Zoeken Vraag het forum

ontwenning Zyban

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • W

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden de stap gemaakt om te stoppen met roken ,
    hiervoor zyban gekregen als hulpmiddel.
    na ongeveer 2,5 maand kreeg ik steeds meer bijwerkingen en heb besloten hiermee te stoppen.
    aan de huisarts gevraagd of dit zomaar kon en volgens hem wel.

een week na het volledig stoppen ( zonder afbouwen ) begonnen de ontwenningen,
    deze houden nu al ongeveer 5 weken aan.
    – Licht in mijn hoofd , soort zweverig gevoel.
    – niet kunnen focussen
    – Depressieve en angstige gedachten ( in vlagen )
    – overmatig zweten

ik kreeg oxazepam uitgeschreven 10mg om te kunnen slapen ( die amper werken ),
    en nu wilt de huisarts mij quetiapine voorschrijven.
    een middel nadat ik alle bijwerklingen gelezen heb grote twijfels bij heb,
    aangezien de bijwerkingen naadloos aansluiten op wat ik nu ervaar en aangezien ik hier schijnbaar bijzonder vatbaar voor ben.

mijn vraag is eigenlijk meer of het normaal is dat ik deze klachten al zo lang heb want overal lees ik dat dit meestal maar 3 weken aanhoud? iemand die iets vergelijkbaars ervaren heeft?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Zyban zou eigenlijk afgebouwd moeten worden. Maar na 3 maanden gebruik zou dat eigenlijk ook geen grote problemen moeten geven. Had je al psychische problemen voordat je met de Zyban begon? Depressie of angsten?

Reageren
    W

Nee ik heb nooit dergelijke klachten gehad ben van mijzelf uit ook een positief en gelukkig persoon.
    vanaf het begin van het nemen van zyban was ik al licht in mijn hoofd maar dit hoorde erbij volgens mijn arts.
    angstaanvallen heb ik misschien 3 a 4 keer gehad en ook dit was volgens hem compleet normaal.

dosis was eerste week 1 tablet 150mg en vanaf de tweede week 300mg per dag.

mijn vrouw die ook gestopt is met dit middel verdroeg 2 tabletten niet en hield het bij 1.
    die heeft geen klachten hieraan overgehouden.

Reageren
    John (moderator)

Dat is dan wel heel vervelend. Zyban is een antidepressiva, dat ook gebruikt kan worden bij het stoppen van roken. En ja ze hebben dat soort bijwerkingen. Maar om nu dan een antipsychotica zoals quetiapine voor te schrijven vind ik wel heftig. De oxazepam kan ook worden gebruikt om de klachten te onderdrukken en om te slapen, maare dan is 10 mg niet voldoende. Misschien dat eerst nog proberen met een dosis verhoging. Bespreek dat met je huisarts.
    Maar je hebt ook klachten die mij aan hyperventileren doen denken. Doe eens onderstaande test:
    https://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/

Reageren
    W

Bedankt voor het advies dit ga ik ook zeker opnemen in het gesprek aanstaande maandag,

ik vroeg in eerste instantie ook om een ander vergelijkbaar of zwaarder middel maar niet om een antipsychotica,
    ik heb de test eens bekeken en scoor alleen hoog op het gedeelte vermoeidheid en psychische klachten.
    sterker nog ik voel mij ( ook al ben ik 10kg aangekomen ) na het stoppen een stuk fitter als voorheen en adem ik ook makkelijker.

het gedeelte over een gevoel van onwerkelijkheid twijfel ik over.
    soms voelt alles als een droom maar dit komt meer omdat ik mij zo zweverig voel denk ik.

ik heb momenten dat het zweverige afneemt (meestal in de loop van de dag),
    dagen lijken ook langer te duren als voorheen,
    als ik er stil bij sta lijkt mijn hele stoppen met roken periode ook een waas of soort mist.

Dus eigenlijk kortom; het is mogelijk dat dit soort symptomen nog horen bij een soort ontwenning ?

mvg W

Reageren
    John (moderator)

Onmogelijk is het niet.

Reageren
Reageer op: ontwenning Zyban
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.