- Anoniem4 juli 2015 om 16:33
Ik heb al een tijd last van allerlei maagklachten. Ik kreeg eerst ranitidine en daarna omeprazol, maar voor die laatste bleek ik allergisch, dus terug naar de ranitidine.
Ik krijg maandag een echo van de bovenbuik, maar nu las ik ergens dat er met een echo weinig van de maag te zien is. Wat gaan ze dan wel precies doen?
Als er niets duidelijk zou worden krijg ik een gastroscopie.
Nu zei een andere arts laatst dat hij het raar vond dat ze dat niet allang gedaan hebben en dat het logischer zou zijn als dat het onderzoek van eerste keuze zou zijn, hij keek een beetje vreemd op van een echo.
Ik nam aan dat dit standaardprocedure was, gewoon een logisch te volgen beslissing voor huisartsen. Weet iemand hoe dit zit?5 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 juli 2015 om 16:52Ik vind een echo ook een beetje vreemd. Tenzij de huisarts een andere aandoening vermoedt dan maagklachten. Een galblaas probleem bijvoorbeeld.
Reageren
Bij maagklachten is een gastroscopie eigenlijk met meest logische onderzoek.Anoniem4 juli 2015 om 20:45Kan je maagklachten krijgen van galblaasproblemen?
Reageren
Ik heb maagzuur, misselijk, soms overgeven, eet heel weinig, ben 6 kilo afgevallen in een kort aantal weken, soms blijft m’n eten hangen in de slokdarm, soms voelt het alsof m’n lijf het eten ‘aanvalt’ zodra het m’n maag bereikt. Soms kan ik ineens redelijk normaal eten, als het maar weinig is.John (moderator)
4 juli 2015 om 21:12Dat zou kunnen maar daar zijn dan in de regel nog andere klachten bij.
Reageren
Ik gaf dat als voorbeeld waarom er een echo gemaakt zou kunnen worden.
Dat zou dus een vraag voor je huisarts zijn….die kan alleen maar zeggen waarom hij/zij voor een echo kiest
Even afwachten maar….Anoniem4 juli 2015 om 21:30Ze deed eerst een echo omdat een gastroscopie zo ingrijpend is, dat gaf ze aan.
Reageren
Enige is: wat mij betreft zouden de klachten spanningsgerelateerd kunnen zijn, maar ze kunnen ook op iets ernstigs wijzen. Die mogelijkheid wil ik toch graag onderzoeken en hopelijk uitsluiten. Maar als er meer aan de hand is, dan wacht ik al zo lang en al dat wachten, maakt het niet beter als het om slecht nieuws gaat.
Maar goed, maandag eerst maar eens de echo ondergaan.Kyle5 maart 2024 om 08:32Hier het zelfde all weken lang last van maag/darmen na ontlasting in te leveren blijkt het een maagbacterie te zijn na een zware antibiotica kuur en aantal weken verder lijken de klachten nog niet weg te zijn. Uiteindelijk weer bij huisarts geweest weer ontlasting in moeten leveren aangezien ik meer dan 20 keer per dag na wc moet en klachten heb onderbuik/ uitgang van de maag naar darm. Nu heb ik volgende week ook een echo staan vond dit persoonlijk ook al erg raar. Zou wel zo horen dan komt daar niks uit en dan een kijk onderzoek hebben ze weer wat extra kunnen verdienen
Reageren