schenden van beroepsgeheim; hoe dit aanpakken ?

Tandor,

Omdat je me al eerder hebt geholpen en toch veel weet, toch deze vraag (zie ook procedure medisch Tuchtcollege):

In deze zaak is ook sprake van een derde arts, die ik ooit heb gezien en bij wie telefonisch informatie is ingewonnen die wel heel cruciaal was voor mijn situatie (en die de werkelijkheid niet juist heeft weergegeven, deels te bewijzen), zonder dat er sprake was van een behandelrelatie met die arts (ik had hem jaren niet gezien). Mijn vraag is: wat kan ik doen ? Het lijkt mij dat er sprake is van schending van mijn rechten. Tuchtrecht, strafrecht, anders ... Nadeel van het tuchtrecht is dat men wordt beoordeeld door beroepsgenoten (b.v. een huisarts door huisartsen).

De huisarts tegen wie de zaak loopt heeft verwijtbaar gehandeld, de betreffende derde partij/arts ook.

Suggesties betreffende juridische gronden/procedures ?

Reageren

Ik denk dat dit dan toch een zaak voor het tuchtrecht is.

Reageren

Goedemiddag,

Ik zit al een tijdje met iets.

Ik woonde vroeger in een GGZ instelling. Ik volgde destijds ook een opleiding. Door psychische problemen moest ik stoppen.

Een begeleidster van mij, was destijds mee naar school voor een gesprek. Daar heeft zij zonder overleg op tafel gegooid dat ik suïcidaal was. Ik zei tegen haar dat ze dat niet moest zeggen.

Toen zei zij dat ze verplicht was om het te zeggen.

Maar volgens mij klopt dat niet. Want ik heb vaker begeleiders mee gehad op gesprekken en die vroegen van te voren altijd of er iets was wat ik niet wou dat ze vertelden.

Weet iemand hoe het zit met het beroepsgeheim en mijn situatie?

Hartelijke groeten.

Reageren

Niemand die het weet?

Reageren

Je zou je vraag kunnen neerleggen bij een advocaat met kennis van medisch/tuchtrecht.
    Daarnaar wordt ook verwezen in de vraag van degene die dit topic gestart heeft.
    Dan weet je zeker dat je een antwoord krijgt wat rechtsgeldig is en waar je in een eventuele zaak ook gebruik van kunt maken.
    Als je geen rechtsbijstandsverzekeringen hebt, kun je via het juridisch loket advies inwinnen, dat is gratis.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: schenden van beroepsgeheim; hoe dit aanpakken ?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe