Zoeken Vraag het forum

Afbouw venlafaxine

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Hoi

hallo allemaal,

ik zit midden in de afbouw fase van 37,5 Mg naar het liefst niks meer. Ik heb capsules die ik open maak, daar zitten 3 kleine tabletjes in, nu gooi ik 2 weg, en 1 tablet snij ik door de helft, deze slik ik om de dag, dit 2 weken, daarna 2 weken 2 dagen niks slikken en zo steeds verder. Dit doe ik zelf zonder hulp van iemand.

Wel merk ik het volgende: moeheid, van die rare brainzaps af en toe, duizeligheid, gevoel alsof ik in een andere wereld leef (dromerig/zweverig, en als ik lang naar iemand kijk voel ik duizeligheid opkomen en druk in mijn hoofd,

dit had ik met de pilletjes ook al een beetje, ik wil er gewoon helemaal af, wie heeft ook last van deze bijwerkingen en hoe lang duurt dit ?

3 reacties
    Reageren
    _87_

Hallo,

Alleerst zou ik de kleine tabletjes niet doormidden snijden! Ik raad je dit af, omdat het afbraak doet aan de actieve stof die in de pilletjes zit.

Mijn advies qua afbouw is;

1 capsule bevat 3 pilletjes in dit geval. Haal iedere 4 a 6 weken 1 pilletje uit de capsule.

Over ongeveer 18 weken zou je dan vrij zijn van het medicijn.

Ik gebruikte zelf capsules met hele kleine bolletjes. Iedere 2 weken verlaagde ik met 10 korreltjes. Ik deed een half jaar ruim om geheel van de medicatie af te raken.

Zorg dat je geheel stabiel bent, of in iedergeval, dat het onder controle is.

Verlaag pas daarna. Natuurlijk moet je doorbijten, dus niet bij iedere duizeling stilstaan. Ontwenningsverschijnselen krijg je toch.

Ondersteun het proces met voldoende beweging in de buitenlucht, eet ruimschoots vers fruit en groente, noten en lijnzaad. Gebruik Omega 3 capsules met een hoog Epa gehalte (dit tegen de lichamelijke verschijnselen oa. hersenschokjes en zicht, gehoor en bloeddruk).

Neem een natuurlijk suplement om te ontspannen. Body calm Daytime relief Body Calm van Neuro Genetic Solutions is een goede keuze hiervoor. Gebruikte ik zelf.

Neem Magnesium Citraat – ongeveer tussen de 200 en 400 mg per dag. Overschrijd de 400 mg niet.

Haptonomie doet wonderen. Fietsen ook.

Succes, en trek er de tijd voor uit!

Reageren
    _87_

En nog veel belangrijker… JE BEHANDELEND ARTS OP DE HOOGTE BRENGEN, over je plan.

Reageren
    Catootje

Antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan allerlei vitaminen, mineralen en andere stoffen in je lichaam. Naast een rustige afbouw kan het schelen om je lichaam te ondersteunen met allereerst evenwichtige voeding, met complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Daarnaast kan gebruik van bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren de aanmaak van allerlei neurotransmitters helpen te verbeteren. Denk naast magnesium ook aan vitamine B en D. Stofjes als serotonine en melatonine worden namelijk aangemaakt uit tryptofaan en tal van andere voedingsstoffen. Ook carnitine schijnt te kunnen helpen bij de melatonineaanmaak. Een middel dat je in plaats van een antidepressivum zou kunnen gebruiken, dus nog niet als je aan het afbouwen bent, is 5htp. Heeft de voordelen van een antidepressivum maar niet de nadelen.

Reageren
Reageer op: Afbouw venlafaxine
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.