- Anoniem13 maart 2016 om 18:17
augustus 2015 werd bij mij de ziekte ‘arteriitis temporalis’geconstateerd ik kreeg hiervoor prednison 60 en reageerde hier goed op, dit moet ik afbouwen in één jaar tijd dus tot half aug.2016, ik ben pas in januari ong. 3 kg. aangekomen terwijl ik niet meer eet en heel erg op let op de tussendoortjes ik vraag mij af gaat dit meerdere gewicht er vanzelf weer af als ik helemaal gestopt ben met prednison. Mijn gezicht is al heel wat maanden erg opgeblazen . En waarom moet dat zo’n lang afbouwproces zijn.
1 reactieReagerenJohn (moderator)
13 maart 2016 om 18:30Dat gewicht kan er ook weer vanaf gaan als de prednison is gestopt.
Er moet worden afgebouwd omdat er anders exacerbatie van de klachten kan ontstaan. M.a.w. het terugkomen/verergeren van de klachten waarvoor je prednison gebruikt.
Daarnaast maakt het eigen bijnierschors geen of nauwelijks corticosteroïden meer aan als je prednison gebruikt over langere tijd. Als je stopt met prednison, moet je lichaam weer zelf leren om dat aan te maken. Daarom moet je het medicijn vanaf 10 mg heel langzaam afbouwen. De afbouw van 10 mg naar 0 mg kan soms wel 1 tot 2 jaar duren.
Door abrupt te stoppen kan er zelfs een levensbedreigende situatie ontstaan.
Reageren