- anoniem10 oktober 2010 om 13:34
hallo,
Ik ben in mijn jeugd depressief geweest en de laatste tijd voel ik me soms somber, afgewisseld met veel vrolijkheid. Daarnaast heb ik veel spanningen en heb ik ondergewicht. Voor de spanningen had ik oxazepam, maar dat begon ik iedere avond te slikken omdat ik niet goed in slaap kon komen en wanneer ik wakker werd voelde ik me meteen gespannen. Mijn psychiater heeft me toen mirtazapine 15mg voorgeschreven en ik heb het nu twee maal geslikt, ik vraag me echter af of ik wel door moet gaan met dit middel. De eerste pil klapte in als een bom, voelde me dronken en kon even niet slikken en daardoor werd ik wat angstig, ik lag nog lang wakker. Heb tot 12 uur op bed gelegen, voelde me suf en dronken en afgesloten van alle helderheid, ik voelde me ook erg somber. Gisteravond voelde ik veel minder van de pil, kon niet direct slapen en heb weer tot 12 uur op bed gelegen, maar voel me nu wel wakkerder dan gisteren. Ik ben alleen niet zo opgewekt, eerder somber en mijn reactievermogen is niet alles. Ik weet wel dat dit allemaal bijwerking zijn die weg moeten gaan na 1 tot 4 weken, maar ik ben bang dat ik niet meer helder in mijn hoofd ervan word. Het sombere gevoel doet me denken aan toen ik depressief was, en dat vind ik helemaal niet fijn. Ook ben ik bang dat het middel straks niet goed voor me is en dan kan ik niet in een keer stoppen.. Wat is nu goed om te doen, nu al stoppen, of toch doorgaan? Ik zie op tegen dat niet lekker in mijn vel voelen..14 reactiesReagerenPeter10 oktober 2010 om 17:40Wat een vervelende situatie, zeker omdat het het hele proces bij jou blijkbaar al veel langer duurt.
Ik wil er twee dingen over zeggen.
Ten eerste, bij depressie en angststoornissen is de beste behandeling (afhankelijk van de ernst) pillen èn praten. En ik lees helemaal niets over eventuele gesprekken die je hebt met de huisarts, sociaal maatschappelijk werk, een psycholoog, of psychiater. Hoe zit dat?
En ten tweede, stop nooit met of begin nooit aan medicatie zonder overleg met de behandelend arts.
Graag je reactie.
Reagerenanoniem10 oktober 2010 om 18:11Ik ben 2 maanden in intensieve therapie geweest, maar in groepsverband bleek het voor mij niet geschikt te zijn. Dat was al maanden geleden, nu sta ik op de wachtlijst voor een psychotherapeut en waarschijnlijk ga ik daar in november beginnen. Ondertussen ga ik op gesprek, eens in de twee weken, bij een van de psychotherapeuten van mijn oude therapie. Omdat ze daar eigenlijk niet aan individuele gesprekken doen, kan ik niet echt aan het werk met mijn verleden en moet ik alles “parkeren”, dit en nog problemen met de UWV geven mij veel spanning. De therapeut die ik dus nu zie, is niet zo happig op medicatie, de psychiater daar zei eerst ook liever geen medicatie te geven, maar schreef me toch dit voor.
Reageren
Ik denk dat ik maar even contact ga opnemen met mijn therapeut dan. Mijn aanstaande therapeut zegt dat ik nog moet volhouden tot november, dus doe ik dat.
Ik voel me nu wel beter, maar het is nu ook al later en straks moet ik er weer 1 nemen. Ik heb nog wel een iets afgenomen reactievermogen.Flevo10 oktober 2010 om 18:31Een verminderd reactievermogen is een bekende bijwerking van Mirtazapine. Vandaar dat u als u met de medicatie start ook geen auto mag besturen.
Reagerenanoniem10 oktober 2010 om 18:59Welke effecten zijn alleen aanwezig zolang je lichaam moet wennen en welke effecten blijven zolang je het slikt?
Reageren
Zoals vertraagd reactievermogen, veel wakker worden tijdens de slaap, moe zijn, niet helder kunnen denken, somber voelen, meer eetlust.Anoniem10 oktober 2010 om 20:41Je kunt zelf al even de bijsluiter lezen.
Reagerenanoniem11 oktober 2010 om 08:52Wat blijft en wat verdwijnt staat niet in de bijsluiter.
ReagerenAnoniem16 oktober 2012 om 08:23Als je er tegenop ziet niet lekker in je vel te zitten, zou ik gerust dit middel nemen
ReagerenAno17 oktober 2012 om 08:40@Anoniem, en wie ben jij om dit zomaar klakkeloos te zeggen? Je kent de persoon in kwestie toch helemaal niet? Dan ga je toch ook geen medisch advies geven?
Reagerenanoniem7 november 2012 om 14:04je moet gewoon even doorzetten ik heb mirtazapine en venlafaxine daarbij nog kalmeringstabletten nu al 4 jaar heb 1 jaar straatvrees gehad en had nergens meer zin in nu kom ik al weer 3 jaar buiten en voel me prima heb energie voor 10 man ben niet suf van de medicijnen http://www.google.com/recaptcha/api/image?c=03AHJ_VusBRu48qLSeTZOF-MkiFCciXZRamjZUDSBoDJnznwTdLJqvqd1a1buqqdD8bjod43L9CkCKtGWOO9AdsrW-bGg7J-jopGtqCqBx_lwT_7wkj-Zn41ywRWhW2oeas-Hzh3fdXXhsgalY_-eHwieZJlj-KcNbjba-DyGD8oT3odhVUVePxsYgewoon even doorzetten sterkte
Reagerenaleit9 januari 2013 om 17:12Tot 30mg mag je wel autorijden, daarboven is minder betrouwbaar. Je kunt dit alleen na je aanwenningsperiode, en zorg je je medicatie ’s avonds inneemt, gemiddeld 10 uur voordat je moet rijden. Je moet je zeker voelen dat je kunt autorijden. Ik heb dit gehoord van huisarts en psychiater en apotheek.
ReagerenAnoniem13 februari 2014 om 21:03Ook ik.gebruik al jaren mirtazapine. Twee jaar geleden uit een depressie gekomen na behandeling. Kreeg lorazepam voorgeschreven. Werd hier neerslachtig van en dat is niet goed na drie TS pogingen.
Reageren
Omdat ik ook chronisch pijnpatient ben vertelde mijn pijnarts..gebruik mirtazapine ipv lorazepam. Dit gaf meteen resultaat. Inmiddels slik ik 60 mg mirtazapine omdat de lagere dosis geen effect meer heeft. Ik neem deze in voor het slapen gaan in combinatie met 150 mg lyrica en 100mg Tramadol. Zei dus al , ben een groot verbruiker. Mirtazapine heeft even nodig om zijn werk te doen. Vecht niet tegen slaperigheid na inname maar ga gewoon even een powernap doen. Als je wilt stoppen moet je afbouwen..doe dit in overleg met je huisarts. Succes.
Bert.Probleemmeisje25 mei 2024 om 13:52Mirtszaphine en venlasfaxine en loraxrpham mag dat samen gebruikt worden? Ik neem alles samen voor het slapen gaan.De huisartsen schrijven makkelijk antedrepessie voor. Mijn vraag is dit allemaal antidepressie. Of is lorazepham geen antidepressie?En venlafaxine is voor angsten. Gebeurd soms dat ik nog niet in slaap val. De andere dag tintelingen in benen bij opstaan . Ik loop weinig. Zal dat de oorzaak zijn weinig lopen dat je dan tintelingen krijgt? Ben soms zo moe in mijn benen.
ReagerenSuus25 mei 2024 om 14:02@Probleemmeisje
Lorazepam is geen antidepressiva, maar een “rustigmaker”, om het simpel te beschrijven.
Reageren
Bespreek je klachten eens met de arts of behandelaar die deze combinatie heeft voorgeschreven.
Soms reageert iemand niet goed op een bepaalde combinatie van medicijnen en kan er iets aan de dosis bijgesteld worden of medicatie geswitched worden voor een ander middel.
Of werkt het beter om niet alles tegelijk in te nemen.
Bij mij gingen Mirtezapine en Venlavaxine absoluut niet goed samen,ook niet met een “pam” erbij.
Maar het is aan jou huisarts of behandelaar om dit in jou geval met je te bespreken,ga hier nooit zelf of op goed bedoeld advies van andere mensen mee experimenteren !Ron.3 januari 2026 om 20:42Hallo. Ik heb een Participatie uitkering met een medische dubbel diagnose. Nu heeft de gemeente een verzekerings arts op me afgestuurd. Die kwam met de volgende conclusie. Mirtazapine 45 mg is geen anti depressiva.?? Ja moet er heel hard om lachen. Ik leef al meer dan 18 jaar met een chronische depressie.
Reageren