Efexor ( venlaxafine ) afbouw

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG
  • #1

    Na vijftien jaar dagelijks 150 mg Efexor geslikt te hebben, zit ik nu sinds een paar weken op 37,5 mg. De balans tot nu toe:

    Duizelingen, ‘brainzaps’ en zwarte spikkeltjes waren na een paar dagen voorbij.

    Ik slaap beter. Vaak had ik rusteloze benen voor het slapengaan, dat is nu weg.
    De huilbuien waar men op forums voor waarschuwde, zijn uitgebleven.
    Het overmatig zweten waar ik de afgelopen vijftien jaar last van had, is gestopt. Naar een boks training nam ik standaard twee schone T-shirts mee. Ik droeg vaak witte of zwarte overhemden en truien, omdat de zweetplekken dan niet zichtbaar waren. En regelmatig was mijn dekbed nat van het zweet. Nu… kurkdroogJ
    Mijn basis gevoel is beter. Ik ervaar het als een soort warmer gevoel. Dit is waar ik het meest blij mee ben.
    Ik voelde mij vaak leeg en futloos, nu levendig en enthousiast. Soms iets té, maar dan corrigeer ik dat door meditatie op de ademhaling.
    De zintuigen staan op scherp. Bijvoorbeeld… als ik in de ochtend mijn hoofd uit het raam hang en de frisse buitenlucht ruik, geniet ik daarvan. Dat is nieuw. Gisteren liep ik in het park en rook het gras. Toen herinnerde ik mij ineens de tijd dat ik als kind op voetbal zat. Voor het eerst had ik die herinnering. Misschien dat reuk sterk met het geheugen verbonden is.

    De afgelopen jaren heb ik veel gemediteerd, emoties geobserveerd en gedrag gecorrigeerd. Dat lijkt zich nu uit te betalen. Doordat ik weet wat te doen tijdens mindere momenten, geeft dat rust.

    Mijn plan was voorlopig op de 37,5 mg te blijven, maar omdat het zo goed gaat, denk ik erover helemaal te stoppen. Misschien is dit de kans voorgoed van dat spul verlost te zijn. Als van 150 mg naar 37,5 zo makkelijk gaat… waarom dan niet die laatste stap?

    Sinds gisteren niets geslikt. En gisterenavond begonnen weer de bekende oorsuizingen en schokjes. Ook ben ik nu ineens moe, en af en toe angstig. Wel heb ik sterk het idee dat dit tijdelijk is, dus dat ik door moet zetten.

    Wie heeft ervaring van lang antidepressiva gebruik en dan van 37,5 naar nul? Over het algemeen lees je dat mensen lang last hebben, maar mijn psychiater zegt dat het juist snel over kan zijn als je voor de rest voldoende aan jezelf hebt gewerkt. Zijn er ook mensen bij wie het redelijk snel beter ging? Alvast bedankt!

     

    Matthijs Rijkmans

    Reactie
    #2

    In het verleden karrevrachten medicijnen geslikt, waaronder antidepressiva. Op het laatst een middel tegen angst en spanning, dat afgebouwd en gestopt, nu meer dan twintig jaar clean.
    Antidepressiva zorgen voor tekorten aan bepaalde B-vitamines en een verlaging van het melatonineniveau in je lichaam. Bij oorsuizingen kunnen tekorten aan diverse voedingsstoffen en ook een verlaagd melatonine een rol spelen.
    Sowieso speelt een ontregelde biochemie van je lichaam een rol. Denk naast meditatie ook aan factoren als voeding en tekorten aan diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren die de aanmaak van allerlei neurotransmitters helpen te bevorderen. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B, C en D en omega 3. Snelle suikers een beetje vermijden, tryptofaanrijke voeding gebruiken. Een natuurlijk middel is 5htp, dat helpt de serotonine- en melatoninehuishouding op natuurlijke wijze in balans te brengen. Mag niet in combinatie met een antidepressivum maar kan naderhand wel.

    Reactie
    #3

    Hoe sterk je ook bent, stop nooit meteen van 37,5 naar 0. Ik adviseer je, zeker na zo'n lange periode van gebruik, te stoppen met Taperingsstrips. Neem voor de afbouw zeker een maand (of 2), en zorg dat je iedere dag iets minder binnenkrijgt. Mocht je het niet via taperingstrips doen, dan adviseer ik je toch om de capsule te openen en korrels te tellen. Meteen ook een mindful oefening ;-). Minder dan met 10 korrels per twee weken. Na een maand of 3, tot maximaal 6 ben je dan vrij van Venlafaxine.

    Heel fijn dat je jezelf zoveel beter voelt! Dat wil je zo houden natuurlijk!
    De meest actieve stof van Venlafaxine (of meeste effectiviteit) zit in het eerste stukje, juist tot aan 37,5. Waarschijnlijk zal een stop naar 0 een 'klap' betekenen voor je zenuwstelsel. Dan neem je namelijk het juist meest actieve gedeelte van de medicatie weg!

    Succes met afbouwen en geniet van de mooie momenten.

    Reactie
    #4

    En neem het advies van Catootje ook mee. Voeding en bepaalde aanvullende supplement kunnen erg van belang zijn.

    Reactie
    #5

    Ik zuig het overigens niet uit mijn duim. Er zijn hier tal van treads te vinden over het veilig afbouwen van Venlafaxine (efexor). En daarnaast heb ik het zelf een korte periode gebruikt. Ik heb er wel te verstaan langer over gedaan om er af te komen, dan dat ik het volledig gebruikte (op volle dosering 75).

     

    Reactie
Reageer op: Efexor ( venlaxafine ) afbouw
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief