Kan niet meer slapen zonder Mirtazapine (Remeron)

Hallo allemaal.

Ongeveer 3 jaar geleden kon ik opeens geen slaap meer vatten. Ik was toentertijd ongeveer een volle week wakker.

Ik heb toen de huisartsenpost die weekenddienst had gebeld, en zonder een arts gesproken te hebben (alles ging via de assistente) heb ik Oxazepam voorgeschreven gekregen.

Dit hielp niet en ik ben de maandag daarop naar mijn eigen huisarts gegaan.

Deze stelde aan de hand van een checklist/vragenlijst vast dat ik enigszins depressief was (hoewel ik mij zo niet voelde), en schreef mij Mirtazapine (Remeron) voor. Omdat dit medicijn pas na zo'n 10 dagen werkt, heb ik ter overbrugging (ik moest toch echt een keer gaan slapen) Diazepam (Valium) gekregen.

Sindsdien sliep ik gelukkig weer goed!

In de periode daarna heb ik op het goed slapen na, weinig effect gemerkt van de Mirtazapine. Heb ik de tussentijd de dosis ook laten verhogen van 30mg naar 45mg. Wat een iets beter effect op mij had, maar toen voelde ik mij wel heel erg afgevlakt.

Heb tussentijds ook nog Fluoxetine (Prozac) geprobeerd, maar hier werd ik erg ziek van en ik kon toen wederom niet meer slapen. Toen ben ik weer teruggevallen op Mirtazapine.

Omdat ik mij na 3 jaar gebruik een beetje afgestopt voel door het gebruik van Mirtazapine, ben ik afgelopen dinsdag naar de huisarts gegaan. Deze heeft mij toen een zwakkere dosis gegeven: 15mg.

Maar sindsdien slaap ik kwalitatief wel heel erg slecht. Om het minste en geringste geluid word ik wakker. Ik lig in feite te waken en niet te slapen. Ik kom dan ook moeier mijn bed uit, dan dat ik erin ging.

Ook met het oog op de toekomst, (ik wil mijn rijbewijs halen), leek het mij verstandig om eens te gaan stoppen met Mirtazapine. Het schijnt dat je geen rijexamen mag afleggen bij het gebruik van dit soort medicijnen.

Maar zoals u heeft kunnen lezen, ben ik erg afhankelijk geworden van Mirtazapine. Of val ik dan weer terug in het stadium van 3 jaar geleden, het moment voor het gebruik van dit medicijn, toen ik ook niet kon slapen?

Reageren

Ik vind het niet goed van jouw huisarts dat hij je wel al deze medicijnen voorschrijft maar jou blijkbaar niet informeert over de gevolgen.

Je hebt allerlei vragen die eigenlijk alleen een psychiater, die jou goed kent en jou behandelt, goed kan beantwoorden.

Reageren

Geschat wordt dat ongeveer tweederde van de mensen met een psychische stoornis hiervoor geen professionele hulp krijgt (Bijl & Ravelli, 1998). Bijna de helft (ruim 43%) van deze groep zegt geen behoefte aan zorg te hebben, eenzesde geeft aan hieraan wel behoefte te hebben (onvervulde zorgbehoefte). Naast sociale en culturele kenmerken spelen opvattingen een belangrijke rol bij mensen met een onvervulde zorgbehoefte (Land et al., 2008). De belangrijkste reden om geen hulp te zoeken is dat mensen het probleem zelf op willen lossen (63%; zie tabel 1). Ook denken veel mensen dat de klachten vanzelf zouden verdwijnen (51%). Een structurele belemmering om hulp te zoeken is dat mensen niet weten waar ze hulp zouden moeten zoeken (28%). Naast zorgbehoefte is ook toegankelijkheid van invloed op het zorggebruik.

Reageren
    Reageren

Waar slaat dit verhaaltje op ?

Reageren

Ik heb ook veel last van het stoppen met de Remeron en kan bijna niet meer slapen, afschuwelijk !

Reageren

De mirtazepine zal waarschijnlijk afgebouwd moeten worden.

Of je van weer terugvalt in de situatie van slapeloosheid ? Als je er echt achter zou kunnen komen waarom je toen niet kon slapen is er al heel wat gewonnen.

Zelfs al is dat niet het geval, de kans is groot dat in de afgelopen drie jaar de situatie zodanig is veranderd dat de toenmalige oorzaak van het niet kunnen slapen niet meer aanwezig is.

Aangezien de mirtazepine je heeft geholpen met slapen, is het voor de hand liggend dat de slapeloosheid en de andere klachten bij het afbouw- en ontwenningsproces horen.

Overigens is het vaststellen van depressie met als enige diagnostiek een vragenlijst een slechte zaak. "enigszins depressief", dus niet eens een zware depressie.

Reageren

Ben 'n tijd geleden gaan afbouwen na 5 weken gebruik van Mirtazapine. Van 45 mg naar 30mg naar 15 mg en als laatste naar 7,5 mg.Toen gestopt. De eerste week was erg vervelend, misselijk en maagklachten en 's nachts om 3.00 uur wakker. Kon niet meer slapen. Wat nu?

Reageren

Je zou melatonine kunnen proberen om slaapritme weer te herstellen

Reageren

Antidepressiva zorgen voor tekorten aan stoffen als Q10, magnesium, diverse B-vitaminen, vitamine D, omega 3, natrium, glutathion, calcium, vitamine C en diverse sporenelementen.

voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters als serotonine en melatonine is allereerst je voeding van belang. Daarbij zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft, wat gunstig is voor de aanmaak van je neurotransmitters.

Verder helpen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren de aanmaak van de neurotransmitters. Denk aan magnesium, vitamine B, C en D, omega 3, tryptofaan en carnitine. Tryptofaan in de vorm van 5htp is een prettig middel voor de aanmaak van serotonine en melatonine. Verder kan theanine ook rustgevend werken.

Reageren

Hoi kan ik na 2.5maand elke dag mirtazepine gewoon stoppen??

Reageren

Ik zou het toch heel even afbouwen. 1 week om de dag nemen, 1 week om de 2 dagen en dan stoppen.

Reageren

kan je mirtazepine van 7.5 Mg ook per dag afbouwen?

Vb van 7,5 Mg naar 5 Mg en dan 2,5 Mg ?

en op hoeveel tijd , neem het nu goed 5 weken

mvg

Reageren

Als je in dat tempo afbouwt, de je 4 dagen over. Maar dat raad ik niet aan. Ik zou er toch 2 weken voor nemen. Dus 1 week 5 mg en dan 1 week 2,5 mg daarna niks meer

Reageren

Sinds oktober 2020 kreeg ik plotseling zonder duidelijke oorzaak last van slapeloosheid, ik was toen 49 jaar. Ik heb toen zelf om mirtazapine gevraagd, halve tablet van 75mg per nacht. Na ongeveer 15 maanden probeerde ik al zelf wat minder te gebruiken. Na 16 maanden kreeg ik niet meer van huisarts. Ik dacht geen probleem, wilde toch al stoppen. Nou dat was een gigantisch probleem, ik sliep nauwelijks nog en kon niet werken. Na 3,5 week brak ik en huisarts besloot mirta te hervatten. Toen.langzaam afgebouwd. In april sliep ik ca 6 dagen gruwelijk slecht, rest goed. Gewoon doorgegaan met afbouw. Per 1 mei zat ik op 15mg. Na 6 dagen ging het gruwelijk mis en sliep ik in twee weken ongeveer de helft van de tijd bijna niet! Ik slikte twee nachten achtereen een halve en dag erna 45 mg. Normaal geslapen 3 nachten. Ga nu toch veel langzamer afbouwen. Bizar wat zo weinig medicatie zoveel effect heeft. Herkent iemand dit?

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Kan niet meer slapen zonder Mirtazapine (Remeron)

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe