Home / Medicijnen / paroxetine werkt niet voldoende
Hallo allemaal,
Ik slik nu ruim 3 en een halve maand paroxetine 20mg. De eerste 6 weken had ik vooral veel bijwerkingen en merkte ik weinig van de werking ervan.
Na die 6 weken merkte dat ik mij een beetje rustiger was gaan voelen en niet zo snel meer in paniek raakte. Ik kon dingen wat makkelijker van mij afzetten en was iets minder somber dan normaal. Maar de laatste 2-3 weken voel ik mij terug bij af en weer gebroken. Dit komt er mede door dat ik weinig vooruitgang zie in mijn herstel (mijn depressie is het gevolg van een burn-out waar ik erg mee te kampen heb). Ik voel mij weer hopeloos en gebroken, heb weer huilbuien en ben emotioneel zo labiel.
Is dit normaal? Doet de AD niet voldoende? Kan het zijn dat je lichaam er gewend aan raakt en het zijn werking verliest en dat dus de dosering verhoogd moet worden? Of zat het tussen mijn oren, dat ik dacht dat het wat deed, maar uiteindelijk heeft het nooit echt wat gedaan?
Is dit herkenbaar voor iemand? Een terugval ondanks dat je AD slikt?
ik hoor het graag!!
Een terugval kun je zeker krijgen, daarnaast moet je er toch rekening mee houden, dat je een depressie niet binnen enkele weken kwijtraakt.
Antidepressiva remmen de heropname van serotonine en doen dus niets aan de oorzaken, zoals voedingspatroon, ontregeld cortisol en tekorten aan voedingsstoffen. Daardoor remmen ze ook de aanmaak van melatonine en ze zorgen voor verlies aan vitaminen en mineralen. Wat doen aan oorzaken zou mijns inziens beter zijn. De stress, voorafgaande aan een burn out, vergt nogal wat van je lichaam, wat niet zomaar op te lossen is met pilletje. Zo kost de stress meer voedingsstoffen, die je zou moeten aanvullen, alsmede zorgen voor regulering van het cortisol.
@ <span class="bbp-reply-post-author">Tandor, bedankt voor uw reactie. Het klopt zeker dat je niet binnen enkele weken van je depressie af bent ondanks AD. Maar omdat ik het gevoel had dat het toch wel een beetje werkte en ik me nu toch weer terug bij af voel. </span>
@ <span class="bbp-reply-post-author">Catootje, bedankt voor uw reactie. Het klopt zo erg wat u zegt! De stress die voor mijn burn-out en depressie heeft gezorgd is nog steeds aanwezig. Dus ik worstel hier nog dagelijks mee. Ik had gehoopt dat de AD mij daarbij een beetje kon helpen, maar ik voel me toch niet heel veel beter helaas. Kan men met een bloedonderzoek laten vaststellen of de hoeveelheid AD die je neemt voldoende is? En ook de andere dingen die u benoemt? Dus of het inderdaad zorgt voor verlies van vitaminen en dergelijke? Want ik voel mij extreem vermoeid de laatste weken.</span>
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!