Zoeken Vraag het forum

Stoppen met Mirtazapine

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joris

Hoi,

Ik heb een half jaar Mirtazapine 15mg geslikt. In overleg met de huisarts ben ik in juni gehalveerd naar 7,5mg. Dit ging goed. Nu ben ik vorige week maandag (anderhalve week geleden) gestopt met de Mirtazapine. Nu heb ik sinds een paar dagen (wat te verwachten was) ontwenningsverschijnselen. Voornamelijk een enorm zenuwachtig gevoel met vreselijke rommelende darmen..
    is dit iets wat lang aan kan houden?

5 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

De duur van de ontwenningsverschijnselen staat in het algemeen gelijk aan de duur van het wennen bij opbouw van de medicijnen. Voor Mirtazepine kan dat 3-4 weken zijn! Dus daar zou je nog even last van kunnen hebben…

Reageren
    Joris

Oké bedankt voor de reactie, zijn er misschien ook tips om er een beetje doorheen te komen? Gisteravond had ik nogal last van paniek.. uiteindelijk de huisarts gebeld. Die zei tegen mij dat ik errr met de Mirtazapine mag beginnen maar dat ik ook tijdelijk oxazepam mag slikken om er “doorheen” te komen.
    Wat zou uw tip zijn?

Reageren
    Peter (huisarts)

Als je wilt stoppen met de Mirtazepine lijkt mij het niet een oplossing maar de Mirtazepine weer te hervatten…
    Oxazepam (kortdurend) kan werken, maar je zou ook tijdelijk wat “zachtere” middelen kunnen proberen zoals valeriaan of een valeriaan complex middel (via drogist of online te koop)

Reageren
    Joris

Valeriaan heb ik geprobeerd, daar merkte ik helaas niks van.
    Dat ik last heb van veel onrust en paniek is wel normaal voor de ontwenningsverschijnselen?

Reageren
    Pjerry

Ik zou erg oppassen met die Oxazepam. Kijk bij mijn medicijn.nl

Reageren
Reageer op: Stoppen met Mirtazapine
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.