Zoeken Vraag het forum

Lorazepam afbouwen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Luuc

Hallo, ik wilde graag eerder naar de huisarts, maar kan pas over vijf dagen terecht.
    Neem nu ruim drie weken Lorazepam, bijna dagelijks.
    Wil er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf of misschien omzetten, maar dit wil ik graag z.s.m. bespreken met mijn huisarts.. en nu gaan er nog eens vijf dagen overheen.. raak wel aardig in de stress, en weet eigenlijk niet wat ik met m’n huidige dosis van 1mg per dag moet doen… iemand tips?

13 reacties
    Reageren
    Suus

Medicatie gebruik is in principe iets om met je huisarts te bespreken.

En die 5 dagen zullen echt geen probleem zijn om het nog te gebruiken hoor. 1 mg is een dusdanig kleine dosis dat je je af zou kunnen vragen of dat überhaupt werking heeft.

Reageren
    Luuc

Het werkt eerder tegen me nu, gewenning?
    Ben een beetje bang voor de ontwenning als ik niet meer zou nemen.. zit nu al in een milde hyperventilatie wat door blijft zeuren… vervelend spul die pammetjes..

Reageren
    Suus

1mg is een dusdanig lage dosis dat gewenning betekent dat het niks meer doet.
    Gewenning in de zin van onttrekkingsverschijnselen zou ik me niet voor kunnen stellen.
    Stress over de pammetjes kan echter wel voor hyperventilatie zorgen.
    Je kunt dan beter de hyperventilatie rechtstreeks aanpakken door naar een fysiotherapeut te gaan om je ademhaling te leren controleren.

Reageren
    Luuc

En dan lees ik ook dat de ontwenningsverschijnselen na 24 uur tot 3 dagen beginnen! En weken kunnen aanhouden??!!

Reageren
    Suus

Met zo’n lage dosis denk ik eerlijk gezegd dat de onwennigs verschijnselen in je hoofd/tussen je oren zitten. En dan kan het idd heel lang aanhouden.

Nogmaals: 1 mg doet nauwelijks iets, dus daar zul je echt geen onwennigs verschijnselen van hebben.

Reageren
    Luuc

Bedankt! Weet dat ik het aankan (ergens)
    Mocht het echt niet meer gaan, neem ik toch maar’… Liever niet meer, nogmaals bedankt

Reageren
    Luuc

38 uur volgehouden, geen gewenning?? Absoluut wel!
    Blijf het nog even nemen, en daarna rustig afbouwen..
    Werd in éne helemaal angstig/hyperventilatie, en verkrampte aardig.. nog even een tijdje aangevoeld, en toch maar genomen..
    Dat zeg ik, verslavingsgevoelig.

Reageren
    Eva

1 mg en geen gewenning/effect? Sorry Suus, je hebt rcht totaal geen idee waar je het over hebt.

Reageren
    Frederique haver

1 mg kan heel veel ontwenningsverschijnselen geven, zoals bij alle farmaco hangt het bijzonder veel van je gevoeligheid van het middel af, of de reden waarom je ze bent gaan gebruiken is verholpen (zo niet is het logisch dat je zonder klachten weer krijgt) EN of de timing voor het ontwennen!
    Voor lorazepam ben ik niet erg gevoelig, maar bijvoorbeeld verschillende merken van hetzelfde medicijn, zelfde stof, reageer ik totaal anders. Heb ik bij astma pufjes; ene merk wordt ik ziek en naar van, andere merk geeft mij m’n leven terug. En de artsen zeggen dat het ‘niet kan’. (Overigens tot we erachter kwamen dat in het ene middel lactose als hulpstof zit, waar ik allergisch voor was. Kon het dus wel! Maar artsen zeggen niet graag dat iets wat zij niet hebben gezien/meegemaakt, misschien wel kan.
    Anti-depressiva hetzelfde: het ene middel ‘kon ik echt geen last van hebben want zo’n lage dosering kon ik echt niet merken.
    Andere anti-depressiva: voor een vrouw een enorme dosering, geen centje pijn. 0 bijwerkingen, begon na 2 weken fantastisch te werken en gebruik ik nog steeds. Enige bijwerking die ik ooit had was toen ik per ongeluk een dubbele dosis nam en hoofdpijn kreeg.
    Het kan verkeren.
    Ik heb heel veel ervaring met op en afbouwen van velerlei doseringen benzodiazepines, vooral lorazepam.

Maar ik kan je 1 ding vertellen: TIMING IS ALLES!

Bijvoorbeeld je mentruele cyclus, als ik pms heb, moet ik absoluut niet proberen benzos af te bouwen, dan wordt ik helemaal leip.

Bij mij heeft altijd het beste gewerkt: afbouwen als je in een rustiger periode zit, zonder al teveel fysieke stress (bijvoorbeeld pijn of ziekte) en heel belangrijk : met ondersteuning.

Ik vind eigenlijk dat iedereen te horen moet krijgen bij voorschrift lorazepam, dat afbouwen, net als de klachten waarvoor je het krijgt, intensief en moeilijk zijn. Dus dat je nu even respijt krijgt, maar wat later wel weer meer last kan geven.
    Dat kan prima, de ene periode (lekker in je vel, relaties goed en fysieke tijd en ruimte om de ontwenning aan te gaan, of de andere periode (bijvoorbeeld heel druk of vervelende gebeurtenissen).
    Dan moet je dus goed kijken: op welk moment de aankomende periode heb ik tijd en ruimte voor het aangaan van de angst? Bijvoorbeeld in een vakantie, als je thuis bent en weinig verplichtingen. Die maken het vaak lastig; verplichtingen. Dan komt dat stemmetje in je hoofd “ik kan dit niet zonder medicatie”. Misschien ook niet, maar als je zegt dat je ze kreeg voor angst zijn dat vaak terugkerende gedachten.

Heel veel succes!!!!

Reageren
    Edmond

Ik ben nu lorazepam aan het afbouwen na 7 maanden van 1 mg nu een week op 0,5 mg. Heeft iemand tips om de behoorlijke ontwenningsverschijnsrlen te vetminderen? Dank alvast Edmond

Reageren
    Alais

Stapjes van 0.25 er af per week. Onrust zul
    Je houden, moet je doorheen

Reageren
    Jan

Afbouwen stapjes van 0.1 mg per twee weken.
    Dat is het veiligste.

Reageren
    Mats

Heb bijna 1,5 jaar aan de Lorazepam gezeten, nu ca 3 maanden geleden gestopt kan je daar nu nog reacties van hebben of zou dit klaar moeten zijn , ervaar momenteel wel een dip dat ik slechter slaap en meer aan het malen ben

Reageren
Reageer op: Lorazepam afbouwen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.