- nina14 november 2018 om 10:19
Dag allemaal,
Ik ben een vrouw van 25 en lijd al een paar jaar aan angststoornissen. Dat kan gaan van zweten wanneer ik in een grote groep ben, tot de ergste worst case scenario’s in mijn hoofd halen bij elke situatie. Heb een jaar therapie geprobeerd bij een psycholoog. Dat was oke, maar niet helemaal effectief. De positieve effecten duurden meestal maar een paar dagen en erna herviel ik weer in mijn angsten.
Dan ben ik op advies van de psycholoog naar de dokter gegaan om te praten over medicijnen. De dokter heeft mij ‘Escitalopram’ voorgeschreven, een antidepressiva. Ik ben begonnen met een halve en zit nu al twee weken aan 20 mg (neem het ondertussen al zo’n 5 weken). Veel bijwerkingen van gehad in het begin: extreme vermoeidheid (dat zo intens was dat ik overdag moest vechten tegen de slaap), gasophoping in mijn darmen, het niet kunnen krijgen van een orgasme,… Ik heb ook Temesta (angstremmer) gekregen (2,5 mg). Ik nam hier maar een halve van in bij een angstaanval want ik viel hier constant van in slaap. Ik merk wel dat de bijwerkingen van Escitalopram steeds meer en meer afnemen. Echter merk ik nog niet echt veel positieve effecten. Voel me nog altijd redelijk vaak angstig.
Doordat ik zulke problemen had met slapen (en vooral doorslapen), heb ik ook een slaapmiddel gekregen: Trazodon. Ik neem hier 50 mg van een uur voor ik ga slapen, maar tot nu toe merk ik hier weinig van. Ik geraak nog altijd zeer slecht in slaap en de bijwerkingen zijn heel vervelend. Heb enorm veel nachtmerries en ik zweet me rot snachts. Ik neem het wel nog maar 2 weken dus wie weet zal het effectiever worden. Waar ik me echter wel een beetje zorgen over maak, is dat wanneer ik iets opzoek over het medicijn op internet, ik voortdurend te zien krijg dat het een antidepressivum is. Dat vind ik raar want ik neem toch al de Escitalopram? Is dat dan niet slecht?
Alleszins, ik schrijf dit berichtje omdat ik graag wat ervaringen van jullie zou willen horen. Welke antidepressiva nemen jullie? Nemen jullie slaapmiddelen, en zo ja welke? Bijwerkingen/positieve effecten?
Bedankt!
2 reactiesReageren_87_14 november 2018 om 18:15Persoonlijk zou ik heel voorzichtig zijn met dit soort middelen. Je lichaam protesteert niet voor niets. Het lastige is, dat het kiezen is tussen twee kwaden. Ik heb zelf een tijdje een Antidepressivum gebruikt. Maar toch besloten om dit geleidelijk af te bouwen. Dit was een grote klus, waardoor ik deels van mijn ‘angststooenis’ , ben afgekomen. In mijn ogen kun je het beter recht in de ogen kijken.
ReagerenCatootje14 november 2018 om 20:41Of ik wat neem. Begin jaren negentig een en ander gebruikt, hele cocktails. Nu meer dan twintig jaar ‘clean’ en ik voel me zonder zoveel beter dan destijds met medicijnen. Gebruik wel een paar voedingssupplementen en ik let op mijn voeding.
Reageren