Zoeken Vraag het forum

Ontwenning venlafaxine

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Simon

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal maanden 150 mg venlafaxine geslikt tegen een gediagnosticeerde angststoornis. Ik heb meerdere vragen over mijn ervaring wat betreft de ontwenning hiervan.

Ik ben een kleine 4 weken geleden gestopt, maar heb nog steeds veel last van tinnitus, brainzaps, veel spanning in mijn hoofd(huid), maag en darmen (deze laatste straalt ook uit naar mijn teelballen) en een uitermate slecht geheugen en slecht concentratievermogen. Herkent iemand deze klachten en zo ja, hoe lang hebben deze aangehouden?

Ik slik nu ook lorazepam tegen deze klachten en probeer het te beperken tot 2 x 1 mg per dag, maar soms zit er een wanhopige dag tussen en slik ik weleens 1 x 3 mg op een dag, puur om te verdoven om in bed te kunnen blijven liggen en mijn zwaar depressieve gevoelens te onderdrukken. Heeft iemand een tip qua medicatie die beter werkt, bijvoorbeeld een langwerkende benzodiazepine of iets anders? Ik ken het risico op verslaving, maar ik heb al eerder een afhankelijkheid opgebouwd waar ik later ook weer vanaf ben gekomen.

In het verlengde van ‘iets anders’ qua medicatie: ik ben mij gaan afvragen waarom ik zo ontzéttend slecht ging op het gebruik van venlafaxine (de hele tijd enorm aan/strak staan in zowel mijn hoofd als lichaam, zoveel spanning ervaren, verergerde tinnitus). Ik kwam o.a. op het gegeven dat mensen die last hebben van een bipolaire stoornis antidepressiva in het algemeen en venlafaxine in het bijzonder slecht zouden kunnen verdragen. Vóór het opbouwen van venlafaxine gebruikte ik citalopram, dat had altijd wel goed geholpen tegen mijn depressieve klachten, nadat ik deze ging verhogen werd ik daar ook veel te onrustig van. In combinatie met het feit dat ik ooit een psychose heb doorgemaakt na waarschijnlijk een (hypo)manie en daarna 5 depressieve episodes (anders dan de eerste episode zonder voorafgaande (hypo)manieën denk ik, alhoewel, ik las dat veel spanning ervaren/niet tot rust kunnen komen bij een dysfore hypomanie kunnen horen, dus misschien heb ik die wel gehad), is de bipolaire stoornis bij mij op de radar gekomen. Ik zit er nu dus aan te denken om diagnostisch onderzoek uit te laten voeren naar een bipolaire stoornis. Dit is natuurlijk vrij specifiek, maar heeft iemand hier ook ervaring mee; dus via het AD gebruik eens gaan reflecteren en vervolgens diagnostisch onderzoek naar een BS laten uitvoeren?

Ik weet dat dit veel vragen zijn, maar ik zit hier enorm mee en zou graag stappen zetten waardoor ik mij weer wat beter ga voelen en een klein lichtpuntje aan het einde van de tunnel kan zien, een kleine houvast waarmee ik verder kan. Alvast enorm bedankt voor een reactie!

Groet,

Simon

Reageer op: Ontwenning venlafaxine
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.