Zoeken Vraag het forum

dientamoeba fragilis

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Vrijdag avond kreeg ik via de mail uitslag van ontlastingsonderzoek. Deze liet dientamoeba fragilis zien en maandag (morgen) moet ik starten met de medicatie. Ik weet niet precies welke, maar de meest gebruikelijke zijn metronidazol en clioquinol.
    Aangezien ik snel reageer op medicatie met misselijkheidsklachten houd ik er rekening mee dat dat ook met deze kuur kan gebeuren. Antibiotica heb ik voor zover ik weet nooit eerder voorgeschreven gekregen.
    Nou is het eigenlijk tijd voor de stopweek (nuvaring), maar ook tijdens mijn menstruatie voel ik mij altijd beroerd. Is het handig om meteen door te gaan met een nieuwe ring (dit heb ik nooit eerder gedaan)? Of is de kans op bijvoorbeeld doorbraakbloedingen dan groot ivm het gebruik van het antibioticum?
    En zijn er nog tips om de verdere darmflora zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens en na het gebruik van het antibioticum? Is het misschien handig om bij het antibioticum een maagbeschermer te gebruiken?

Alvast bedankt!

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Normaliter krijg je bij deze kuren automatisch een maagbeschermer. Het is in ieder geval verstandig om ernaar te vragen.
    Je moet niks bijzonders doen quz voeding iedere dag en kommetje yoghurt zoun wel goed zijn voor de darmflora

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor de reactie en ik ga het morgen navragen bij de apotheek.
    Heeft u ook een advies over het inlassen van een stopweek of juist meteen doorgaan met een nieuwe ring aangezien antibiotica hier ook invloed op kan hebben?

Reageren
    John (moderator)

De middelen hebben geen wisselwerking met hormonale contraceptiemiddelen.
    Je kunt dus gewoon je stopweek houden

Reageren
Reageer op: dientamoeba fragilis
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.