Hormonen in de war door rommelen met medicijnen?

  • #1

    Hallo,

    Ik ben 29 jaar en ik gebruik ongeveer 8 jaar antidepressiva. Ik ben de laatste twee jaar van 60mg (fluoxetine) naar 10 mg gegaan en onlangs (2 weken geleden) weer naar 20 mg.

    Sinds eind januari kamp ik met slaapklachten. In eerste instantie slechter dan normaal inslapen of regelmatig wakker. Dit vond ik op zich niet zo erg want over het algemeen kreeg ik wel genoeg slaap. Na verloop van tijd werd dit probleem hardnekkiger, in bed met hartkloppingen en gedurende de dag veel onrust. Opeens bedacht ik me dat dit misschien zou kunnen liggen aan mijn medicijn/voedingssupplement gebruik. Ik gebruik naast de antidepressiva ook 5htp. Dit heb ik al vaker gebruikt. Toch even gegoogeld en over staat dat antidepressiva gelijktijdig met 5htp af te raden is omdat je dan klachten zoals slapeloosheid, rusteloosheid etc. kan ontwikkelen. Precies wat ik heb dus. Nu is mijn vraag of dit ook na een langere tijd kan ontstaan (ik heb immers zeker 4 weken achter elkaar die 5 htp gebruikt i.c.m. fluoxetine). De huisarts heeft benoemd dat mijn stofjes in mijn hoofd door de war zijn en ik hierdoor angstklachten en slecht slapen ervaar. Ik ben erg benieuwd of dit echt zo is, soms heb ik het idee dat mijn huisarts maar wat zegt namelijk. Ook ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat ik weer de 'oude' ben. Op dit moment ben ik met momenten enorm angstig en heb ik met name voor het slapen gaan hartkloppingen (alsof mijn cortisol op hol is geslagen).

     

    Alvast bedankt!

     

     

    Reageer
    #2

    Stop in ieder geval met de 5HTP! Dit samen met de dosiswijziging kan wel voor wat problemen zorgen

    Reageer
Reageer op: Hormonen in de war door rommelen met medicijnen?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief