- Joris29 augustus 2025 om 09:49
Hoi,
Ik heb een half jaar Mirtazapine 15mg geslikt. In overleg met de huisarts ben ik in juni gehalveerd naar 7,5mg. Dit ging goed. Nu ben ik vorige week maandag (anderhalve week geleden) gestopt met de Mirtazapine. Nu heb ik sinds een paar dagen (wat te verwachten was) ontwenningsverschijnselen. Voornamelijk een enorm zenuwachtig gevoel met vreselijke rommelende darmen..
is dit iets wat lang aan kan houden?5 reactiesReageren
Peter (huisarts)
29 augustus 2025 om 16:55De duur van de ontwenningsverschijnselen staat in het algemeen gelijk aan de duur van het wennen bij opbouw van de medicijnen. Voor Mirtazepine kan dat 3-4 weken zijn! Dus daar zou je nog even last van kunnen hebben…
ReagerenJoris30 augustus 2025 om 07:33Oké bedankt voor de reactie, zijn er misschien ook tips om er een beetje doorheen te komen? Gisteravond had ik nogal last van paniek.. uiteindelijk de huisarts gebeld. Die zei tegen mij dat ik errr met de Mirtazapine mag beginnen maar dat ik ook tijdelijk oxazepam mag slikken om er “doorheen” te komen.
Reageren
Wat zou uw tip zijn?
Peter (huisarts)
30 augustus 2025 om 13:18Als je wilt stoppen met de Mirtazepine lijkt mij het niet een oplossing maar de Mirtazepine weer te hervatten…
Reageren
Oxazepam (kortdurend) kan werken, maar je zou ook tijdelijk wat “zachtere” middelen kunnen proberen zoals valeriaan of een valeriaan complex middel (via drogist of online te koop)Joris30 augustus 2025 om 13:35Valeriaan heb ik geprobeerd, daar merkte ik helaas niks van.
Reageren
Dat ik last heb van veel onrust en paniek is wel normaal voor de ontwenningsverschijnselen?Pjerry31 augustus 2025 om 23:05Ik zou erg oppassen met die Oxazepam. Kijk bij mijn medicijn.nl
Reageren