- VanDieren19 augustus 2018 om 19:45
Ik ben geruime tijd van de lorazepam af en gebruik nu valium. Maar omdat ik me nog steeds niet goed voel heb ik veel last van wat ik het lorazepam spook noem. Ik functioneerde met dat middel een stukje beter dan nu. Dus denk ik vaak had ik nog maar die lorazepam. Ik ben iemand die het makkelijk vind om een pilletje te gebruiken i.p.v. het zelf te doen met bepaalde therapieën. Hoe kan ik dat spook laten verwijderen.
5 reactiesReageren_87_19 augustus 2018 om 20:58Alle middelen die je neemt heel gelijkelijk afbouwen en het op eigen kracht doen. ‘het spook’ heet rebound of ontwenning. Daarnaast is het een heel duidelijk signaal van je lichaam dat het juist op eigen kracht verder wil en zelfs ‘moet’
ReagerenCatootje19 augustus 2018 om 21:14Benzodiazepinen remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen, waaronder diverse B-vitamines, vitamine D en K en calcium. Mede daardoor ontstaat de afhankelijkheid van het middel want bij minderen of stoppen voel je je beroerder van voor dat je het middel gebruikte.
Je kan je gezondheid ondersteunen door te zorgen voor volwaardige voeding en gebruik van wat vitaminen, mineralen, vetzuren, misschien aminozuren, die helpen om allerlei neurotransmitters aan te maken in je lichaam. Teveel suikers maar ook histaminerijke voedingsmiddelen kunnen klachten uitlokken. Er zijn ook wel natuurlijke middelen die ontspannend werken, zoals theanine of gabaverhogende middelen, maar het kan persoonlijk zijn wat voor iemand het beste is.
ReagerenCatootje19 augustus 2018 om 21:16Veel mensen komen ook magnesium tekort; een mineraal dat helpt je zenuwstelsel te versterken en nodig is voor tal van lichaamsprocessen.
ReagerenJohn (moderator)
20 augustus 2018 om 01:20Praat er eens met een psycholoog over
ReagerenVanDieren20 augustus 2018 om 17:12Is die rebound gebonden aan de persoon of heeft dat een bepaalde tijd? Ik ben n.l.al een half jaar afgebouwd. gebruik ook al een tijdje Magnesium, Q10 en vitamine B12.
Reageren