- Lisanne24 augustus 2026 om 21:01
Hi,
Sinds 8 weken slik ik lorazepam (0,5mg per dag) tegen angst voor slapeloosheid maar ik wil graag afbouwen. Ik ben bang om hier verder verslaafd aan te raken, wat niet helpt met al angstig zijn. Maar daarnaast ook weer best huiverig voor de ontwenningsverschijnselen, dus ik zoek tips en een afbouwschema om dit goed te kunnen doen.
Naast de lorazepam slik ik ook 25mg quetiapine. Het leek me verstandig om eerst de lorazepam af te bouwen, en daarna de quetiapine.
Mijn huisarts adviseerde om naar 0,25mg te gaan en dan te kijken hoe dit gaat/ het daarna weg te laten. Maar ik lees online dat dit eigenlijk te snel is. Dus ik twijfel een beetje..
Ik hoor het heel graag als iemand ervaring/tips heeft!
Groetjes Lisanne
2 reactiesReagerenIk24 augustus 2026 om 22:03Ik slikte 1 mg lorazepam per dag verdeeld over 2 dosissen . Na overleg met mijn huisarts slikte ik een halve mg per dag en dat hield ik een dag of 10 vol zonder problemen. Daarna slikte ik een week lang om de dag een halve mg en na 8 dagen halveerde ik tot om de dag een kwart mg. Na een dag of 6 ging ik naar om de 3 dagen een kwart mg en ik ben toen als vanzelf gestopt. . Ik vergat het in te nemen en mijn lijf vroeg niet meer om lorazepam. Natuurlijk reageert ieder lichaam anders dus mijn “schema” is slechts een voorbeeld zoals ik het deed.
Reageren
Ik denk dat je huisarts met zijn ervaring je echt wel op het goede spoor zette. En inderdaad moet je zelf ook een beetje ‘voelen’ of je afkick verschijnselen ervaart. Ik heb er geen last van gehad.
SuccesLisanne24 augustus 2026 om 22:49Bedankt voor je bericht! Wat fijn om te horen dat dit je zo gelukt is, dat geeft hoop. Mag ik vragen hoe lang je het geslikt hebt totdat je ging afbouwen?
Reageren