- Anoniem23 november 2015 om 08:35
Goedemorgen,
Ik ben 22jaar en ik gebruik nu al 2 jaar of meer Pantoprazol 40mg elke dag vanwege een middenrifbreukje. Alleen soms heb ik nergens last van en met hevige stress heb ik wel last.
Nu vroeg ik me af of het schadelijk is om zo lang Pantoprazol te gebruiken. Ik had gelezen dat je op den duur vitamine tekort kon krijgen en allemaal andere nare dingen. Ook ken ik verder niemand die al zo lang maagzuurremmers gebruikt en de huisarts weet het ook niet echt ….
10 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 november 2015 om 10:20Als je zoveel last hebt van het breukje, zou er ook eens gekeken kunnen worden of er iets aan het breukje gedaan kan worden. Langdurig gebruik van maagzuurremmers, kan wel voor problemen zorgen
ReagerenAnoniem23 november 2015 om 11:46Ik heb niet veel last ervan zoals ik daarboven noemde alleeb tijdens veel stress.
Alleen mij is mij verteld dat de operatie voor zo’n breukje meer complicaties veroorzaakt. En dat maar gewoon de pantoprazol elke dag moest slikken.
Nu las ik ook dat je er niet zomaar mee mocht stoppen. Lekker is dat, wat moet ik nou …
ReagerenJohn (moderator)
23 november 2015 om 12:45Voorlopig dan toch maar even doorgaan met de Pantoprazol…
ReagerenPaul13 juli 2018 om 11:52Ik heb onlangs een ablatie ondergaan.
Sinds 4 jaar slik ik Pantroprazol, perindopril/Indapamide, Pradaxa, Rosuvastatine, Ezetimib en Alvesco. Het zij zo.
De bijwerkingen zitten allemaal in dezelfde hoek en heb ik dus last van. Dit geeft geen kwaliteit van leven: de hele dag duizelig, misselijk en hoofd/maagpijn. Spierpijn in bovenarmen, schouders en benen.(tintelend gevoel). Ben steeds kortademig en de hele dag vermoeid.
Wat moet ik hier toch mee?
ReagerenJohn (moderator)
13 juli 2018 om 14:19Wat zegt de cardioloog over de klachten?
ReagerenCatootje13 juli 2018 om 15:33Wat medicijnen onder andere doen is zorgen voor verliezen aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen in je lichaam. Cholesterolremmers onder andere aan Q10 en zink; maagzuurremmers, zeker bij langer gebruik aan eigenlijk alle voedingsstoffen. Op internet kan je vinden welke medicijnen voor welke tekorten zorgen. Corticosteroïden werken daarnaast verhogend op het cortisol in je lichaam. Ace-remmers verminderen de afbraak van een stofje, bradykinine genaamd.
Ben zelf een voorstander van oorzaken aanpakken, zoals voedingspatroon, extra voedingsstoffen enz. Veel mensen hebben juist een tekort aan maagzuur en maagzuurremmers verergeren dat probleem. Bij astma, als je daar dat medicijn voor gebruikt spelen er factoren als een overmaat aan exorfinen, candida, histamine in de voeding en tekorten aan diverse voedingsstoffen enz.
ReagerenTimon14 juli 2018 om 10:44Ook waarom’ maagzuur goed voor je is ‘gelezen van Jonathan V,Wright? (Google)
zeer interessant en leerzaam!
Reagerenrichard23 juli 2022 om 06:16ik gebruik al 25 jaar pantoprazol, heb al geprobeerd me voedsel en drink patroon aan te passen maar dat kan ik bijna niks meer eten en drinken, maar wil er nu toch wel van af, ook ik vraag me af wat er bij zo lang gebruik kan gebeuren. en vraag me dan ook af of ik er wel van af kom , misschien dan toch maar kijken voor openratie maar weet niet of ze dat zo snel doen.
Reagerenrichard23 juli 2022 om 17:31bedankt catootje ik ga er zeker mee aan de slag
ReagerenZoë17 oktober 2023 om 08:25Zoek eens naar alternatieve ( natuurlijke),Die zijn er. Maar dan wel overleggen met een diëtiste of een huisarts ( liefst een holistische arts of homeopaat.
Reageren