Zoeken Vraag het forum

Echo voor maagklachten?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik heb al een tijd last van allerlei maagklachten. Ik kreeg eerst ranitidine en daarna omeprazol, maar voor die laatste bleek ik allergisch, dus terug naar de ranitidine.
    Ik krijg maandag een echo van de bovenbuik, maar nu las ik ergens dat er met een echo weinig van de maag te zien is. Wat gaan ze dan wel precies doen?
    Als er niets duidelijk zou worden krijg ik een gastroscopie.
    Nu zei een andere arts laatst dat hij het raar vond dat ze dat niet allang gedaan hebben en dat het logischer zou zijn als dat het onderzoek van eerste keuze zou zijn, hij keek een beetje vreemd op van een echo.
    Ik nam aan dat dit standaardprocedure was, gewoon een logisch te volgen beslissing voor huisartsen. Weet iemand hoe dit zit?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik vind een echo ook een beetje vreemd. Tenzij de huisarts een andere aandoening vermoedt dan maagklachten. Een galblaas probleem bijvoorbeeld.
    Bij maagklachten is een gastroscopie eigenlijk met meest logische onderzoek.

Reageren
    Anoniem

Kan je maagklachten krijgen van galblaasproblemen?
    Ik heb maagzuur, misselijk, soms overgeven, eet heel weinig, ben 6 kilo afgevallen in een kort aantal weken, soms blijft m’n eten hangen in de slokdarm, soms voelt het alsof m’n lijf het eten ‘aanvalt’ zodra het m’n maag bereikt. Soms kan ik ineens redelijk normaal eten, als het maar weinig is.

Reageren
    John (moderator)

Dat zou kunnen maar daar zijn dan in de regel nog andere klachten bij.
    Ik gaf dat als voorbeeld waarom er een echo gemaakt zou kunnen worden.
    Dat zou dus een vraag voor je huisarts zijn….die kan alleen maar zeggen waarom hij/zij voor een echo kiest
    Even afwachten maar….

Reageren
    Anoniem

Ze deed eerst een echo omdat een gastroscopie zo ingrijpend is, dat gaf ze aan.
    Enige is: wat mij betreft zouden de klachten spanningsgerelateerd kunnen zijn, maar ze kunnen ook op iets ernstigs wijzen. Die mogelijkheid wil ik toch graag onderzoeken en hopelijk uitsluiten. Maar als er meer aan de hand is, dan wacht ik al zo lang en al dat wachten, maakt het niet beter als het om slecht nieuws gaat.
    Maar goed, maandag eerst maar eens de echo ondergaan.

Reageren
    Kyle

Hier het zelfde all weken lang last van maag/darmen na ontlasting in te leveren blijkt het een maagbacterie te zijn na een zware antibiotica kuur en aantal weken verder lijken de klachten nog niet weg te zijn. Uiteindelijk weer bij huisarts geweest weer ontlasting in moeten leveren aangezien ik meer dan 20 keer per dag na wc moet en klachten heb onderbuik/ uitgang van de maag naar darm. Nu heb ik volgende week ook een echo staan vond dit persoonlijk ook al erg raar. Zou wel zo horen dan komt daar niks uit en dan een kijk onderzoek hebben ze weer wat extra kunnen verdienen

Reageren
Reageer op: Echo voor maagklachten?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.