- Kim31 augustus 2019 om 17:06
Hallo,
Ik zit nu al bijna 5 jaar aan de prednison. En ik ben maarliefst 35 kilo aangekomen de afgelopen 5 jaar. En dat doet pijn mentaal en fysiek. De grote vraag is nu kan je afvallen terwijl je prednison gebruikt.
Groet
Kim
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
31 augustus 2019 om 17:39Als het van de prednison is zal dat heel moeilijk zijn
ReagerenCatootje1 september 2019 om 07:37Medicijnen zorgen voor verlies aan vitaminen en mineralen. Prednison verhoogt de uitscheiding van chroom, wat insulineresistentie kan bevorderen. Bovendien werken corticosteroïden ontregelend op het cortisol in je lichaam. En medicijnen doen niets aan de oorzaken van iemands klachten. Zou in elk geval zorgen voor wat extra voedingsstoffen. EEn orthomoleculair therapeut zou je kunnen adviseren over voedingssupplementen.
ReagerenSandra4 augustus 2026 om 16:48Ik heb ook 60mg prednisolon geslikt ben er 15 kg van aangekomen. Toen afgebouwd en daarna 3kg afgevallen en toen weer 60mg prednisolon 3maanden lang en weer afbouwen. Ik had er zin in om af te gaan vallen tot het noodlot weer toesloeg. Ik ben nu op een punt om toch medische af tevallen want het kost me teveel. Ik ben 61 en heb moeite met bewegen wegens reuma.
Reageren
Is er nog iemand die in zo’n zelfde situatie zit?
Peter (huisarts)
4 augustus 2026 om 19:50Niet anders als dat je “normaal” zou willen afvallen: minder eten en meer bewegen. Alleen zal het door de prednisolon moeilijker gaan…
Reageren