Home / Medicijnen / Gestopt met Paroxetine – bijwerkingen
Hallo iedereen,
Ik ben sinds eind augustus begonnen met het slikken van Paroxetine. Ik slikte de eerste 14 dagen 10mg, daarna mocht ik overschakelen naar 20mg. Vrijwel meteen nadat ik begon met het opstarten van deze antidepressiva kreeg ik enorm veel last van zweten 's nachts. Ik werd er zelfs wakker van. Ook begon ik vreemde dromen te krijgen, niet persé nachtmerries, maar gewoon dromen die op niks slaan. Na 3 maand (eind november) ben ik opnieuw naar de huisdokter gestapt en heb ik gevraagd voor een andere depressiva, omdat dat zweten en dromen echt enorm irritant was.
Hij heeft me Wellbutrin voorgeschreven. De eerste 14 dagen moest ik 150mg Wellbutrin slikken en nog 10mg Paroxetine. Dit ging vrij goed, voelde me soms wel eens duizelig. Maar sinds maandag slik ik nu enkel nog Wellbutrin (300mg). Daarna is het echt achteruit gegaan; vanaf ik me recht stel ben ik enorm duizelig, bij elke stap die ik zet lijkt het wel of ik krijg schokken door mijn lichaam en hoofd, echt heel naar. Daarbij ben ik soms erg angstig zonder specifieke reden, vooral 's avonds en/of als ik alleen ben + ik heb last van diarree. Ook de dromen zijn nog steeds niet gestopt. Het enige positieve is dat het overmatig zweten verminderd/bijna gestopt is.
Nu is het morgen oudejaar, en ik zou graag weggaan met vrienden, maar hoe ik me nu voel door het stoppen met Paroxetine kan ik dit echt niet ... Ik voel me constant duizelig, laat staan dat ik heel de nacht op mijn benen moet staan. Een glaasje drinken kan ik dan wel helemaal vergeten. Heb al gemerkt dat vanaf ik 1tje drink op de Wellbutrin ik me meteen heel erg dronken voel, terwijl ik normaal relatief goed tegen alcohol kan.
Heeft er iemand tips om dit duizelig gevoel weg te nemen? Moet ik weer overschakelen naar 10mg Paroxetine en 150mg voor één dag? Ik wil eigenlijk echt niet terug aan de Paroxetine, wat een troep! Echt een hel om er vanaf te geraken. Maar ik zou morgen ook zo graag weggaan met m'n vrienden ...
Iemand die weet wat ik nu het beste doe om dat duizelig gevoel weg te nemen?
Alvast bedankt!
Beste Anoniem,
Je kunt het beste contact opnemen met de arts die de medicijnen heeft voorgeschreven. Hij/zij weet het meeste van jouw situatie af. Het kan natuurlijk dat diegene er morgen niet is, maar dan is er ongetwijfeld een vervangende huisarts of psychiater.
Succes!
Antidepressiva remmen de heropname van serotonine in plaats van wat te doen aan oorzaken en aan de aanmaak van dit stofje. Daardoor wordt de aanmaak van melatonine ook afgeremd. Ook zorgen medicijnen voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Dit alles kan klachten geven. Wellbutrin heeft een beperkt effect op de serotoninehuishouding, waardoor het deels andere bijwerkingen kan geven.
Belangrijk voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters is een stabiele bloedsuikerspiegel Gebruik van alcohol zorgt, door de snelle suikers, voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. De combi van medicijnen en alcohol is sowieso een slechte. Het beste is water of thee. Frisdrank is ook niet zo gezond. Ook belangrijk zijn allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren, die helpen bij de aanmaak van je neurotransmitters. Als je goed voor je lichaam zorgt, zijn medicijnen vaak niet nodig.
Eventueel medicijngebruik in overleg met arts.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!