Zoeken Vraag het forum

Oxazepam afbouwen (angststoornis)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Rico

Beste lezer,

Momenteel zit ik zo’n 2.5e maand thuis in verband met een (bijna) burn-out en een angststoornis die ik daardoor hebt ontwikkeld. Momenteel gebruik ik ongeveer 6 weken Oxazepam (Teva 10 mg) om de stress en symptomen van mijn angststoornis onder controle te houden.

Ik ben begonnen op 50 mg per dag, een week lang (3x 10 overdag en 20 voor het slapen). Daarna een aantal weken comfortabel tussen de 30 en 40 mg per dag gezeten. Momenteel zit ik nog op een dosering van 2x 5 overdag en 1x 7.5 in de avond.

Mijn slechte nachtrust (en dan vooral het intensieve dromen) is gedurende de gehele periode van het gebruik van Oxazepam aanwezig geweest, maar dit heb ik voor lief genomen omdat het middel overdag goed hielp. Ik merk nu ik aan het afbouwen ben dat de angst soms wat meer door komt zetten en dat mijn slaap ook iets minder wordt weer.

Mijn plan was om de nachtdosering van 7.5 mg nu met 2.5 mg per 3 / 4 dagen af te bouwen en daarna de dagdosering af te bouwen op dezelfde manier. Mijn hoop is dat ik daardoor beter ga slapen, of althans dat mijn rust een soort van “geleidelijk” verloopt. Ik merk nu dat de eerst 5 a 6 uur slaap wel gaan, en daarna als de medicatie is uitgewerkt beginnen de dromen, wordt mijn slaap lichter en ben ik vaker wakker.

Heeft iemand hier ervaring mee? En is mijn beredenering juist door eerst de nachtdosering af te bouwen en daarna de dagdosering? Of is juist andersom aan te raden.

Momenteel ben ik sinds deze week in behandeling bij een psycholoog i.v.m. de angststoornis en zal volgende week ook een psychiater zich buigen over de medicatie. Ik ben voor nu dus vooral even op zoek naar jullie ervaringen met afbouwen.

Zijn de dromen te verklaren? Is mijn beredenering qua afbouwen juist? Wat kan ik verwachten als ik afgebouwd ben; qua ontwenningsverschijnselen?

Nogmaals. Meningen gevraagd. De bijsluiter kan ik ondertussen dromen. Haha.

Alvast bedankt!

2 reacties
    Reageren
    Rico

Afbouwen vanaf heden heb ik gepland staan als volgt.

Inname om 09.00 – 16.00 – 23.00

27-02 5 5 7.5
    28-02 5 5 7.5
    01-03 5 5 7.5
    02-03 5 5 7.5
    03-03 5 5 5
    04-03 5 5 5
    05-03 5 5 5
    06-03 5 5 2.5
    07-03 5 5 2.5
    08-03 5 5 2.5
    09-03 5 5
    10-03 5 2.5
    11-03 5 2.5
    12-03 5 2.5
    13-03 2.5 2.5
    14-03 2.5 2.5
    15-03 2.5 2.5
    16-03 2.5
    17-03 2.5
    18-03 2.5
    19-03 –

Reageren
    L

Ik zag dat niemand hierop had gereageerd.. gaat het nu goed met je?

Reageren
Reageer op: Oxazepam afbouwen (angststoornis)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.