Zoeken Vraag het forum

themazepam

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • floor

Hoi,

Ik heb de laatste 2 weken ernstige slaapproblemen. Dit is nu al de vierde nacht op een rij dat ik niet slaap. Hierdoor voel ik me fysiek ook zeer slecht (overgeven, niet op mijn benen kunnen staan etc). Ik had hier vroeger wel eens vaker last van, maar niet zo lang. Ik heb nu themazepam van de huisarts gekregen (10mg). Vannacht de eerste keer geslikt, maar het werkte helemaal niet. Weer de hele nacht niet geslapen. Ik ben eigenlijk een beetje radeloos op dit moment. Ik wordt alleen maar zieker, maar ik kom echt niet in slaap.
    Hoe nu verder? Iemand dezelfde ervaringen of tips?

Groeten Floor

12 reacties
    Reageren
    brenda

floor,
    Is er gekeken naar de oorzaak van je slaapprobleem? ben je soms aan het piekeren of heb je last van stress? dan zou je de oorzaak aan kunnen pakken.
    Een Klassiek homeophaat zou je kunnen helpen en ook b.v. shiatsumassage of acupuntuur.

Ook gewone koffie/thee/cola drinken ’s avonds kan maken dat je slecht in slaapt, dus daar zou ik afblijven en dranken zonder caffeine nemen.

Er zijn ook slaapmiddelen op homeophatische basis, zo’n middel zou je bij de apotheek/drogist kunnen halen om nu even te gebruiken.

temazepan helpt meestal wel, het is een middel waar je wat rustiger van wordt en dat je helpt inslapen, het werkt geestelijk wel verslavend. dus het is niet voor lange periodes, vandaar dat ik een andere oplossing zou zoeken.
    sterkte!

Reageren
    Lise

Fysieke vermoeidheid kan jouw onrust verhelpen. Ga veel meer bewegen/sporten, en ga op tijd naar bed, liefst vòòr 22.00 uur. Lees in bed tot je ogen dichtvallen. Voor ernstige problemen, raadpleeg een professional.

Reageren
    floor

Hoi,

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb al inderdaad veel geprobeerd om mijn gedachten ’s nachts ergens anders op te richten, dus uit bed gaan en bijvoorbeeld lezen en ook mijn gedachten opschrijven zoals mijn arts me aanraadde. Niets hielp. Ook op mijn werk heb ik erover gesproken, zodat ik zeker was dat ik daar niet over hoefde te piekeren. Ook dat hielp niet. Ik heb gisteren 2 pillen van 10 mg themazepam genomen, omdat ik ten einde raad was en 1 pil de vorige nacht helemaal geen invloed op me had. En warempel ik heb van 22:00 tot 6:15 geslapen. Wat voelt het goed om na vier nachten niet geslapen te hebben weer een nacht te slapen. Mijn dag kan niet meer stuk. Vanavond ga ik het zonder pil doen, want kan me niet voorstellen dat het spul echt goed voor je is. Had ook als bijwerking vandaag dat ik de halve dag een beetje zweefde, dat ik niet doorhad wat er allemaal om me heen gebeurde. Maar dat is niets vergeleken met het gevoel na vier nachten niet slapen. Dus die pillen alleen gebruiken in echte nood.
    Hoepn op nog een goede nachtrust vannacht.

Groeten Floor

Reageren
    floor

Helaas vannacht weer niet geslapen, echt enorm balen. Ik heb toch echt twee pillen nodig van temazepam, eentje doet gewoon niets bij me. Maandag weer naar de dokter, nu moet er toch echt iets gaan gebeuren, anders trek ik het niet meer. Ik kan moeilijk iedere dag twee van die pillen nemen. Ik ben weer ten einde raad 🙁

Groeten

Reageren
    thea

Hoi Floor

Ik ben ook een vrouw die al 2 jaar ( ja je leest het goed ) slecht slaapt. Dat komt mede door verwijdering va de baarmoeder. Ik heb er een hele tijd goed mee kunnen leven, ben er verders ook niet ziek van of moe, of gebroken zoals ze zeggen.
    Nu heb ik sinds een half jaar RSI aan de rechterarm, dat zou komen door overbelasting, en door de chronische slaapstoornis. Ik ben naar een goed drogiste geweest ( DE Gaper ) en die hebben idd veel middelen, zoals slaapthee , druppels en ga zomaar door. Ik ga dit ook proberen, want ook met Themazepam slaap ik niet maar om er nu 2 tegelijk te nemen lijkt me niet zo’n goed plan.Mijn advies is daarom ook ga eens naar een goede drogist of homeopaat en hopelijk heb je daar baat bij het is het proberen waard.

Gr Thea

Reageren
    staffieanne

Als ik jou was,en ja alle medicatie is verslavend,maar dan zou ik idd een ander middel vragen aan je huisarts,en als je klachten van psyschische aard zijn dan zou ik daar eens heen gaan,ik loop er zelf nu ook en het is echt geen schande,ik heb eindelijk de goede medicatie en slaap als een roos.

Reageren
    Co

20 mg Temazepam is een normale dosering.
    Echter valt dit middel onder de benzodiazepines die verslavend werken. Het is dan ook niet aan te raden dit middel voor langere tijd te gebruiken.
    Het wordt vrij gemakkelijk door huisartsen voorgeschreven en er zijn dan ook veel mensen verslaafd aan dit soort middelen.

Reageren
    Mark

Vanaf 1 januari 2009 komt de vergoeding van slaap- en kalmeringsmiddelen (benzodiazepinen) vanuit de basisverzekering te vervallen.

De vergoeding blijft alleen gehandhaafd voor personen die benzodiazepinen gebruiken omdat er geen goed alternatief bestaat. Het gaat daarbij om de volgende toepassingen:
    – onderhoudsbehandeling bij epilepsie of behandeling bij epileptisch insult.
    – behandeling van angststoornissen waarbij medicamenteuze therapie met ten minste twee antidepressiva conform geldende richtlijnen heeft gefaald.
    – behandeling bij multipele psychiatrische problematiek waarbij de behandeling met hoge doses benzodiazepinen noodzakelijk is
    – palliatieve sedatie bij terminale zorg.

Vergoeding vervalt ook voor tijdelijk gebruik
    Hoewel er voor kortdurend gebruik van benzodiazepinen goede redenen kunnen zijn, zullen ook nieuwe gebruikers hun medicijnen niet vergoed krijgen.

Mogelijk verandert dat in de toekomst wanneer het EPD meer vorm heeft gekregen. Daarnaast zijn de kosten van kortdurend gebruik zodanig laag dat deze voor eigen rekening kunnen komen.

Reageren
    `fokko strongleg’

ik krijg een bloeddrukverlager, themazepam , maar die eet ik letterlijk als snoepjes. 1 maal per week krijg er 10, die ik vervolgens binnen 24 uur op heb. eerst gebruikte ik lorazepam, die idioten van limor wilden dat ik driemaal per dag 1 tablet lorazepam nam. gevraagd aan huisarts of dat ook minder kon. Nu gebruik ik 3 maal daags 1 oxazepam, het effect daarvan is mij niet duidelijk, overigens is dit niet in overleg met de huisarts gegaan. maar dit heeft hij op eigen initiatief  gedaan. allereerst begon ik met cytalopram, werd ik om half 1 wakker en kroop een half uur over de vloer. ik wil van  die spullen af en weer een normaal leven leiden.

voorheen gebruikte ik helemaal geen medicatie. hoogstens homeopatische druppels tegen griep en verkoudheid.

wat zal ik doen, een wijsgeer raadplegen?

Reageren
    John (moderator)

Temazepam is geen bloeddrukverlager, maar een benzodiazepine. Net als de oxazepam en de lorazepam.
    Bespreek de problematiek met je huisarts

Reageren
    Catootje

@fokko Benzo’s en antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen, die juist belangrijk zijn voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters.  In een instelling kan het lastiger zijn.  Overleggen met je huisarts of in elk geval een arts. Zorgen voor evenwichtige voeding, in combinatie met wat voedingssupplementen die de aanmaak van allerlei neurotransmitters als serotonine, melatonine en gaba verbeteren, kan de noodzaak van medicatie verminderen. Als je misschien alcohol of drugs hebt gebruikt: die zorgen voor ontregeling van je neurotransmitters en verliezen aan vitaminen en mineralen. Alcohol onder andere aan magnesium, zink en vitamine B.

Reageren
    Catootje

Ook zijn er wel natuurlijke, rustgevende middelen.

Reageren
Reageer op: themazepam
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.