- Diogenes27 december 2025 om 22:01
Ik heb begin dit jaar Pantoprazol 40 mg twee keer per dag geslikt ivm een maagzweer. Na drie weken was dat genezen en ik mocht van de arts in het ziekenhuis meteen stoppen met innemen. Momenteel slik ik 1 maal per dag 40 mg Pantoprazol ivm maagpijn. Dit slik ik nu 4 weken, maar ik heb veel last van de bijwerkingen (opgeblazen buik, misselijk, geen eetlust) Mijn huísarts adviseert mij om nog 2 weken door te gaan met 40 mg en het daarna af te bouwen met twee weken 20 mg 1 keer per dag en daarna pas te stoppen. Mijn vraag is: waarom kan ik er nu niet gewoon helemaal mee stoppen? Ik zal dit uiteraard ook aan mijn huisarts vragen maar ik was benieuwd of er hier mensen zijn met ervaringen hierin.
3 reactiesReagerenTeam Dokter.nl
28 december 2025 om 11:04Hallo, je vraag is nu wel zichtbaar zie ik, zag je dit onderwerp eerst niet bij maag & darmen na de plaatsing & en/of wat ging er precies mis, dan gaan we ernaar kijken hoe we dit kunnen verbeteren.
ReagerenDiogenes29 december 2025 om 10:20Dank voor uw reactie. Wat er mis ging weet ik niet. Mijn bericht stond er op een gegeven moment ineen twee keer in.. Geeft niet, ik zal nog wel met mijn huisarts overleggen. Maar ik lees zóveel verschillende meningen over het stoppen resp.afbouwen van Pantoprazol dat ik benieuwd werd naar de ervaringen in dit forum.
Reageren
Peter (huisarts)
29 december 2025 om 15:16Stoppen met pantoprazol KAN een zogenaamd “ rebound” effect veroorzaken . Dus door het plots stoppen kun je ineens meer maagzuur krijgen. Dat is te verhelpen door Bv Rennes, maar doseringsvermindering verlaagt de kans ook daarop.
Reageren