last van bijwerkingen en wil ermee stoppen.

Nu is de vraag, hoe kan ik dit gaan doen met zo min mogelijk onttrekkingsverschijnselen?

Bedankt voor het lezen en antwoorden.

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

In ieder geval wel even afbouwen. Ik zou er een aantal weken voor uittrekken. Wekelijks de dosering met 4 mg verlagen zou moeten kunnen omdat je ze nog niet zo lang gebruikt. Met de druppelvloeistof zou dat het makkelijkst kunnen. Vraag dan een recept daarvoor aan de huisarts.

Reageren
    Mier

Bedankt voor het lezen en antwoorden.

Kan ik niet gewoon per 5 mg per week afbouwen? Dus 10 mg pil door midden?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou je eventueel ook kunnen doen

Reageren
    Mier

Ik ben nu van 20 mg naar 10 mg gegaan vanaf 10 januari en dit gaat erg goed. Geen last van ontwenningsverschijnselen. Ik ben van plan dit tot 23 januari te blijven doen. Vanaf 23 januari ga ik met de druppels verder afbouwen naar 5 mg. Ik heb de druppels in huis nu.

Als dit goed gaat kan ik dan de week erop helemaal stoppen of moet ik dit weer 2 weken volhouden?

Reageren
    John (moderator)

Omdat je de druppels hebt zou je iets voorzichtiger kunnen afbouwen. Als je na 1 week met 5 mg geen klachten hebt verlaag dan naar 2 mg voor 1 week en stop dan.

Reageren
    Mier

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik ga ermee aan de slag.

Is de stap van 5 mg naar niks dan te groot?

Reageren
    John (moderator)

Hij zou inderdaad te groot kunnen zijn. En in dit geval is voorkomen beter dan genezen..

Reageren
    Mier

Bedankt, ik ga ermee aan de slag.

Ik wil met zo min mogelijk kans op ontwenningsverschijnselen afbouwen.

Reageren
Reageer op: Citalopram afbouwen na 2 maand gebruik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.